• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-09-04 18:15:08 följande:

Här kommer en länk till socialtjänstlagen.

Det framgår tydligt att det råder sekretess.

www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/socialtjanstlag-2001453_sfs-2001-453/

Därmed är det inte tillåtet att sända sekretessbelagd information med vanlig post, då den lätt kommer på avvägar. 

Och ändå, återigen, så är det fullt tillåter. 

Och ja, att använda socialsekreterare personnummer i korrespondansen kan vara ett hot mot tjänsteman. Någon man bli åtalad och dömd för, då det är en brottslig handling. 
    EpicF skrev 2023-09-04 19:09:29 följande:
    Och ändå, återigen, så är det fullt tillåter. 

Och ja, att använda socialsekreterare personnummer i korrespondansen kan vara ett hot mot tjänsteman. Någon man bli åtalad och dömd för, då det är en brottslig handling. 
    Nej, det är inte tillåtet för en socialsekreterare att bryta mot socialtjänstlagen. 

Att ange personnummer är fullt tillåtet och något som förekommer frekvent. Det är inte brottsligt. Om du anser att det är brottsligt att ange personnummer får du ange lagrum, men det kommer du aldrig att göra eftersom du inte kan. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-09-04 20:41:30 följande:
    Nej, det är inte tillåtet för en socialsekreterare att bryta mot socialtjänstlagen. 

Att ange personnummer är fullt tillåtet och något som förekommer frekvent. Det är inte brottsligt. Om du anser att det är brottsligt att ange personnummer får du ange lagrum, men det kommer du aldrig att göra eftersom du inte kan. 
    Nej, jag skrev inte heller att det är tillåtet för en socialsekreterare att bryta mot socialtjänstlagen. 

Det blir en brottslig handling i der ögonblicket den socialsekreterare och/eller socialkontoret upplever det som ett hot. Förstår du inte det? Trots att du fått göra det ett antal gånger från flera i tråden. 
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2023-09-04 20:44:53 följande:
    Nej, jag skrev inte heller att det är tillåtet för en socialsekreterare att bryta mot socialtjänstlagen. 

Det blir en brottslig handling i der ögonblicket den socialsekreterare och/eller socialkontoret upplever det som ett hot. Förstår du inte det? Trots att du fått göra det ett antal gånger från flera i tråden. 
    Nej rekvisiten för olaga hot som måste uppfyllas är långt mer än enbart att någon upplever ett hot på grund av ett skrivet personnummer, det räcker faktiskt inte, oavsett hur många i tråden som påstår det.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-09-04 20:41:30 följande:

Nej men att skicka handlingarna med vanlig post är inte att bryta mot socialtjänstlagen.

Att skicka handlingarna med post är överlag godkänt. Lägg ner nu.
    Du har fått massa länkar och info som säger att det ses som ok av både JO och socialstyrelsen att skicka med vanlig post i de flesta fall.

Och för att återgå till topic: det kan absolut upplevas som ett hot att du letar rätt på en handläggares personnummer. De flesta skulle nog tycka det kändes väldigt obehagligt även om man kanske inte skulle anmäla det om inte nåt mer i kontakt med personen kändes lite off. Så kanske inget som ger repressalier direkt men du upplevs ju som märklig/svår eller obehaglig som gör det.

EpicF skrev 2023-09-04 20:44:53 följande:

Nej, det blir inte brottsligt för att någon upplever det som obehagligt. Vad som är brottsligt anges i brottsbalken. Det är domstolar som dömer.
    Anonym (M) skrev 2023-09-04 20:58:40 följande:
    Nej rekvisiten för olaga hot som måste uppfyllas är långt mer än enbart att någon upplever ett hot på grund av ett skrivet personnummer, det räcker faktiskt inte, oavsett hur många i tråden som påstår det.
    Jag har bara sett EpicF påstå det, men det är säkert så att hon upplever sig vara fler än en.Skrattande
  • Meddelande borttaget
    Anonym (Push it) skrev 2023-09-04 21:17:55 följande:
    Du har helt uppenbart noll koll på situationen för många offentligt anställda och noll koll på hur myndigheter jobbar med frågor som denna.

Det är okej. Det är inte olagligt att vara korkad. 
    Jag har järnkoll på den här typen av frågor.

Att du som helt ny i tråden inte har det är helt uppenbart. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?