• Anonym (Bil)

Dumt att ta billån??

Vi satt o hade familjelunch hemma o jag berättade att jag o min kille tänkt köpa en ny bil. det första min syster vräker ur sig är:  ni ska väl inte ta billån? Det är det värsta ni absolut kan göra!!

har hon rätt j det hon säger? Kan tillägga att min syster är väldigt avundsjuk av sig o skulle absolut inte tänka på vad som är bra för våran ekonomi utan snarare tvärtom . Utan kändes mer som hon inte ville vi skulle köpa en ny bra bil. Detta utan att ens veta om vi tänkt ta lån eller inte. Och försökte få vår pappa att även han tala om hur dåligt det är. 

• Svar på tråden Dumt att ta billån??
  • JessicaMamma9222

Om ni ska köpa en ny bil så är det dumt. Det är en rejäl förlustaffär och att synnerhet nu är räntan är så hög. Vad kommer kalaset gå på? Sen beror det ju såklart hur bra ställt ni har det ekonomiskt.

• Bibbidi

Ja jag tycker det är dumt med tanke på att en bil förlorar värdet fort

• Anonym (Amanda)

Har ni bil idag?

• enmamma

Behöver ni en ny bil.
    Ni ska skaffa den bil ni behöver.
    Räkna på milkostnad, månadskostnaden och värdeminskningen.

• Anonym (Lån)
    Anonym (Bil) skrev 2023-02-04 11:03:36 följande:
    Dumt att ta billån??

Vi satt o hade familjelunch hemma o jag berättade att jag o min kille tänkt köpa en ny bil. det första min syster vräker ur sig är:  ni ska väl inte ta billån? Det är det värsta ni absolut kan göra!!

har hon rätt j det hon säger? Kan tillägga att min syster är väldigt avundsjuk av sig o skulle absolut inte tänka på vad som är bra för våran ekonomi utan snarare tvärtom . Utan kändes mer som hon inte ville vi skulle köpa en ny bra bil. Detta utan att ens veta om vi tänkt ta lån eller inte. Och försökte få vår pappa att även han tala om hur dåligt det är. 

Vad är alternativet, gå 90 minuter till jobb?

Ja, ett billån är en ökad kostnad, frågan är om det är värt det för er. Värt att tänka på är att amortera i takt med värdeminskningen på bilen. Så att ni inte står med ett restlån när det är dags för ny bil.
  • Anonym (Bil)
    JessicaMamma9222 skrev 2023-02-04 11:09:55 följande:

Om ni ska köpa en ny bil så är det dumt. Det är en rejäl förlustaffär och att synnerhet nu är räntan är så hög. Vad kommer kalaset gå på? Sen beror det ju såklart hur bra ställt ni har det ekonomiskt.

Nä asså det är inte en helt ny bil utan vi kommer köpa en begagnad för runt 250 000. Är det lika dumt då? Förlorar de med massa i värde?
  • JessicaMamma9222

Om den är runt 3 år gammal så är det inte lika farligt. Du svarade inte på hur er ekonomi ser du idag och vilka utgifter ni har. Det har ju en avgörande betydelse.

• Anonym (Lån)
    Anonym (Bil) skrev 2023-02-04 11:49:55 följande:
    Nä asså det är inte en helt ny bil utan vi kommer köpa en begagnad för runt 250 000. Är det lika dumt då? Förlorar de med massa i värde?
    Ja, bilar förlorar konstant i värde. Jämför priset på samma bil men tre år äldre. Där har du en uppskattning på värdeminskningen. 
  • Anonym (Bil)
    JessicaMamma9222 skrev 2023-02-04 11:54:19 följande:

Om den är runt 3 år gammal så är det inte lika farligt. Du svarade inte på hur er ekonomi ser du idag och vilka utgifter ni har. Det har ju en avgörande betydelse.

Vi behöver en ny bil då vi ska ha barn. jag Har redan en bil men dock ingen familjebil. Vi båda har bra lön, inga lån. Jag har mycket sparat så jag kan köpa utan lån. min kille något mindre. Visst hade jag kunnat betala bilen, men vi båda känner att jag betalat exakt allt annat som hus mm. Så vi båda vill bidra. Kanske går lösa på annat sätt? 
  • Anonym (Yllet)
    Anonym (Bil) skrev 2023-02-04 11:49:55 följande:
    Billån är sämre lån (högre ränta) än t.ex. bostadslån, men måste man ta lån så får man bara se till att betala ner det fort.

Vi bakade in billånet i bolånet när vi var ca 30 och har aldrig haft billån sen dess, utan har sparat ihop till ny begagnad bil när det har behövts.

Titta på bilen ni har tänkt er, kolla priset på en äldre modell så ni får en uppfattning om värdeminskningen och se hur lånet slår ut- ni ska betala lånet fortare än bilen tappar värde.

Måste man köpa för att ens bil har rasat blir det ju lite annorlunda, men rådet just nu är annars att vänta några månader till ett halvår med bilköp.

För priserna kommer troligen att gå ner pga lågkonjunktur/folk har mindre pengar, och Elon Musks toksänkning av Teslapriset kanske skakar om en del priser också.
Svar på tråden Dumt att ta billån??