• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
    Anonym (Beksebub) skrev 2023-08-30 08:15:10 följande:
    Amöbor använder andras personnummer, andra använder anställningsnummer eftersom icke Amöbor inte hotar myndighetspersonal 😂

Så antagligen är det ju rutin för dig att hota myndigheter som utreder dig, är det för att du har något att dölja som du vill att de slutar utreda eller vad handlar det egentligen om?

Önsketänkande är ju att du råkar vligt illa ut en dag när du fortsätter hota personalen men det skulle ockdå innebära att det drabbade dina barn och antagligen är de oskyldiga till sina föräldrars okunskap.
    Uppenbarligen att du tog hårt åt dig när du fick svar på tal. Klart underhållande! 😀

Det är intressant för övrigt att när jag kommunicerar med dem på samma sätt som de kommunicerar med mig, så uppfattar du det som ett hot. Varför känner du så? 

Ingen annan känner så. Vare sig jag, socialsekreterare eller polis/åklagare. Frågan är varför du känner så? 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Beksebub)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-08-30 20:44:30 följande:
    Inte om det inte föreligger något hot. En åklagare skulle lägga ned en sådan anmälan med vändande post. 

2
    Den som, på något annat sätt än som anges i 1 §, otillbörligen utför en gärning som syftar till att tvinga eller hindra en tjänsteman i hans eller hennes myndighetsutövning eller att hämnas för en åtgärd i myndighetsutövningen och som för tjänstemannen medför lidande, skada eller annan olägenhet, eller hotar med en sådan gärning, döms för förgripelse mot tjänsteman till böter eller fängelse i högst sex månader.

[S2]Om brottet är grovt döms för grov förgripelse mot tjänsteman till fängelse i högst fyra år. Lag (2016:508).

Fler som torskat på denna än du tror, men fortsätt du om du vill...
    Att göra som du gör är inte olagligt men kan uppfattas av mottagaren som något helt annat.

• Anonym (Lill)

Rättshaverism är så otroligt osexigtSkrattande

Anonym (Beksebub) skrev 2023-08-30 22:10:51 följande:

2
    Den som, på något annat sätt än som anges i 1 §, otillbörligen utför en gärning som syftar till att tvinga eller hindra en tjänsteman i hans eller hennes myndighetsutövning eller att hämnas för en åtgärd i myndighetsutövningen och som för tjänstemannen medför lidande, skada eller annan olägenhet, eller hotar med en sådan gärning, döms för förgripelse mot tjänsteman till böter eller fängelse i högst sex månader.

// [S2]Om brottet är grovt döms för grov förgripelse mot tjänsteman till fängelse i högst fyra år. Lag (2016:508).

Fler som torskat på denna än du tror, men fortsätt du om du vill...
    Att göra som du gör är inte olagligt men kan uppfattas av mottagaren som något helt annat.

Jättebra men jag har inte hotat någon. Att uppge deras personnummer på samma vis som de uppger mitt i kommunikationen kan knappast utgöra något hot. Inte då personnummer är offentliga i Sverige. 

Att däremot sprida sekretessbelagda uppgifter till obehöriga är olagligt. 
    Anonym (Lill) skrev 2023-08-31 13:29:25 följande:

Rättshaverism är så otroligt osexigtSkrattande

Ibland sitter de riktiga haveristerna bakom ett skrivbord på en myndighet. Det brukar sluta med att de säger upp sig frivilligt, eller att de får hjälp av en personalansvarsnämnd. Jag kommer direkt att tänka på ett sådant fall. Kritiken blev till slut så omfattande och så massiv mot vederbörande att denna blev en klar belastning för myndigheten. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-09-02 09:29:52 följande:
    Nej, du hade tur att dem inte ansåg det som ett hot. Nästa gång kanske du inte har sån tur. 
    EpicF skrev 2023-09-02 10:26:57 följande:
    Nej, du hade tur att dem inte ansåg det som ett hot. Nästa gång kanske du inte har sån tur. 
    Nej, jag hade inte tur. Jag har inte begått något brott. Om nu någon mot förmodan skulle uppfatta det hotfullt att bli tilltalad får de väl inkomma med en anmälan. Den skulle läggas ned med vändande post.

Om jag däremot satt i deras kläder skulle jag tänka både en och två gånger innan jag sprider sekretessbelagd information med vanlig post. Når den fel mottagare av någon anledning är det ett solklart sekretessbrott. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-09-02 11:13:55 följande:
    Nej, jag hade inte tur. Jag har inte begått något brott. Om nu någon mot förmodan skulle uppfatta det hotfullt att bli tilltalad får de väl inkomma med en anmälan. Den skulle läggas ned med vändande post.

Om jag däremot satt i deras kläder skulle jag tänka både en och två gånger innan jag sprider sekretessbelagd information med vanlig post. Når den fel mottagare av någon anledning är det ett solklart sekretessbrott. 
    Jo, du hade tur. Nej, eftersom de inte sågs som ert hot så har du inte begått ett brott. Hade de däremot tagit det som ett hot då hade både blivit anmäld och begått brott. Vilket kunde ha fått konsekvenser för ditt föräldraskap. 

Och nej, en sådan anmäla läggs inte ner. En åklagare tar hot mot tjänsteman på största allvar. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?