Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-22 20:04:22 följande:
Det fetmarkerade är centralt. Vad du och din man vet om eran familj spelar inte så stor roll. Får socialen för sig något annat, vilket de mycket väl kan göra får ni problem. Får omgivningen få för sig något annat, enbart baserat på att det finns en anmälan som sprids kan det också vålla problem.
Bevis? Nej, socialen jobbar inte enligt bevis. De jobbar efter antagande och tro. Det är ytterst sällan det finns några bevis i någon form.
Vanligen så tar socialen kontakt när de fått in en anmälan som de agerar på, som att öppna en utredning. Rör anmälan misstänkt våld eller sexuella övergrepp öppnar de alltid en anmälan. De kommer inte höra er innan. De kommer meddela er att de öppnat en utredning och vad anmälan handlar om.
Att du tror att "de flesta" inte öppnar feladresserad post spelar ingen roll. När det sker, vilket det absolut gör, begås ett sekretessbrott. Det är helt odiskutabelt.
Det finns mängder av case, då socialentjänsten har fått kritik för att de brutit sekretessen, så var du fått det ifrån att det aldrig skulle hänt vet inte jag.
sverigesradio.se/artikel/6156510
www.svd.se/a/P9BvGp/sekretesshandlingar-skickades-till-fel-person
(hade aldrig hänt om det skickats rek).
Sedan har jag dessutom hört att det är ganska många på en kommun som har tillgång till dessa datoriserade journaler. Absolut inte bara de socialsekreterare som jobbat med ärendet. Fast det är ju en IT-säkerhetsfråga.
På en liten ort som du bor på lär det garanterat snackas i fikarummen om du bor på ett sådant ställe där alla känner alla. Tror du något annat är du absolut naiv.
Problem får vi inte, men en misstanke utreds självklart
Och ja har, till skillnad från dig, tilltro att socialen gör rätt. Och man oskyldig bevisad skyldig.
Jo, det ska alltid finns bevis för att man ska bli dömd.
De tar alltid kontant när de fått in en anmälan, oavsett om de väljer att starts en utredning eller inte. Det vanlig praksis.
I samhället jag bor så öppnar man inte andras post. Vad man gör i andra samhällen, byar, städer etc får stå för dem.
Uppenbarligen inte tillräckligt med kritik för att de ska ändrar praksis.
Att skicka handlingar fel är inte samma sak som att grannen öppnar din post. Det är två olika saker.
I det fallet där socialen skickade fel anmälde de sig själva.
Ja, de flesta har tillgång till journalen men jag misstänker att de inte får gå in i någon annans journal som de inte har som klient. I likhet med vården. Jag har tillgång till alla journalerna på mitt jobb, men jag inte rätt att gå in i de som inte jag har vårdansvar över.
Klart det snackas, men det skvaller om du tror det. Vi har en väldigt bra sammanhållning i mitt samhälle och alla stöttar alla.
Du får gärna komma på besök.