Inlägg från: pinkv0dka |Visa alla inlägg
  • pinkv0dka

Bf november

Anonym (Emma) skrev 2023-10-06 10:46:14 följande:

Det är säker helt normala förvärkar/sammandragningar, livmodern förbereder sig. 

Jag sa det till bm idag att jag har gott om dem och för henne var det bara bra. Min mage har också varit lite kaos till och från senaste veckorna, har för mig att det har varit så i slutet (sista veckorna) av mina tidigare grav. med. 

Men känner du att det blir värre så ska du såklart kontakta vården. 

jag har också svårt med sömnen nu, svårt att somna och vaknar flera ggr/natt, därför blir det skönt att bara jobba två veckor till. Känner att det mest är sömnen som ställer till det. Men det är bara att stå ut nu, när grav är över Så blir det amning och ev. blöjbyten på nätterna istället.

Vad skönt att höra att du också känner samma, jag upplever inte att de gör så ont tror mer jag blir stressad att jag är rädd att det redan ska sätta igång men nu känns det tryggare. Tror det lönar sig att livmodern tränar redan nu. Ska ändå ta upp det med min bm nästa besök men tror hon kommer säga samma.

Känns galet att det snart är dags, har du fixat det mesta inför bebis? 
  • pinkv0dka
    Anonym (Elsy) skrev 2023-10-06 11:04:15 följande:
    Vad är det för smärtor i benen som du har? Jag har framförallt ont i ena benet och har varit på vårdcentralen som inte tyckte det behövdes utredas vidare 
    Känns som rejäl träningsvärk i vaderna och myrkrypningar på nätterna. Har ont i båda vaderna och är inte svullen om benen. Min bm sa att det var vanligt i slutet på graviditeten och jag har lågt järnvärde som kunde bidra till värken.
  • pinkv0dka

Vecka 34+3

Mensvärken och magknipen har lättat, skönt för lilleman får gärna vänta några veckor till. Kroppen kommer nog göra några såna här spratt nu innan det är dags på riktigt. 
    Ilar fruktansvärt där nere när jag ska sätta mig, vända mig osv ibland, bebis verkar borra sig ner ordentligt, någon mer som känner samma? Hur mår ni andra? Är så nyfiken nu hur alla känner sista veckorna och om det är bebis på gång nånstans😃

• pinkv0dka
    Anonym (Emma) skrev 2023-10-11 08:41:29 följande:

Jag är i vecka 36 (35+5). 

Får ordentliga sammandragningar till och från och det ilar mest när jag gått längre promenad eller ansträngt mig på annat sätt fysiskt. 

Kräkningar har kommit tillbaka, kommer från ingenstans och att gå i trappor låter som att jag har sprungit ett maraton. En fördel är att magen fungerar bättre, inte hård längre alls  

Jag kollade på preglife vilket datum som är troligast att föda på utifrån ultraljud, ålder, vikt och längd. Fick då den 14/11:e, så jag är inställd på att gå några dagar över bf. Har hört att deras uträkningar har stämt rätt så bra. 

Min bebis där inne rör sig mer än vad han är lug, känns som att han ska spräcka hela livmodern emellanåt och att han tar spjärnar för att ta sig ut. Det gör ont!

Hur gör man det på Preglife? har bara hittat en sannolikhet och där står det bara i procent.

Det är samma med min mage, helt plötsligt efter magknipen så funkar den typ bra igen? inte gjort en enda gång under graviditeten pga förstoppning.

Jag äter omeprazol dagligen för jag får sån halsbränna annars, dock tror jag hallonbladsteet jag dricker ger mig mer halsbränna..

Trångt i magen nu, jag känner och ser haha sparkar på sidan av magen långt ut, fötter som sticker ut haha, ser helt sjukt ut 
  • pinkv0dka
    jippi1234 skrev 2023-10-11 11:02:16 följande:

Jag ska till BM idag, spännande om han blivit fixerad nu eller om han fortfarande är ruckbar 
    Går in i v36 imorgon 😀 har hittills gått upp 17 kg!! Vill gärna inte sluta på 23kg som sist men jag har blivit sååå hungrig senaste veckorna, någon som känner igen sig? 

