• Anonym (Bil)

Dumt att ta billån??

Vi satt o hade familjelunch hemma o jag berättade att jag o min kille tänkt köpa en ny bil. det första min syster vräker ur sig är:  ni ska väl inte ta billån? Det är det värsta ni absolut kan göra!!

har hon rätt j det hon säger? Kan tillägga att min syster är väldigt avundsjuk av sig o skulle absolut inte tänka på vad som är bra för våran ekonomi utan snarare tvärtom . Utan kändes mer som hon inte ville vi skulle köpa en ny bra bil. Detta utan att ens veta om vi tänkt ta lån eller inte. Och försökte få vår pappa att även han tala om hur dåligt det är. 

• Svar på tråden Dumt att ta billån??
  • Anonym (M)
    Anonym (Abc) skrev 2023-02-10 17:30:51 följande:
    Nja alla har väl samma möjligheter. Sen går det så klart upp och ner.

Men visst nu går räntan upp så nu blir det tajtare marginaler. Men de sista åren har det ju varit galet att inte låna med räntorna som varit. Nästan så man kunnat räkna hem det bara genom inflationen.
    Räkna hem genom inflationen? Hur skulle det fungera?
  • Anonym (A)
    Anonym (5) skrev 2023-02-10 13:28:52 följande:
    Lägg pengar på de ni känner för e ju de bästa vill ni ha en ny bil för de den kostar å tycker de e bra, 
    Så kör på .
    +1
  • Anonym (Abc)
    Anonym (M) skrev 2023-02-10 17:32:59 följande:
    Hur?
    Månadsspara i några olika fonder.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (M) skrev 2023-02-10 17:33:51 följande:
    Räkna hem genom inflationen? Hur skulle det fungera?
    Nu är ju inflationen hög men Om vi tänker oss att inflationen hamnar på 2% som är riksbankens mål så innebär det ju att våra pengar blir värda 2% mindre. Din inkomst höjs ju ofta genom kollektivavtal så där finns ju inget problem men om du lånar pengar så kan man ju säga att skuldens värde går ner 2% varje år. Dock äter ju räntan upp den skillnaden men nu när vi varit nere på 1,5% i ränta så kan man teoretiskt Sätt låna gratis. Det blir ju inte så eftersom man betalar ränta månadsvis men det finns en tendens iaf.

Så inflation plus några procents avkastning på dina fonder kan göra att ett lån är smartare än att betala med sina pengar. Men det kräver ju att du har avkastning på pengarna. Du kan inte ta lånet och sen försöka kompensera avkastningen.
  • Kirenaj68
    Anonym (Bil) skrev 2023-02-10 10:53:23 följande:
    Som jag skrev till en annan så har vi inte gemensam ekonomi. Han vil inte ens ha ett gemensamt konto utan jag betalar allt så swischar han mig sedan hela tiden. Inte min idé. Han vill inte ens betala för bebis grejer utan det är jag som gjort så vet inte om jag har lust att betala hela bilen bara för att ja mg kan 
    Trots det kommande barnet verkar han inte se en framtid med er två. Nästan som att han vill ha ryggen fri och ej vara bunden på något sätt, så att han kan sticka när det behagar honom. Vad anger han som skäl att inte ha ett gemensamt konto? 
  • EpicF
    Kirenaj68 skrev 2023-02-10 22:23:42 följande:
    Trots det kommande barnet verkar han inte se en framtid med er två. Nästan som att han vill ha ryggen fri och ej vara bunden på något sätt, så att han kan sticka när det behagar honom. Vad anger han som skäl att inte ha ett gemensamt konto? 
    Varför måste man ha ett gemensamt konto? 
  • Kirenaj68
    EpicF skrev 2023-02-10 23:04:22 följande:
    Varför måste man ha ett gemensamt konto? 
    Inget måste. Men när TS säger att han ?inte ens? vill ha det blir man förstås en smula nyfiken på hur han ser på deras förhållande.
  • Anonym (J)
    Som jag skrev till en annan så har vi inte gemensam ekonomi. Han vil inte ens ha ett gemensamt konto utan jag betalar allt så swischar han mig sedan hela tiden. Inte min idé. Han vill inte ens betala för bebis grejer utan det är jag som gjort så vet inte om jag har lust att betala hela bilen bara för att ja mg kan 
    Men varför i allsin dar accepterar du att han inte betala för sitt barn?! Han kommer inte vara föräldraledig heller eller..? Och du kommer få betala ALLT för barnet för att du får ju barnbidraget..?
  • Wamamamba
    Han vill inte betala för bebisgrejer? Ni har större problem än ett sketet billån.
    Killen verkar vara en parasit av rang.
  • Kirenaj68
    Som insändaren Wamamamba skriver. Ni har ett problem som är både större och värre än ett billån. Jag hoppas att du snart kommer till den insikten. Annars kommer du inom kort att bli ytterligare en siffra i ensam mamma-kolumne.
Svar på tråden Dumt att ta billån??