• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-24 20:25:26 följande:
    Man ber inte kommunen att följa lagen. De SKA följa lagen. Det är inget man ber om. 
    De behöver inte sicksack rekomenderat enligt lagen. Men om du, som klient, önskar att få det rekommenderat så får be om det. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-24 20:29:41 följande:
    Om du har läst länkarna så inser du att socialtjänsten frekvent bryter mot lagen och ibland blir de åtalade för det. Trots åtal blir inga sådana misstag eller försummelser och lagbrott ogjorda. För dem som drabbas betyder det en oreparerbar skada

Det kan inte vara en uppgift för en myndighet att bryta mot lagen på så vis att enskilda skadas. Sekretesslagstiftningen finns till av en anledning. Den är inget som man som enskild person ska behöva "be" myndigheten att följa. Du tycks ha oerhörda problem med att ta in det. 
    I ditt fall, vilket är det vi diskuterade har de inte skickat handlingarna till en obehörig person. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-24 20:32:42 följande:
    Det vet inte jag, ännu mindre du. 
    Du hade ju fått handlingarna. De hade kommit till dig. Inget är felsickat och din granne har uppenbarligen inte heller öppnat din post. 

Återigen, vill du ha dem som rekommenderade post så får du be om det. De följer de lagar och regler som finns. 
  • EpicF
    Challenger skrev 2023-03-25 04:27:51 följande:
    Helt otroligt vad ägd du blir av trådstartaren. Hon lindar dig runt sitt finger i inlägg efter inlägg. Jag går in och läser här ibland och det är riktigt roligt. Du tar bara emot hela tiden. Tycker nästan synd om dig. 
    Du tror anonym (tur) blir ägd av ts? 

Det är anonym (tur) som äger ts. Att du inte ser det får mig att misstänka att du kanske rentav är ts. Men jag ha fel där. 
  • EpicF

Ts: Du vet att posten hos dig av och till kommer fel. Och ändå så ber Du inte soc om att skicka med rek? 

Men andra ord, du bryr dig egentligen inte. 

Kom inte dragandes med att du inte ska behöver lära dem följa regler och lagar. De följer redan det och enligt socialtjänstenelagen så är det ok att skicka med vanlig post. 

Hade jag haft en postgång hos mig som strular med att brev aldrig kommer fram, brev kommer bort eller läggs fel så hade jag personligen bett soc om att skicka rek om jag var i din sits ts.

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-25 13:29:51 följande:
    Exakt var i socialtjänstlagen står det att det skulle vara okej att sända sekretessbelagda handlingar till klientens granne? Kan du hänvisa till kapitel och paragraf?
    Nej, jag ska inte behöva be en myndighet att följa lagen. Det ska de klara av ändå. Dessutom vet jag ju inte vad det kommer skicka till mig eller när. Det skulle vara helt omöjligt att föregå deras handlingar. Och även om jag så skulle be dem att skicka rek, vad säger att de ens skulle hörsamma en sådan begäran? Jag har fått intrycket av att socialen gör lite hur de själva vill. Oberoende av såväl klienter som lagstiftning. Tyvärr. 
    Och var i socialtjlnstelgan står det att det inte är ok att skciak sekretessbelagd information med vanlig post? 

Så länge de skriver korrekt namn och adress så är det helt innanför lagen att skicka med vanlig post. 

Nej, det inget som säger att du ska behöva be en myndighet följa lagen. Eftersom de redan följer lagen. 

Men om du vill ha handlingarna skickade på ett annat sätt än vad regler, lagen och praksis säger så får du be om det. Dvs du får be om att få dina handlingar skickade med rek. 

Och om du har sådana stora problem med att din post hamnar fel, trots korrekt adress och ordentligt uppmärksamhet brevlåda så ligger det i ditt intresse att be om att få sådana handlingar via rek. 
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-25 13:29:51 följande:
    Skulle jag bli "ägd" av "tur"? Skrattande Tycker både du och "tur" verkar ha väldigt mycket otur när ni tänker och ännu mer otur när ni skriverSkrattande

Dessa patetiska försök till ständiga tillbakakakor verkar i vart fall förena er. Som små barn som inte ens börjat i skolan brukar bete sig. Seriöst!

Och ja, du blir ägd av anonym (tur), i vartenda inlägg. 

Det är du som i hela tråden lagt dig på ett barns nivå. Och enligt så ska man prata med bönder på bönders vis.... Vilket anonym (tur) gör med dig. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-25 13:50:40 följande:
    Du har redan fått ett antal länkar högre upp i tråden med exempel på fall där Socialtjänsten brutit med lagen och lämnat ut handlingar till fel personer. De har i vissa fall även själva erkänt att de brutit mot sekretesslagstiftningen. Enligt sekretesslagstiftningen får nämligen bara behöriga personer ta del av sekretessklassad information. Detta har du fått förklarat för dig säkert 20 gånger i denna tråd, men du tar inte till dig informationen. 

Ja, det känns verkligen som du blir "ägd" i hela tråden faktiskt. Mest, för att du vägrar inse att du har fel. 
    Ja, de har lämnar ut handlingar till fel person. Lämnar ut. Det är inte samma sak som att skicka handlingar till rätt person med vanlig post. Det är inte att bryta mot lagen. Där har de agerar helt korrekt och har faktiskt ryggen fri. 

Du är väl behörig? Alltså kan de skicka handlingarna till dig, adresserade till dig, mend vanlig post utan att bryta lagen. Om du vill ha handlingarna tillskickade på annat sätt får du sägs till. 

Jag har vetat om det sedan jag läste ssk-progrogrammet vilket är rätt många år sedan. Däremot har prövat att förklara för dig att om du vill ha handlingarna med rek så får du be om det. Inte be att de ska följa lagen. För de gör de så länge de adresserar brevet till rätt person. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-25 14:17:14 följande:
    Problemet är ju att de inte skickat handlingarna till rätt person. De har skyldighet att säkerställa att handlingarna når rätt person. Det kravet uppfylls inte när brev hamnar i fel postlåda. Även om handlingar läggs i rätt låda, saknas kontroll att det är rätt person som öppnar kuvert. Det kan ju bo flera personer på samma adress. 
    Så länge de har skrivit korrekt namn och korrekt adress så är det kravet uppfyllt. Att posten har brevbärare som inte kan läsa eller göra sitt jobb är postens problem, inte socialtjänstens. 

Eftersom det faktiskt är brottsligt att öppna andras post har man också själv ett ansvar att man enbart öppnar post som är adresserat till en själv. Så också Där har socialtjänsten agerat korrekt. 
  • EpicF

Ts: Så ta det upp med socisltkönsten så kanske du får till en endring. 

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-25 18:58:28 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du menar, men det blir nog bra. Gör du så. Jag har andra planer! Skrattande
    Om du vill få till en ändring så måste du ta det upp med socialtjänsten, som är rätt instans istället för att älta sida upp och sida ner på familjeliv.se
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?