• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget

Socialtjänsten får inte sända sekretessbelagd information med vanlig post, då det finns stor risk att den hamnar i orätta händer och sprids till obehöriga. 

• Meddelande borttaget
    Anonym (Lis) skrev 2023-10-25 21:52:15 följande:
    Har du det tråkigt och vill väcka tråden till liv igen genom att få fler att försöka få dig att inse att du har fel?😊
    Jag har inte fel. Som jag nämnt ett antal gånger i denna tråd så omfattas socialtjänstutredningar av sekretess. Därmed måste socialtjänsten förvissa sig om att utredningar inte når personer som inte har rätt att ta del av dem. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-10-25 23:55:29 följande:
    Jag har inte fel. Som jag nämnt ett antal gånger i denna tråd så omfattas socialtjänstutredningar av sekretess. Därmed måste socialtjänsten förvissa sig om att utredningar inte når personer som inte har rätt att ta del av dem. 
    Och som väldigt många nämnt i denna tråd så är vanlig post ett godkänt sätt att skicka handlingarna på.

Men kanske kan det tillkomma nån ny som orkar lägga tid på att förklara för dig. Ha så kul.
    Anonym (Lis) skrev 2023-10-26 00:02:09 följande:
    Och som väldigt många nämnt i denna tråd så är vanlig post ett godkänt sätt att skicka handlingarna på.

Men kanske kan det tillkomma nån ny som orkar lägga tid på att förklara för dig. Ha så kul.
    Nej, JO har riktat kritik mot det förfarandet av förklarliga skäl. Det är inte tillräckligt säkert. Post sorteras fel, fel person kan öppna posten. Det sker ingen ID kontroll eller verifiering att kommunikationen nått mottagaren. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-10-26 00:23:12 följande:
    Nej, JO har riktat kritik mot det förfarandet av förklarliga skäl. Det är inte tillräckligt säkert. Post sorteras fel, fel person kan öppna posten. Det sker ingen ID kontroll eller verifiering att kommunikationen nått mottagaren. 
    Och ändå så är det ett helt ok sätt att skicka handlingar på och det praktiseras på många ställen. 

Att JO har kritiserat är en helt annan sak och påverkar inte vad som är ok eller inte enligt lagen. 

Om du vill ha det som rekommenderat för du ve om det. 
    EpicF skrev 2023-10-26 11:10:37 följande:
    Och ändå så är det ett helt ok sätt att skicka handlingar på och det praktiseras på många ställen. 

Att JO har kritiserat är en helt annan sak och påverkar inte vad som är ok eller inte enligt lagen. 

Om du vill ha det som rekommenderat för du ve om det. 
     Nej, det är inte okej vilket även JO har konstaterat. JO är en statlig kontrollmyndighet med uppgift att granska offentlig myndighetsutövning. 

Man ska inte behöva be myndigheter att följa lagen. I det här fallet sekretessbestämmelserna i socialtjänstlagen. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?