• Anonym (Bil)

Dumt att ta billån??

Vi satt o hade familjelunch hemma o jag berättade att jag o min kille tänkt köpa en ny bil. det första min syster vräker ur sig är:  ni ska väl inte ta billån? Det är det värsta ni absolut kan göra!!

har hon rätt j det hon säger? Kan tillägga att min syster är väldigt avundsjuk av sig o skulle absolut inte tänka på vad som är bra för våran ekonomi utan snarare tvärtom . Utan kändes mer som hon inte ville vi skulle köpa en ny bra bil. Detta utan att ens veta om vi tänkt ta lån eller inte. Och försökte få vår pappa att även han tala om hur dåligt det är. 

• Svar på tråden Dumt att ta billån??
  • Xlr8

Ny alltså första ägaren/0 mil köp är sällan ekonomiskt fördelaktigt för privat personer. 

• Anonym (gäst hos öm)

Bästa TS,
    Det verkar som din syster inte har så bra fantasi, jag kan tänka på flera värre saker man kan göra, tex lån pengar på gatan för att köpa crystal meth, eller ta blancolån för att spela på lotto. Se bara där två exempel - du kan säkert komma på fler.

Men till ämnet och jag kan ju vara lite motvalls. Jag vill inte låta som en Prahlhans (vet ni inte vad det är så googla, eller fråga någon av våra tysktalande FL medlemmar, hon från Köln eller Spuckchen) men jag har faktiskt bara köpa nya bilar. Iofs har jag bara köpt en bil än i mitt liv. När jag träffade min fru (från övre medelklassen, disputerad etc) hade jag faktiskt inte ens körkort men hon slog näven i bordet och sa grabben om du vill att vi tar min nya company BMW till Sverige får du faktiskt skaffa körkort för jag har ingen lust att köra hela vägen själv. Okejs så jag fick gå på körskola i ett tysktalande land mina (då) begränsade tyskakunskaper.. vilket ledde till ett flertal pinsamma situationer..  läraren: Vad betyder PKW Jag: öhhh Panzerkampfwagen!

Vi köpte vår nya bil med delvis lån faktiskt och det satte oss inte på gatan, ca 3% ränta vilket betalades av på 4 år. Vi valde dock en relativt modest bil för vår samhällsklass, ingen volvo XC90 utan en enklare bil för endast runt 0.6 mkr. Lite mycket för mig förstås som kommer från arbetarklassen men samtidigt i min frus klass är ju ytan väldigt viktig och då våra båda grannar ovanför och under vår lgh kör Porsche funkar det ju inte att vi skaffar en VW eller gud förbjude en KIA.

Men mer generellt, om ni bor i hyresrätt och inte har något annat av värde, så skulle jag vara försiktig att spendera större belopp på en bil men om ni redan är hemmansägare eller liknande så kan ni vara mer tillåtande.

• Anonym (Bil)
    Anonym (J) skrev 2023-02-11 09:08:05 följande:
    Men varför i allsin dar accepterar du att han inte betala för sitt barn?! Han kommer inte vara föräldraledig heller eller..? Och du kommer få betala ALLT för barnet för att du får ju barnbidraget..?
    För jag har kommit till det stadiet där jag inte orkar tjata mer. Så jag har kommit till en annan insikt. han kommer inte betala saker för barnet självmant o jag orkar inte tjata mer. Han har inte behövt betala något i vår lägenhet då jag flyttade in till mig o jag hade alla grejer. Jag tror heller inte han kommer betala mer när jag är hemma. Jag har redan en bil som är hyfsat ny men väldigt liten men så jag klarar mig med barnet om vi ska iväg. Så att han behöver ny bil o vill ha en dyr får stå för honom, den får han köpa sjölv. eller är jag egoistisk?
  • Anonym (Privatlån)
    Anonym (Bil) skrev 2023-02-16 09:52:42 följande:
    För jag har kommit till det stadiet där jag inte orkar tjata mer. Så jag har kommit till en annan insikt. han kommer inte betala saker för barnet självmant o jag orkar inte tjata mer. Han har inte behövt betala något i vår lägenhet då jag flyttade in till mig o jag hade alla grejer. Jag tror heller inte han kommer betala mer när jag är hemma. Jag har redan en bil som är hyfsat ny men väldigt liten men så jag klarar mig med barnet om vi ska iväg. Så att han behöver ny bil o vill ha en dyr får stå för honom, den får han köpa sjölv. eller är jag egoistisk?

Utan att gå in på potentiella varningsflaggor med din partner så har billån generellt ganska dåliga villkor, kollade precis och räntan verkar ligga på 5-10% (gissar att 5 är ovanligt nu när bolånen närmar sig det), genomsnittlig avkastning på börsen brukar man räkna med 8%, dvs om du kan få högre avkastning på pengarna än du betalar i billån så kan det löna sig att ta lån. Själv hade jag velat ha lite mer marginal för att gambla med lån dock. 

I ditt fall hade jag betalat 125k kontant och skrivit ett kontrakt med din partner om ett privatlån mellan er på hans del med ränta. Ni kan kolla vad ni kan få för ränta på billån under en viss återbetalningstid och använda det som grund, sen kan ni ju ha någon procent lägre för att det ska löna sig för honom också (man kan göra ränteavdrag för privatlån från privatperson också men osäker hur det är reglerat mellan partners)

Får du 5% i ränta från din partner för hans del får du åtminstone 520kr extra i månaden att röra dig med, eller 6250 per år och din partner behöver bara betala 4375 (förutsatt att man kan göra avdrag för lån till sin sambo). 

