Inlägg från: Anonym (skådespel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (skådespel)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Att  jag skulle få uppleva den underbara dag då Epicf stöter på någon som är lika tjurskallig som hon själv... Hjärta

För en som inte orkar läsa hela tråden: har Epicf faktiskt hävdat att någon fått fängelse för att ha öppnat felskickad post, eller har hon bara - helt riktigt - sagt att det är möjligt som lagen är skriven?

• Anonym (skådespel)
    Anonym (Lis) skrev 2023-06-25 23:04:45 följande:

Nej, bara informerat om vad som står i lagen, hänvisat till rätt paragraf i lagen samt citerat lagen ordagrant, så helt korrekt och lättförståelig info.

Misstänkte det. Tack!
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (skådespel)
    Challenger skrev 2023-06-26 00:06:24 följande:
    EpicF blir bara så ägd i denna tråd! Fängelse för felöppnad post??! Hur dum får man bli liksom? Episkt korkat av henne! 🤣
    Jag håller inte riktigt med om att hon blir ägd, för att uttrycka det milt. 
  • Anonym (skådespel)
    Anonym (M) skrev 2023-06-26 22:35:29 följande:

Vad personen som öppnade posten ev begick för brott säger ingenting huruvida socialtjänsten begick ett brott.

Jag tror du eventuellt missar att TS verkar tro att man inte kan få fängelse för att man olovligt öppnar någon annans post, vilket artikeln nämner att man kan. Länken handlar över huvud taget inte om huruvida socialtjänsten gör något brottsligt (vilket jag tvivlar på).
  • Anonym (skådespel)
    Challenger skrev 2023-07-21 01:29:31 följande:

Ordentlig mamma äger tråden från början till slut.

Det blir inte sant för att du upprepar det.
  • Anonym (skådespel)
    Anonym skrev 2023-07-21 07:13:30 följande:
    Det är ju du som äger!
    Direkt såg du att motståndet bara försvann, nersnackade och skamsna! Överlägset slagkraftigt!

Redan på sidan 263 kommer kärringjäveln att vinna och du är DIREKT där och ser detta, och nämner "ägd" för första gången!

Vilket ordförråd du har! "Ägd" på 263 sidor!
    Någon ligger i hårdträning för VM i spydigheter och sarkasm, märker jag... Skrattande
  • Anonym (skådespel)
    Challenger skrev 2023-07-23 00:58:04 följande:

EpicF blir totalägd av trådstartaren. 
    EpicF kan inte trots upprepade uppmaningar redogöra för var i lagen det skulle framgå att det är okej att sända sekretesskyddade uppgifter med vanlig post. 

Challenger fortsätter missuppfatta vem som blir ägd. 
  • Anonym (skådespel)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-09-05 18:14:51 följande:
    Hörde på nyheterna igår hur 5 handläggare hade blivit avstängda från sina jobb. Det är ju också något att tänka på. 
    Vad hade de gjort?
  • Anonym (skådespel)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-09-05 23:07:24 följande:
    Frågan är väl snarare vad de inte gjort....

Bland annat ljugit, förvanskat information från såväl läkareutlåtande och polisförhör. Man har sedan fabricerat en utredning som man stuckit under näsan på nämnden för beslut, varpå en familj fick tre barn omhändertagna under flera års tid. Reportage i senaste Kalla Fakta i TV4. 
    I så fall ett förkastligt och, måste jag anta, olagligt beteende som har absolut ingenting med det du annars skriver att göra.
  • Anonym (skådespel)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-09-06 12:44:19 följande:
    Att någon skulle suttit och läst i tråden under ett halvår och inte skrivit ett skit fram till nu och läst igenom över 3000 inlägg. Nej, det låter inte särskilt sannolikt nej. 
    Inte ett dugg osannolikt. Den här tråden är väldigt fascinerande på sitt vrickade vis.
  • Anonym (skådespel)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-09-06 23:54:38 följande:
    Nej, det gör de inte eftersom de sänder sekretessklassad information. 
    Om de adresserar den till fel person så bryter de garanterat mot lagen, ja. Däremot har de sitt på det torra om de skriver rätt uppgifter, de är inte ansvariga för om brevbäraren klantar sig. Men allt det här har folk redan förklarat för dig.
  • Anonym (skådespel)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-09-07 19:32:49 följande:
    Socialtjänsten är i högsta grad ansvariga för att de följer socialtjänstlagen och inte sprider sekretessklassad information till obehöriga. Det ansvaret ligger inte hos en brevbärare. 
    Och som du har fått förklarat för dig tillräckligt många gånger redan så uppfyller de sina plikter genom att adressera brevet till rätt person. Att brevbäraren inte kan ställas till ansvar är en annan sak - ibland kan inte den som faktiskt har klantat sig få några konsekvenser. Det är tragiskt att information kommer på villovägar och innebär kanske att reglerna borde vara annorlunda - men det är de inte i nuläget.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (skådespel)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-10-02 17:17:02 följande:

Sammanfattningsvis

Det går bra att ange samtligas personnummer i kommunikation, dubbelriktat. 

