• Anonym (Bil)

Dumt att ta billån??

Vi satt o hade familjelunch hemma o jag berättade att jag o min kille tänkt köpa en ny bil. det första min syster vräker ur sig är:  ni ska väl inte ta billån? Det är det värsta ni absolut kan göra!!

har hon rätt j det hon säger? Kan tillägga att min syster är väldigt avundsjuk av sig o skulle absolut inte tänka på vad som är bra för våran ekonomi utan snarare tvärtom . Utan kändes mer som hon inte ville vi skulle köpa en ny bra bil. Detta utan att ens veta om vi tänkt ta lån eller inte. Och försökte få vår pappa att även han tala om hur dåligt det är. 

• Svar på tråden Dumt att ta billån??
  • Anonym (Besserwisser)

Rent ekonomiskt är det dumt att ta bil-lån. Man kan hitta en fullt fungerande familjebil för 50 000:- Man man ha två sådana bilar för lägre kostnad än en ny bil med bil-lån.

• AndreaBD
    Kotten23 skrev 2023-02-04 12:49:20 följande:

Vad många avundsjuka människor det finns i tråden. Dom har inte råd å ta lån å blir avundsjuka på att ni har pengar å kan ta lån å köpa nyare bättre Bil. 

lättare å trycka ner andra än å erkänna för sig själv att man är sämre. 

vill ni ha bilen så köp den, man lever bara en gång i livet. Köp å njut å kör mycket. 😃😃😃😃😃😃

Har inte råd? Jaha... jag som trodde att man har MER pengar om man köper en bil utan att behöva ta lån......
  • Anonym (Rafi)

Beg priserna är ganska höga nu pga flera orsaker så med lite is i magen kan ni få bra betalt för er mindre bil.
    Klart ni ska ha en större/tryggare/säkrare bil nu när ni väntar barn.

• Postman

Tja att ha lån är alltid dumt det ska man ha i bakhuvudet men vi har alltid lånat till hus, hem och bil, ser inga problem med det så länge man har koll på sin ekonomi och sköter avbetalningarna.

• Tow2Mater

Inte dumt om ni kan amortera som ni ska.

Många verkar anse att köpa en ny bil är dumt och en förlustaffär, men detsamma kan ju då sägas om alla försäkringar. En ny bil vet man historien bakom, hur och var den körts och behandlats och alla komponenter är nya. Dessutom får man exakt det man vill ha, man behöver inte kompromissa. Sånt betalar man ju för. En äldre bil är en störrre risk även om man sparar en del pengar i början. Och man får sällan exakt vad man egentligen vill ha, och reparationsbehoven kommer snabbare, garantier gäller inte längre, etc.

• Anonym (Snabbt)

Det beror väl på. Min man köpte ny bil för ett antal år sen och lånade en del av summan. Med målsättning att betala av lånet så snabbt som möjligt. Det gjorde han också. Likadant med gården. Betala av och amortera så mycket och snabbt det bara gick. Låna stora summor man knappt nånsin kan betala av ska man absolut inte göra. Då får en gammal bil duga t.v.

• Robert 558

Om du behöver en bil så är det helt ok att ta ett lån till den. Helst så tar du lånet via huset om det är möjligt. Att köpa en gammal begagnad behöver inte bli billigare då en tumregel säger att man väljer mellan reparera eller amortera. 

Människor som är helt ointresserade av sin ekonomi, alternativt passiva och dåliga på att hantera den, de skryter inte sällan med att de minsann köpt sin bil kontant, vilket för egen del skulle vara helt idiotiskt då jag har bättre avkastning på mitt kapital än vad jag har ränta på mitt billån. 

Och visst, generellt sjunker en bils värde med ca en halvering vart tredje år, men det finns en post att bokföra detta på som många glömmer, nämligen;

Kostnad för kvalitet och livsglädje. 

Min melodi vid bilköp är att köpa en treårsvagn. Då är det ofta mycket nybilskänsla kvar och den har tagit värsta värdetappet. Många leasingbilar har avtal på tre år, så det finns gott om dessa på marknaden, oftast fullservade och välskötta f.d firmabilar, som sålts via fleet och därmed också är mer välutrustade. Amortera i samma takt som bilen tappar i värde, så kan du alltid göra en bra exit om livet svänger.

Löp och köp, bil och hus är absolut ok att köpa för lånade pengar.

• Anonym (Hin håle)
    Kotten23 skrev 2023-02-04 12:49:20 följande:

Vad många avundsjuka människor det finns i tråden. Dom har inte råd å ta lån å blir avundsjuka på att ni har pengar å kan ta lån å köpa nyare bättre Bil. 

lättare å trycka ner andra än å erkänna för sig själv att man är sämre. 

vill ni ha bilen så köp den, man lever bara en gång i livet. Köp å njut å kör mycket. 😃😃😃😃😃😃

Din läsförståelse är lika dålig som dina bristande kunskaper avseende grundläggande ekonomi. 
  • Anonym (Xyz)

Personligen tycker jag inte att bil är något man lånar till, men det gör man ju som man vill. Är det ett alternativ att köpa en billigare bil så din man har råd med hälften? Eller att rulla med den ni har så länge ni bara har ett barn. Ni ska ju ha råd att vara föräldralediga också. Allt handlar om prioriteringar och hur mycket pengar ni har in vs som ska ut.

• Kotten23
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-02-04 15:37:47 följande:
    Din läsförståelse är lika dålig som dina bristande kunskaper avseende grundläggande ekonomi. 
    vart du avundsjuk!! du är en fattiglapp, eftersom du skriver som du gjorde. 
Svar på tråden Dumt att ta billån??