• Ocdmänniska

Vill inte betala för sitt eget barn?.. herregud jag hoppas du förstår att du inte har en bra karl. Lämna honom 

• Anonym (varningsflaggor)
    Anonym (Privatlån) skrev 2023-02-16 10:37:58 följande:

Utan att gå in på potentiella varningsflaggor med din partner så har billån generellt ganska dåliga villkor, kollade precis och räntan verkar ligga på 5-10% (gissar att 5 är ovanligt nu när bolånen närmar sig det), genomsnittlig avkastning på börsen brukar man räkna med 8%, dvs om du kan få högre avkastning på pengarna än du betalar i billån så kan det löna sig att ta lån. Själv hade jag velat ha lite mer marginal för att gambla med lån dock. 

I ditt fall hade jag betalat 125k kontant och skrivit ett kontrakt med din partner om ett privatlån mellan er på hans del med ränta. Ni kan kolla vad ni kan få för ränta på billån under en viss återbetalningstid och använda det som grund, sen kan ni ju ha någon procent lägre för att det ska löna sig för honom också (man kan göra ränteavdrag för privatlån från privatperson också men osäker hur det är reglerat mellan partners)

Får du 5% i ränta från din partner för hans del får du åtminstone 520kr extra i månaden att röra dig med, eller 6250 per år och din partner behöver bara betala 4375 (förutsatt att man kan göra avdrag för lån till sin sambo). 

Men OM man tar hänsyn till alla varningsflaggor TS beskrivit, så skulle jag säga att gör absolut INTE ett kontrakt om privatlån med denna partner. TS kommer ALDRIG att se de pengarna igen och när hon tröttnar på att betala absolut allt annat för sin partner och lämnar kommer det att ta jättelång tid innan det går att kräva honom på de pengarna (jag har förstått det som att kronofogden prioriterar privatlån sist men rätta mig om jag har fel).

TS, se noga över vilken typ av relation du lever i. Inget du beskriver låter varken kul eller jämnställt. Låna INGA pengar till en sån här (allra allra minst är han ju jättejättesnål) människa och skriv inte på några lån tillsammans. 

• LFF
    Anonym (Bil) skrev 2023-02-16 09:52:42 följande:
    Sorry, du har ingen relation. Du har en snyltare som inte vill betala för vare sig sig själv eller sitt kommande barn och som anser att du ska betala för en bil DU inte behöver. 

Nej, du är INTE egoistisk för att du inte vill lägga dina pengar på en bil du inte behöver.
  • Anonym (M)
    Anonym (varningsflaggor) skrev 2023-02-16 14:29:48 följande:

Men OM man tar hänsyn till alla varningsflaggor TS beskrivit, så skulle jag säga att gör absolut INTE ett kontrakt om privatlån med denna partner. TS kommer ALDRIG att se de pengarna igen och när hon tröttnar på att betala absolut allt annat för sin partner och lämnar kommer det att ta jättelång tid innan det går att kräva honom på de pengarna (jag har förstått det som att kronofogden prioriterar privatlån sist men rätta mig om jag har fel).

TS, se noga över vilken typ av relation du lever i. Inget du beskriver låter varken kul eller jämnställt. Låna INGA pengar till en sån här (allra allra minst är han ju jättejättesnål) människa och skriv inte på några lån tillsammans. 

Kronofogden prioriterar väl den första (eller enda?) som begärde skulden hos dem? Men jag kan också ha fel.
  • Anonym (Privatlån)
    Anonym (varningsflaggor) skrev 2023-02-16 14:29:48 följande:

Jag förutsätter då att bilen står i TS namn samt att partnern är någorlunda vettig.

• Anonym (Bil)
    LFF skrev 2023-02-16 14:50:31 följande:
    Sorry, du har ingen relation. Du har en snyltare som inte vill betala för vare sig sig själv eller sitt kommande barn och som anser att du ska betala för en bil DU inte behöver. 

Nej, du är INTE egoistisk för att du inte vill lägga dina pengar på en bil du inte behöver.

Jag vet inte va det är som gör att han Verksr va så extremt på att ha allt separat. Han har liksom tidigare haft sambo så detta är inget nytt. Jag vill heller inte ha helt gemensam ekonomi men tycker gott o väl att vi skulle ha ett gemensamt konto för gemensamma saker. 

kort o gott. Jag har en bil som funkar utmärkt. Det är dock ingen familjebil utan en mini liten bil. den funkar att åka men vagn går knappt in i den. Dock hade jag o barnet klarat oss med den även om den inte är säkert. Han måste ha en ny bil för hans ramlar ihop i vilken sekund som helst. Det är han som hela tiden vart bestämd med att han ska ha en ordentlig bil som är hyfsat ny för runt 250 000 kr kanske. 

men till barnsakerna, han är villig att betala men för minsta möjliga summa som finns. Tex ska barnet ärva trasiga kläder som är gamla, det ska vara billigaste bilstol, vagn har han inte ens erbjudit sig att betala för halva föe den var för dyr för 3500 kr. 

jag har sagt till honom att vi kan köpa bilen ihop, o jag har som sagt pengarna för att slippa ta lån till den. Däremot fixk jag ingen direkt respons på att det lät bra. ist ringer han till sin bank o ha fixar lån. Så det känns mer som att han inte vill jag ska vara med på bilen? 

Svar på tråden Dumt att ta billån??