• Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Hej,

Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

• Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
    EpicF skrev 2023-08-29 23:27:20 följande:
    Jo, hur den enskilda socialsekreterare tolkar att någon/du lägger vid dennes privata upplysningar i form av personnummer är något man ska lägga vikt vid. 

Du hade tur. Kunde gått mycket värre i form av en anmälan om hot. 
    Knappast. De skulle inte komma någonstans med en sådan anmälan. Åklagaren skulle lägga ned direkt.
  • Anonym (Beksebub)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-08-30 00:43:26 följande:
    Knappast. De skulle inte komma någonstans med en sådan anmälan. Åklagaren skulle lägga ned direkt.
    Argumenterar som en amöba.

Prova istället att göra detta och se vad som händer, jag har påvisat vad som kan hända när man utmanar sitt öde...
    Eftersom du bombsäker vet att de inte kommer göra något, betyder detta att du faktiskt har hotat myndighetspersonal då?

Men till frågan som är original i ärendet,
    De både får och ska använda personnummer till den som utreds medans du som utreds inte ska använda utredarens personnummer. Där räcker det gott att du anger anställningsnummer om du nu måste försöka ge igen på på något sätt.

Varför vill du riskera dina barns väl genom att utmana ödet med en myndighet är ju den märkliga frågan som uppkommer här.
    Anonym (Beksebub) skrev 2023-08-30 06:40:36 följande:
    Argumenterar som en amöba.

Prova istället att göra detta och se vad som händer, jag har påvisat vad som kan hända när man utmanar sitt öde...
    Eftersom du bombsäker vet att de inte kommer göra något, betyder detta att du faktiskt har hotat myndighetspersonal då?

Men till frågan som är original i ärendet,
    De både får och ska använda personnummer till den som utreds medans du som utreds inte ska använda utredarens personnummer. Där räcker det gott att du anger anställningsnummer om du nu måste försöka ge igen på på något sätt.

Varför vill du riskera dina barns väl genom att utmana ödet med en myndighet är ju den märkliga frågan som uppkommer här.
    Argumentar du som en sådan? Ja, eller du har i vart fall rätt vild fantasi. 

Då du är ganska ny i tråden vet du kanske inte om att jag redan har svarat dem med deras personnummer. Fick ingen resktion alls på. Alltsammans är nu dessutom nedlagt. 

Jag ska inte användas deras anställningsnummer, utan jag använder mig av deras personnummer. Det är mina rutiner. 

Det är inget olagligt. Om de sklle vilja använda detta som någon förevändning för hämnd gör de bort sig totalt. Antagligen föremål för uppsägning. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-08-30 07:35:44 följande:

Då du är ganska ny i tråden vet du kanske inte om att jag redan har svarat dem med deras personnummer. Fick ingen resktion alls på. Alltsammans är nu dessutom nedlagt. 

Jag ska inte användas deras anställningsnummer, utan jag använder mig av deras personnummer. Det är mina rutiner. 

Det är inget olagligt. Om de sklle vilja använda detta som någon förevändning för hämnd gör de bort sig totalt. Antagligen föremål för uppsägning. 
    Inte olagligt men återigen: det kan upplevas som obehagligt.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Beksebub)
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-30 07:46:18 följande:
    Inte olagligt men återigen: det kan upplevas som obehagligt.
    Behöver inte vara olagligt för att kunna uppfattas som ett hot, men detta förstår inte vissa helt enkelt.
    Det är inte olagligt att hänga utanför någons trädgård dygnet runt men beroende på relation till den boende kan det alltså klassas som ett hot mot denne.

Dessutom påvisat vad som kan hända om man har som rutin att komma med förtäckta hot mot myndigheter och det verkar inte gå in hos alla.

Så viss skillnad på om det är lagligt att söka upp anställdas personnummer och att faktiskt utgöra ett potentiellt hot mot densamma.
  • EpicF

Ts: De hade kommit långt med en anmälan om hot mot tjänsteman. En åklagare ser allvarligt på hot mot tjänsteman. 

• Anonym (Beksebub)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-08-30 07:35:44 följande:

Hur många gånger ungefär brukar en amöba hamna i klameri med en myndighet så att amöban känner ett behov av att eskalerar situationen?
    Har du koll på det med din erfarenhet?
    Med tanke på att du säger dig ha rutin så har du i alla fall flertal gånger gjort detta vid en anmälan, eller hur?
    Anonym (Beksebub) skrev 2023-08-30 16:37:18 följande:
    Hur många gånger ungefär brukar en amöba hamna i klameri med en myndighet så att amöban känner ett behov av att eskalerar situationen?
    Har du koll på det med din erfarenhet?
    Med tanke på att du säger dig ha rutin så har du i alla fall flertal gånger gjort detta vid en anmälan, eller hur?
    Jag vet inte hur många gånger du hamnar i trubbel. Det kan du lättast besvara själv.

Att man har en rutin för en viss situation betyder bara att det finns ett arbetssätt för en viss händelse. Inte nödvändigtvis att det brukar hända. 

Exempelvis har säkerligen MSB en rutin för vad de ska göra i händelse av att en kärnreaktor får ett läckage. 
    EpicF skrev 2023-08-30 11:14:02 följande:

Ts: De hade kommit långt med en anmälan om hot mot tjänsteman. En åklagare ser allvarligt på hot mot tjänsteman. 

Inte om det inte föreligger något hot. En åklagare skulle lägga ned en sådan anmälan med vändande post. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?