Socialtjänsten ska sända sekretesskyddad information med rek. 

Sammanfattningsvis: Du framstår som en bindgalning om du anger socialsekreterarens personnummer i kommunikationen, och du har fortfarande tvärfel gällande hur socialtjänsten får kommunicera. Men allt det vet du ju redan.
  • Anonym (skådespel)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-10-02 19:48:53 följande:
    Nej, de angav ju mitt personnummer. Då får jag ange deras. 

Socialtjänstutredningar omfattas av sekretess, men det kände du kanske inte till?

Jag antar att du får, men det förmedlar som sagt en intryck av att du som bäst har en skruv lös och möjligen rentav kan bli hotfull.

Jag vet. Då är det ju tur att det uppfyller kraven att kommunicera med vanlig post? Att ett brev kan levereras fel och läsas av en obehörig är tragiskt, men kan tyvärr hända - och det är inte socialens fel.

• Anonym (skådespel)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-10-03 16:09:52 följande:
    Tar man så lätt på "sekretessen" ska de inte stå och säga att deras utredningar omfattas av sekretess, men det gör de enligt socialtjänstlagen.

Att ha synpunkter på deras arbete innebär inte att jag är hotfull. Inte heller att referera till deras personnummer, när de refererar till mitt.  
    Vad gäller sekretessen så har du fortfarande fel, men det har förklarats för dig så tydligt och så många gånger att jag inte hittar något nytt sätt att göra det. Det får räcka med att se till att du alltid blir motsagd när du sprider dina felaktigheter som fakta.

Det kan absolut uppfattas som hotfullt att skriva ut personnumret, eftersom det inte finns någon anledning att göra det och goda skäl till att personen skulle bli illa berörd. Jag tror egentligen inte att du riskerar att åka dit för det, men du behöver få veta vilken negativ bild av dig själv du ger.
  • Anonym (skådespel)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-10-03 17:59:24 följande:
    Nej, jag har inte fel. 
    Socialtjänsten får inte sända sekretessbelagda uppgifter till obehöriga.

www.bohuslaningen.se/nyheter/lysekil/socialtjansten-skickade-kansliga-uppgifter-om-barn-till-fel-personer.b22d494d-5bce-4094-9a35-f71b47c5b70f

www.svd.se/a/wOnMan/kanslig-utredning-skickad-till-fel-familj

Hade aldrig hänt om de skickat REK. 

www.vlt.se/2020-04-30/handling-fran-socialtjansten-skickades-till-fel-familj
    Jag har inte inloggning till någon av artiklarna, så jag kan inte läsa dem. Hade soc skickat till fel personer, eller var det brevbäraren som hade lämnat ut försändelserna till fel person?
  • Anonym (skådespel)
    Anonym (M) skrev 2023-10-03 19:08:33 följande:
    Varför frågar du det, brevbäraren eller postnord tar inte på sig något ansvar för att brevet ska komma rätt. Då hänvisar de till att man skulle ha köpt en säkrare tjänst, då tar de på sig ansvaret. Vanlig postgång är inte lämpligt om man skickar någonting känsligt, de tar inget ansvar för att brevet ska komma rätt. De säger postnord själv, så nej det är inte speciellt ansvarsfullt mot sekretessen att använda vanlig postgång.
    Ursäkta att jag frågar, men säger de verkligen att de inte tar ansvar för att brev kommer fram? Det låter extremt osannolikt. Ingen har (väl?) ifrågasatt att rekommenderat är något säkrare, men det vore knappast försvarbart att kräva att socialen alltid ska skicka med rekommenderat. Självklart förutsätts man kunna lita på att posten kommer rätt.
  • Anonym (skådespel)
    EpicF skrev 2023-10-30 19:19:18 följande:
    Jag har alltid varit öppen med min dyslexi, varför skulle jag skämmas? Och felstavning har jag gjort många gånger. 

Dock inte på ordet praxis, som kan stavas på två olika sätt. Precis som många andra svenska ord. 

Hittar på egna uttryckt? Har aldrig hänt och kommer aldrig hända heller. Men bra försöka... 

En dyslexi som bara finns i en kommun? Är du helt riktigt i huvudet? 
    Snälla, släpp det! Praxis har Inte två olika korrekta stavningar i svenskan.

Du ska inte behöva skämmas vare sig för att du har dyslexi eller för att du ofta kommunicerar på norska (bägge förklarar misstaget utmärkt), men du har fel i att 'praksis' är rätt på svenska. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?