Funderar på att börja dricka hallonbladste imorgon , hoppas jag inte får mer sura uppstöt än vad jag redan har.. hemskt ju 

Jag tycker typ det blivit tvärtom😂 har inte samma aptit som innan och känner av lätt illamående. Inbillar mig att det är för att det är trångt i magen, har din mage sjunkit lite? Säg att det ska lätta lite då även med sura uppstötningar. Jag inbillar mig att min sjunkit men inte jättemycket än.

Hallonbladste smakar verkligen hö, men har druckit 1 kopp dagligen i över 2 veckor, tänkte börja med 2 koppar per dag nästa vecka. 
  • pinkv0dka
    jippi1234 skrev 2023-10-11 23:33:26 följande:

Jag har haft en låg mage hela graviditeten så lite svårt att se om den sjunkit ytterligare hehe, men iaf så märkte vi idag att han är fixerad! vilket jag uppfattat som lite ovanligt för omföderskor, men skönt att veta så jag inte behöver oroa mig för att han lägger rumpan ned istället 😅 

huvva jobbigt med illamående! hoppas det försvinner snart för dig. 

oj smakar det så äckligt? haha, men då får man lägga lite honung i så kanske det blir liiite godare? eller ska man helst dricka det naturligt? 

Vad skönt, jag låg själv i säte och fick födas med kejsarsnitt men sist jag var hos barnmorskan förstod jag det som att han låg så pass långt ner att han inte skulle vända sig, dock inte helt fixerad så vi får se på måndag när jag ska dit igen. 

Det smakar inte frukt direkt, utan mer hö/gräsliknande. Jag kokar upp vatten och lägger bladen i en tesil och så får det dra 10 min. Har inte mer än 2,5-3 dl vatten och ish 1 msk krossade blad. Har läst olika direktiv på olika sidor. Absolut skulle du kunna blanda i något tror jag, eller blanda det med ett annat te om man gillar det. Vet inte hur mycket jag tror på sånt här men nu dricker jag det iaf. Dadlar och nattljusolja har jag inte gett mig in på än och kommer nog inte göra.

• pinkv0dka

35+3 här idag

Var hos bm igår och han ligger långt ner men är inte fixerad ännu, ?ruckbar? kalla hon det.
    Allt såg bra ut så det är denna eviga väntan. Nästa besök hos bm är 30/10. Har inte haft några mer känningar än sammandragningar när jag håller igång/promenerar. Magen är stabil igen. Ska försöka vaccinera mig mot RS närmsta veckan, såg att det hade börjat komma ut på vissa vaccinationsmottagningar.

• pinkv0dka
    Anonym (Elsy) skrev 2023-10-17 13:15:21 följande:
    Skulle du vilja länka någon mottagning som vaccinerar gravida. När jag kollar hittar jag bara för personer som är 60+. 

Kolla vaccin.nu, de vet jag har fått in men även Svea vaccin ska ha mottagningar som vaccinerar😊

• pinkv0dka

Väskan är packad och klar här, och varit det i snart en vecka. 

Vi har något som heter BB-påväg så även fast det är första barnet så åker man hem samma dag oftast om det inte finns några komplikationer med i bilden. Först kändes det väldigt jobbigt men nu tycker jag det känns skönt och BB-påväg gör hembesök dagen/dagarna efter man kommit hem. 

Känner av mycket hur kroppen känns men man har ju ingen aning när det ska starta och dra igång, känner mig rätt rastlös och instängd här hemma. Någon som har tips på vad man kan hitta på? Allt är klart till bebis.

30 dagar till BF idag

• pinkv0dka

Vecka 36+2

Jag blir galen på kroppen, ena dagen känns det som något är på gång med magknip/mensvärk/ryggvärk andra dagen ingenting😂

Idag har jag varit ute på power walk och kört intervaller i trapp och nu har jag magknip igen och kaos mage. Kroppen är underlig, speciellt när man aldrig upplevt detta innan. Är iallafall glad att jag kan promenera och träna trots att jag är såpass gravid, känns ändå skönt i kroppen efteråt. 
    Vill verkligen träffa bebis nu och känns som att något är på gång nu sista tiden, sover allt sämre pga av allt kissande sen vaknar jag också och är hur pigg som helst mitt i natten? Känner någon igen sig? 

Dock ingen slempropp eller andra syntom, bara ökade flytningar typ.. 

Svar på tråden Bf november