• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-24 07:13:56 följande:
    Du och "tur" återkommer ju till "bra - då är vi överens". Tyder ju på viss konsensus mellan "er" i vart fall. Så ja du/ni visar ju på att ni är samma skrot och korn där. Lite bättre hade du väl kunnat? 

Verkar som du håller på att tappa det fullständigt faktiskt. Har det blivit jobbigt för dig? Jag tycker det är bra med personnummer. Så man vet vilka alla är. Så ingen är samma. Personnummer är ju alltid individuellt. 
    Jag bryr mig inte om vad "tur" säger, även om denne har en bra poäng så tyvärr inte går in för dig. 

Vad är det som skulle ha blivit jobbigt för mig? 

Hade jag varit din socialsekreterare så hade du varit anmäld för längesedan och utredningen hade fortfarande varit igång. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-24 13:01:22 följande:
    Hade du inlett någon personlig vendetta som kommunal tjänsteman hade du blivit anmäld för tjänstefel, polisanmäld och i slutändan blivit åtalad och avskedad. Du har inte haft en enda poäng genom den här tråden, utom möjligen att du ser det som en fördel att sekretessbelagda handlingar skickas digitalt. Övriga frågeställningar som finns, tycks du tyvärr ha väldigt svårt att ta till dig. 

Det jobbiga för dig är att du inte ens tycks bemöda dig med att skriva nya inlägg längre, utan kopierar bara tidigare inlägg. Du tänker inget själv. Får du relevanta synpunkter mot dig, försöker du dig bara på någon form av tillbaka-kaka som en 3-årigt barn. Känns inte jättemoget. 
    Ingen pratar om någon personlig vendetta. Men om jag hade varit socialsekreterare hade jag tagit det som ett hot att letade upp mina personuppgifter och det hade jag anmält. 

Och jag hade också förstått att allt inte är korrekt med dig och inte släppt utredningen i förtid. 

Kopierat tidigare inlägg? Var då? 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-24 14:03:15 följande:
    Detta återkommer du till gång, efter gång tillsammans med ditt andra alterego.
    Verkar vara viktigt för dig/er. 

Likaså att det skulle vara stalking att leta reda på offentliga personuppgifter, vilket det givetvis inte är. Du kan tycka att det är obehagligt, men det är inte olagligt. 

Jag tycker också att det är obehagligt när de skriver ut våra uppgifter 30 gånger i samma kommunikation. När de så dessutom postar utredningen som är en sekretessklassad handling med vanlig post blir det ännu obehagligare. Hamnar den i fel låda, vilket ligger helt utom min kontroll uppkommer dessutom ett sekretessbrott, men inte heller det ser du något problem med. 
    En gång har jag skrivit det. Och en gång omformulera jag så att skulle förstår. 

Mitt alterego? Du tror att jag är anonym (tur). Där hade du fel. 

Nu var det aldrig jag som påstod att det var stalking att leta reda på offentliga personuppgifter.
    Men i ditt fall så är det stalking eftersom du gör det pga att du känner dig kränkt och vill hämnas. 

Så varför har du inte påpekat det för socialtjänsten? Fått ett svar på varför? 

Samma med att det skickar med vanlig post. Varför har du inte påpekat det för socialtjänsten? 

Det är det normala man gör i sådana tillfällen. Att göra som du är att gå från vuxen till ett litet barns nivå ocj tror att man ska förändra något. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-24 15:16:21 följande:
    De är myndighetsföreträdare och borde förstå vad som är lämpligt. Att sprida sekretessbelagd information till obehöriga är dessutom olagligt. Jag ska inte som privatperson behöva lära socialtjänsten att sköta sitt uppdrag. 

Nej, det är inte stalking att leta reda på ett personnummer. I sådana fall utsätter ju även socialtjänsten oss för stalking. 
    Nej, men du kan påpeka att du vill ha det som rek. 

Jo, det är stalking att leta upp personer man inte har någon relation till på nätet. Oavsett om det är personnummer eller adresser. 

Socialtjänsten har en klientrelation till dig. Så de jobbar inte med stalking utan behöver ditt personnummer för art verifiera att du är den du säger dig vara. Föratår du verkligen inte det här? 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-24 17:46:14 följande:
    Socialtjänsten borde känna till vad som är säkra postvägar och vad som inte är det. Det ska inte jag eller någon annan behöva påpeka för dem. 

Nej, det är inte stalking att leta upp någons uppgifter. Stalking är när man utstuderat under en längre tid söker upp någon. Trakasserar någon. Ringer till dem mitt i natten. Knackar på dörren. Förföljer dem på stan. Kontaktar deras anhöriga. Inte att man skriver deras kontaktuppgifter på eller i ett kuvert, som sänds till dem i tjänsten till kommunadressen.. Jag har absolut inte ägnat mig åt någon stalking. Lägg ned det där, för du och ditt alterego gör er bara löjliga genom att hävda något så absurt. 

Det sker ingen verifiering att jag är jag enbart genom att skriva våra personnummer i ett brev. De tillser ju inte ens att brevet går till rätt person, eftersom de vägrar att sända rek, eller digitalt. 
    Det är inte emot lagen att skicka sekretessbelagda handlingar med vanlig post. 

Du som mottagare har också ett ansvar att se till att din låda är märkt ordentligt. Du kan också be socialtjänsten att skicka med rek. 

Att göra som du gör kan vara stalking. 

Jo, det är en typ av verifiering att man skriver om rätt person i rätt utredning. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-24 20:02:04 följande:
    Nej, jag känner inte att handläggarna på socialen nätstalkar folk i och med att de anger personuppgifter. Däremot är det ju så att de bryter mot sekretesslagstiftningen när de sänder sekretessbelagd information till obehöriga. 
    Men de har inte skickat någon sekretessbelagd information till någon obehörig. Eller menar du att du inte ska fö ta del om en utredning om dig och din familj nu helt plötsligt? 
  • EpicF

Ts: Enligt regelverket så är det helt ok att skicka med vanlig post. 

Om du vill ha det med rek så får du be om det. 

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-24 20:08:03 följande:
    Jo, en social utredning är sekretessklassad i enlighet med Socialtjänstlagen. Den kan man inte dela med vem som helst. 
    Vilket de inte heller har gjort. 
  • EpicF
    Anonym (tur) skrev 2023-03-24 20:11:51 följande:
    Förvirringen har satt in ordentligt nu. Förmodligen handlar det om utmattning efter all stalkning.
    Förmodligen ja... 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-24 20:21:34 följande:
    sverigesradio.se/artikel/7164236

www.ht.se/2019-05-22/chef-pa-socialtjanst-rojde-sekretessuppgifter--forundersokning-laggs-ner

www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/socialtjansten-ringde-fel-rojde-kvinnas-identitet

Här kan du läsa lite mer om generell sekretesspolicy för en kommun:

www.lidingo.se/toppmeny/omsorgstod/barnungaochfamilj/sekretessochtystnadsplikt.4.425e7c021272ebc38a580003423.html

Socialen hanterar frekvent sekretessbelagd information. Givetvis måste de ha rutiner för det. Det ska inte jag eller någon annan behöva undervisa socialtjänsten i. De får väl gå någon kurs om de saknar kompetensen. 
    Om allt det där har hänt i din kommun så borde du absolut ha bett om att få det rek. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?