Inlägg från: pinkv0dka |Visa alla inlägg
  • pinkv0dka

Bf november

Maymom skrev 2023-08-16 19:24:46 följande:
    Ska tydligen vara typ omöjligt, graviditet är ju ingen sjukdom...😐

Det finns nytt förslag att det ska bli enklare, men det kommer isåfall börja gälla från 2025, och ev försvinner flerbarnstillägget i samband med det... så ingen bra deal för oss som får barn nr 2 eller mer nu...😏

Jag ska söka om graviditetspenning också men fick inte det sist så räknar inte med det... sjukt stressigt att gå utan lön sista månaderna...
    Jag förstår, detta är ju mitt första barn så känner mig inte alls insatt i alla knep och rättigheter osv. Säger såhär: tänk om man inte kan sova nu när man är höggravid, borde man inte typ bli sjukskriven för enbart sånt? Det kan man ju annars bli om man inte är gravid så att säga. En graviditet tär inte enbart fysiskt utan det går hand i hand med psyket också. Hoppas det löser sig, man har fan tillräckligt att stå i när man väntar barn detta ska inte behöva vara ett stressmoment kan jag tycka❤️
  • pinkv0dka
    Blåbärsris123 skrev 2023-08-16 20:53:25 följande:
    Samma här, kan nästan bara ligga på sidan nu och då jäklar buffas det😅 Men precis, kissar innan jag lägger mig och så kommer en kick rakt på blåsan så är det bara att gå upp igen🙈

Svampplockning blir det här också, senast idag. Lite oländigt för ryggen och gå i terräng men mår bra av att gå i skogen så det får vara värt det. Sambon är gullig och erbjuder massage när jag har ont iaf. Hoppas du slipper foglossning!

Skönt att du inte känner av det låga trycket. Jag gör det oftast inte heller förutom när jag reser mig för snabbt. Men det börjar ju  gå allt mer trögt ändå att resa sig nu så det är snart ingen risk längre😂

Ja tänk att vi snart är där, med våra små😍 Har ni shoppat mycket till bebis än? Vi var på Gekås häromdagen och gick all in på babyavdelningen😅 Så nu har vi handlat en hel del av det vi behöver. Vi flyttar sex veckor innan BF så vi försöker få klart alla inköp innan, kommer ha fullt upp att få ordning i huset och till bebis ändå efter flytten🙈

Jag älskar att gå i skogen, men det är lite svårt att böja sig ner/sitta på huk och plocka svamparna, det får sambon göra snart😂 

Vi har köpt nästan alla kläder i strl 50-56 nu, mycket begagnat faktiskt från vänner osv. Spjälsäng, skötbord, babyskydd och barnvagn är införskaffat. Ny bil till mig som det går in en barnvagn i är också fixat. Vi ska måla i barnrummet och förbereda för jag tycker det är mysigt att ha något att pyssla med, även om bebisen kommer sova i vårt sovrum i början. Vi har en del kvar på listan men det ?dyraste? iinköpen är gjorda. 

Förstår att du vill ha allt klar om du ska flytta sen, men tänk vad mysigt det kommer bli med en liten bebis i ert nya hem sen. Viktigast är att ta allt som det kommer😊 

• pinkv0dka
    Blåbärsris123 skrev 2023-08-17 11:18:22 följande:
    Haha nä man är ju inte helt smidig längre😅

Vi beställde vagn från Holland på rea och babyskydd köpte vi ett skyltex som såldes ut. Sen har det blivit en del på Tradera och Marketplace, så blandat lite nytt och begagnat. Köpte en del kläder på Newbie-rean nyligen, älskar de kläderna😍 Sen blev det då sängkläder, amningskudde, babynest, filtar mm på Gekås, så mycket billigare där👌🏻

Mysigt att måla och fixa i ordning bebis rum! Vad ska ni ha för färg? Vi har valt färg till lillebrors rum men vi får prioritera vårt sovrum och de andra barnens rum först eftersom bebis sover hos oss i början. Blir ju mycket som ska fixas med flytt och allt😅 Men vi älskar huset så det kommer blir så bra för alla, det får ta sin lilla tid att bli klara med allt😊

Vi har också mycket newbie-kläder jättefina samt många pyjamaser från Lindex😊 något som fattas är en teddyoverall hem från BB sen, inte lyckats hitta någon fin ännu. Smidigt att åka till Gekås, skulle så gärna vilja åka dit, aldrig varit där Vi har köpt allt till spjälsäng och skötbord osv på Ikea. 

Vi har tänkt oss en blå-grön färg i bebis rum, vi tänkte först tapetsera också men är nog roligare att göra det när han blir lite större och får välja tapet själv😄 Vi bor också i hus och har inte bott här jättelänge, det är fortfarande tomt med möbler på vissa ställen men det kommer mer för varje år.

• pinkv0dka

Vecka 29 (28+2) idag. 

Mitt hb är lägre (115, startade på 130)  så kämpar på med Niferex varje dag nu och movicol för magen.. 
    Har fått min profylax spruta för jag är Rh-, den var inte skön. Aj

Jag är ivrig och vill träffa bebis nu, antagligen jobbar jag bara sept ut och det ska bli skönt. Vara hemma och boa😀 Det börjar bli kämpigt att komma ur sängen/vända sig, känner mig otymplig. Tycker rörelserna börjar ändra karaktär lite, mer svepande och tryckande än boom boom liksom 😂

hur mår ni? 

