Om du behöver en bil så är det helt ok att ta ett lån till den. Helst så tar du lånet via huset om det är möjligt. Att köpa en gammal begagnad behöver inte bli billigare då en tumregel säger att man väljer mellan reparera eller amortera.
Människor som är helt ointresserade av sin ekonomi, alternativt passiva och dåliga på att hantera den, de skryter inte sällan med att de minsann köpt sin bil kontant, vilket för egen del skulle vara helt idiotiskt då jag har bättre avkastning på mitt kapital än vad jag har ränta på mitt billån.
Och visst, generellt sjunker en bils värde med ca en halvering vart tredje år, men det finns en post att bokföra detta på som många glömmer, nämligen;
Kostnad för kvalitet och livsglädje.
Min melodi vid bilköp är att köpa en treårsvagn. Då är det ofta mycket nybilskänsla kvar och den har tagit värsta värdetappet. Många leasingbilar har avtal på tre år, så det finns gott om dessa på marknaden, oftast fullservade och välskötta f.d firmabilar, som sålts via fleet och därmed också är mer välutrustade. Amortera i samma takt som bilen tappar i värde, så kan du alltid göra en bra exit om livet svänger.
Löp och köp, bil och hus är absolut ok att köpa för lånade pengar.