Anonym (Push it) skrev 2023-09-14 11:44:06 följande:
Förklara då hur socialen kan ha brutit mot lagen? De ger ett brev som innehåller sekretessbelagda uppgifter till posten. Brevet kan alltså användas för att bryta sekretessen. Posten ger brevet till fel person. Fortfarande är sekretessen intakt. Personen öppnar brevet och tar del av innehållet. Nu är sekretessen bruten.
Jag som gav kniven till min syster mosvaras av socialen. Du tycker inte att jag begått något brott men att socialen gjort det. Utveckla gärna.
Kul också att du igen försöker pracka på mig påståenden om vad jag tror om lagarnas utformning. Fortsätt gärna med det om du känner att det är värdefullt.
Är det verkligen så svårt för dig att förstå?
Det är socialtjänsten som ANSVARAR för sekretessen. Det är socialtjänsten som har en SKYLDIGHET att följa socialtjänstlagen.
Någon sådan skyldighet har inte brevbäraren eller grannen.
Enligt ditt sätt att resonera kan socialtjänsten aldrig bryta mot sekretessen i socialtjänstlagen. De behöver inte ta ansvar. De kan lika gärna sända med flaskpost, de kan vika pappersflygplan som de kastar ut genom fönstret. De kan bedriva högläsning med högtalare i centrum. Det är ju inte deras fel att folk inte blundar eller håller för öronen, eller? Inte enligt dig i vart fall.
Vad du tror om lagarnas utformning? Det är ju fullständigt uppenbart att du har noll koll. Du tror exempelvis att det skulle finnas brottsmålsprejudikat i HD rörande myndighetsspecifika förvaltningsfrågor, vilket är så dumt att klockarna stannar.