• pinkv0dka
    Maymom skrev 2023-08-28 12:20:34 följande:

28+3 här.😊

hb var bra, 120, så typ samma som vanligt, men niferexen är jobbig...
    Får nog ingen profylaxspruta denna gång, har för mig att lillen också är negativ.

Rörelserna är lite jobbiga ibland😅 men mysigt. Häromdagen kändes det som att han gick runt ett varv därinne.

fruktansvärd foglossning,  ska tillbaka till sjukgymnasten och testa tens. haltar pga att det strålar ner i ena benet och stönar när jag ska in i bilen, gör ont att byta pedal med foten😅😔

Ska ni få kikhostavaccin?
    Tänker ni ta influensavaccin?

Jag tog kikhostavaccin för några veckor sen. Inom min region är både det och influensa gratis. Har inte tänkt så mycket på influensa, bebis kommer ju i mitten av nov och då har ju knappt influensan kommit igång. 

Jag har klarat mig från foglossning, är så tacksam, håller bara tummarna att det håller sig hela vägen nu. 
  • pinkv0dka

Vecka 29+5 här

Hemma med covid och feber, är väl inte det lättaste nu när man börjar bli tung och redan har krämpor.
    Någon som har erfarenhet av covid såhär i tredje trimestern?
    Är inte speciellt orolig så utan mer att jag inte ska bli av med hosta och nästäppa till förlossningen. Behöver man meddela sin barnmorska?
    Lillen sparkar på för fullt där inne och tar Alvedon när febern stiger över 38,5. Nu får man nog bara vila.
    Hur mår ni andra?

• pinkv0dka
    Maymom skrev 2023-09-07 19:51:40 följande:

Ja det borde ju gått över tills dess, men vad segt att få det nu, hoppas det går över fort. 

ja meddela bm, jag har ingen aning om vad de har för rutiner kring det, om de ställer in besök då eller om de vill kolla dig lite extra.

Jag gjorde glukosbelastning häromdagen, och allt såg bra ut. 

ja oj vad det är full fart nu. Sparkar och knuffar och far runt. Mysigt och ibland lite överraskande när det sparkas på nåt konstigt ställe.

Är sjukskriven nu för foglossningen och hoppas bara FK godkänner så jag får sjukpenning. Så haltar runt, gör lite övningar, och kör med TENS varje kväll. 

Ja jag tänkte ringa till bm imorgon och kolla ifall att.
    Skönt att glukosbelastningen såg bra ut, hur kommer det sig att du får göra den? Är det rutin? 

Ja FK kan vara struliga, jag fick graviditetspenning beviljat så jobbar bara en vecka till om jag nu är frisk till dess. Skönt att du fick sjukskrivning!

• pinkv0dka
    Anonym (Emma) skrev 2023-09-13 13:57:23 följande:

Har varit på vecka 32-besöket precis, Lilleman ligger redan med huvudet nedåt men inte fixerat. Nästa besök ska vi börja prata om förlossningen, gud vad tiden går fort!

Åh vad spännande! har du känt nåt speciellt innan att han skulle ligga med huvudet? Har ingen aning om hur min kille ligger i magen, tycker han verkar snurra runt hej vilt😂 Ska på vecka 32 besöket nästa vecka, undra om dom känner hur han ligger då. 
  • pinkv0dka
    Anonym (Emma) skrev 2023-09-20 08:56:09 följande:

Har faktiskt inte känt något speciellt, blev själv förvånad. Men nöja tänker efter är det en större del av bebis som rör sig till vänster och höger på ovandelen av magen (förmodligen rumpan) och även fötterna somnat brukar känna på höger sida. 

Idag visar min app 50 dagar kvar till BF, det är ju inte alls mycket! Har exakt en månad kvar att jobba, får kämpa på det sista! 

Var hos bm idag och bebis ligger med huvudet neråt även för mig. Har inte känt att han vänt sig men när jag också tänker efter har det ilat mycket i bäckenet på sistone, bebis ligger mer åt den högra sidan (med ryggen åt höger) och det har jag känt av samt sköna sparkar mot revbenen haha. 

Det är så spännande! Känns som tiden gått både fort och långsamt. Min app visar 59 dagar kvar till BF idag. Har gått på graviditetspenning så är hemma och ska fixa/boa. 

• pinkv0dka

Vecka 33+6 idag 
    Har börjat uppleva att magen sjunkit en del på sistone, den har blivit väldigt hård. 
    Imorse vaknade jag med mensvärksliknande känsla? Eftersom detta är första barnet så har jag ingen aning om hur det ska kännas och vad som är vad.. enklast är att förklara det som en blandning av molande värk i nedre mage och rygg samt rejält magknip till och från? Min mage har varit lite kaos också men så är det när jag har mensvärk annars också. Hoppas bara livmodern tränar för han får gärna stanna några veckor till, har inga andra symtom. 

Mår annars rätt bra förutom att jag har svårt att komma till ro när jag ska sova, ont i benen osv. Är hemma på gravpenning så har fixat det mesta. Det som är kvar är att packa bb-väskan. Nu kämpar vi på!

Svar på tråden Bf november