Anonym (Bil) skrev 2023-02-04 12:01:21 följande:
Vi behöver en ny bil då vi ska ha barn. jag Har redan en bil men dock ingen familjebil. Vi båda har bra lön, inga lån. Jag har mycket sparat så jag kan köpa utan lån. min kille något mindre. Visst hade jag kunnat betala bilen, men vi båda känner att jag betalat exakt allt annat som hus mm. Så vi båda vill bidra. Kanske går lösa på annat sätt?
Ni ska ha barn men ni ska ändå ta billån trots att du egentligen hade kunnat betala kontant? ... håller med tidigare skribent, det här resonemanget var bara konstigt. Har ni inte gemensam ekonomi?
Om ni inte har gemensam utan delad kan jag väl förstå det (även om jag inte kan förstå hur partners kan ha det) men om ni har gemensam tycker jag definitivt att ni ska strunta i lån utan du betalar bilen eftersom ni egentligen har råd.
Jag betalade min mans bil förra veckan för jag hade pengar på mitt konto men inte han. Vi har gemensam ekonomi. Vi har inte hans eller mina pengar, vi har våra pengar. Om jag inte hade betalat hade han behövt ta billån, men varför när vi har gemensam ekonomi?