• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
    EpicF skrev 2023-10-02 20:29:30 följande:
    Var du utredd i egenskap av tjänsteman eller i jobbet? Eller var det som privatperson?

Och nej, de är fortfarande helt lagligt att skicka socialtjänstutredning med sektetess per vanlig post. Vill du ha de rek så kan du be om det!
    Jag har inte varit utredd. Det är barnen som varit utredda. Mitt personnummer är inte mer offentligt än socialhandläggarnas. 

Det råder fortfarande sekretess och därmed ska det inte sändas med vanlig post utan rek. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-10-03 07:12:03 följande:
    Jag har inte varit utredd. Det är barnen som varit utredda. Mitt personnummer är inte mer offentligt än socialhandläggarnas. 

Det råder fortfarande sekretess och därmed ska det inte sändas med vanlig post utan rek. 
    Men du är deras förälder/vårdnadshavare, dvs privatperson? Eller var du med i egenskap av tjänsteman? 

Jo, även med sektetess kan det sändas med vanligt post. Har du svårt att förstå det? 
  • EpicF

Och du verkar också ha extremt svårt att skilja på tjänsteman respektive privatperson. 

• Anonym (skådespel)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-10-02 19:48:53 följande:
    Nej, de angav ju mitt personnummer. Då får jag ange deras. 

Socialtjänstutredningar omfattas av sekretess, men det kände du kanske inte till?

Jag antar att du får, men det förmedlar som sagt en intryck av att du som bäst har en skruv lös och möjligen rentav kan bli hotfull.

Jag vet. Då är det ju tur att det uppfyller kraven att kommunicera med vanlig post? Att ett brev kan levereras fel och läsas av en obehörig är tragiskt, men kan tyvärr hända - och det är inte socialens fel.

EpicF skrev 2023-10-03 10:00:03 följande:
    Men du är deras förälder/vårdnadshavare, dvs privatperson? Eller var du med i egenskap av tjänsteman? 

Jo, även med sektetess kan det sändas med vanligt post. Har du svårt att förstå det? 
    Jag har inte varit med alls. De har pratat med barnen helt utan min vetskap. 

Sekretess innebär att handlingarna är av särskilt skyddsvärd art. Sådant ska inte sändas med vanlig post. Då tar man inte sekretessen på allvar. Något som även JO kritiserat. 
    Anonym (skådespel) skrev 2023-10-03 15:57:21 följande:

Jag antar att du får, men det förmedlar som sagt en intryck av att du som bäst har en skruv lös och möjligen rentav kan bli hotfull.

Jag vet. Då är det ju tur att det uppfyller kraven att kommunicera med vanlig post? Att ett brev kan levereras fel och läsas av en obehörig är tragiskt, men kan tyvärr hända - och det är inte socialens fel.

Tar man så lätt på "sekretessen" ska de inte stå och säga att deras utredningar omfattas av sekretess, men det gör de enligt socialtjänstlagen.

Att ha synpunkter på deras arbete innebär inte att jag är hotfull. Inte heller att referera till deras personnummer, när de refererar till mitt.  
  • Anonym (skådespel)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-10-03 16:09:52 följande:
    Tar man så lätt på "sekretessen" ska de inte stå och säga att deras utredningar omfattas av sekretess, men det gör de enligt socialtjänstlagen.

Att ha synpunkter på deras arbete innebär inte att jag är hotfull. Inte heller att referera till deras personnummer, när de refererar till mitt.  
    Vad gäller sekretessen så har du fortfarande fel, men det har förklarats för dig så tydligt och så många gånger att jag inte hittar något nytt sätt att göra det. Det får räcka med att se till att du alltid blir motsagd när du sprider dina felaktigheter som fakta.

Det kan absolut uppfattas som hotfullt att skriva ut personnumret, eftersom det inte finns någon anledning att göra det och goda skäl till att personen skulle bli illa berörd. Jag tror egentligen inte att du riskerar att åka dit för det, men du behöver få veta vilken negativ bild av dig själv du ger.
    Anonym (skådespel) skrev 2023-10-03 17:46:31 följande:
    Vad gäller sekretessen så har du fortfarande fel, men det har förklarats för dig så tydligt och så många gånger att jag inte hittar något nytt sätt att göra det. Det får räcka med att se till att du alltid blir motsagd när du sprider dina felaktigheter som fakta.

Det kan absolut uppfattas som hotfullt att skriva ut personnumret, eftersom det inte finns någon anledning att göra det och goda skäl till att personen skulle bli illa berörd. Jag tror egentligen inte att du riskerar att åka dit för det, men du behöver få veta vilken negativ bild av dig själv du ger.
    Nej, jag har inte fel. 
    Socialtjänsten får inte sända sekretessbelagda uppgifter till obehöriga.

www.bohuslaningen.se/nyheter/lysekil/socialtjansten-skickade-kansliga-uppgifter-om-barn-till-fel-personer.b22d494d-5bce-4094-9a35-f71b47c5b70f

www.svd.se/a/wOnMan/kanslig-utredning-skickad-till-fel-familj

Hade aldrig hänt om de skickat REK. 

www.vlt.se/2020-04-30/handling-fran-socialtjansten-skickades-till-fel-familj
  • Anonym (skådespel)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-10-03 17:59:24 följande:
    Nej, jag har inte fel. 
    Socialtjänsten får inte sända sekretessbelagda uppgifter till obehöriga.

www.bohuslaningen.se/nyheter/lysekil/socialtjansten-skickade-kansliga-uppgifter-om-barn-till-fel-personer.b22d494d-5bce-4094-9a35-f71b47c5b70f

www.svd.se/a/wOnMan/kanslig-utredning-skickad-till-fel-familj

Hade aldrig hänt om de skickat REK. 

www.vlt.se/2020-04-30/handling-fran-socialtjansten-skickades-till-fel-familj
    Jag har inte inloggning till någon av artiklarna, så jag kan inte läsa dem. Hade soc skickat till fel personer, eller var det brevbäraren som hade lämnat ut försändelserna till fel person?
  • Anonym (M)
    Anonym (skådespel) skrev 2023-10-03 18:12:40 följande:
    Jag har inte inloggning till någon av artiklarna, så jag kan inte läsa dem. Hade soc skickat till fel personer, eller var det brevbäraren som hade lämnat ut försändelserna till fel person?
    Varför frågar du det, brevbäraren eller postnord tar inte på sig något ansvar för att brevet ska komma rätt. Då hänvisar de till att man skulle ha köpt en säkrare tjänst, då tar de på sig ansvaret. Vanlig postgång är inte lämpligt om man skickar någonting känsligt, de tar inget ansvar för att brevet ska komma rätt. De säger postnord själv, så nej det är inte speciellt ansvarsfullt mot sekretessen att använda vanlig postgång.
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?