• Anonym (Bil)

Dumt att ta billån??

Vi satt o hade familjelunch hemma o jag berättade att jag o min kille tänkt köpa en ny bil. det första min syster vräker ur sig är:  ni ska väl inte ta billån? Det är det värsta ni absolut kan göra!!

har hon rätt j det hon säger? Kan tillägga att min syster är väldigt avundsjuk av sig o skulle absolut inte tänka på vad som är bra för våran ekonomi utan snarare tvärtom . Utan kändes mer som hon inte ville vi skulle köpa en ny bra bil. Detta utan att ens veta om vi tänkt ta lån eller inte. Och försökte få vår pappa att även han tala om hur dåligt det är. 

• Svar på tråden Dumt att ta billån??
  • EpicF
    Kotten23 skrev 2023-02-04 20:17:57 följande:
    vart du avundsjuk!! du är en fattiglapp, eftersom du skriver som du gjorde. 
    Har man råd att köpa en bil så gör det, utan att ta ett dumt billån. 
  • Anonym (Abc)
    Robert 558 skrev 2023-02-04 15:36:28 följande:

Om du behöver en bil så är det helt ok att ta ett lån till den. Helst så tar du lånet via huset om det är möjligt. Att köpa en gammal begagnad behöver inte bli billigare då en tumregel säger att man väljer mellan reparera eller amortera. 

Människor som är helt ointresserade av sin ekonomi, alternativt passiva och dåliga på att hantera den, de skryter inte sällan med att de minsann köpt sin bil kontant, vilket för egen del skulle vara helt idiotiskt då jag har bättre avkastning på mitt kapital än vad jag har ränta på mitt billån. 

Och visst, generellt sjunker en bils värde med ca en halvering vart tredje år, men det finns en post att bokföra detta på som många glömmer, nämligen;

Kostnad för kvalitet och livsglädje. 

Min melodi vid bilköp är att köpa en treårsvagn. Då är det ofta mycket nybilskänsla kvar och den har tagit värsta värdetappet. Många leasingbilar har avtal på tre år, så det finns gott om dessa på marknaden, oftast fullservade och välskötta f.d firmabilar, som sålts via fleet och därmed också är mer välutrustade. Amortera i samma takt som bilen tappar i värde, så kan du alltid göra en bra exit om livet svänger.

Löp och köp, bil och hus är absolut ok att köpa för lånade pengar.

Instämmer. Sen är också inflationen en faktor. Det är vid inflation bättre att betala saker vid ett senare tillfälle.

Men det Här gäller ju för dem som he pengar. För de som saknar pengar så ska man nog köpa billig bil kontant eller åka kollektivt.
  • Kirenaj68
    Anonym (Bil) skrev 2023-02-04 12:01:21 följande:
    Vi behöver en ny bil då vi ska ha barn. jag Har redan en bil men dock ingen familjebil. Vi båda har bra lön, inga lån. Jag har mycket sparat så jag kan köpa utan lån. min kille något mindre. Visst hade jag kunnat betala bilen, men vi båda känner att jag betalat exakt allt annat som hus mm. Så vi båda vill bidra. Kanske går lösa på annat sätt? 
    Vänta nu. Du har pengar nog för att kunna köpa en bil utan att behöva ta billån. Ändå funderar ni på ta billån bara för någon löjlig millimeterrättvisas skull?
    Det var det mest komiska jag har hört idag. Du får väl köpa bilen kontant, så får din kille betala dig en slant per månad tills han har betalat halva köpesumman. Hur gamla är ni egentligen?
  • Bibbidi
    Anonym (Bil) skrev 2023-02-04 12:01:21 följande:
    Vi behöver en ny bil då vi ska ha barn. jag Har redan en bil men dock ingen familjebil. Vi båda har bra lön, inga lån. Jag har mycket sparat så jag kan köpa utan lån. min kille något mindre. Visst hade jag kunnat betala bilen, men vi båda känner att jag betalat exakt allt annat som hus mm. Så vi båda vill bidra. Kanske går lösa på annat sätt? 
    Ni ska ha barn men ni ska ändå ta billån trots att du egentligen hade kunnat betala kontant? ... håller med tidigare skribent, det här resonemanget var bara konstigt. Har ni inte gemensam ekonomi? 

Om ni inte har gemensam utan delad kan jag väl förstå det (även om jag inte kan förstå hur partners kan ha det) men om ni har gemensam tycker jag definitivt att ni ska strunta i lån utan du betalar bilen eftersom ni egentligen har råd. 

Jag betalade min mans bil förra veckan för jag hade pengar på mitt konto men inte han. Vi har gemensam ekonomi. Vi har inte hans eller mina pengar, vi har våra pengar. Om jag inte hade betalat hade han behövt ta billån, men varför när vi har gemensam ekonomi? 
  • Tow2Mater

Billån fast man har pengarna kan t ex vara bra om man spar till något annat (typ insats) eller om man inte vill tömma hela sin buffert genom att köpa kontant.

• Anonym (J)

Ja, billån är skit. Spara ihop pengarna istället. 

• Anonym (Pankbank)

Alltså, ingen kan ge dig råd om det är rätt eller fel för er att ta billån, baserat på den info vi fått i tråden. Vi vet för lite om era ekonomiska marginaler. Men en bil kostar minst 36 tkr/år i bara driften. Sen tillkommer ev billån på
    det. 
    En utav er snart kommer vara föräldraledig, hur påverkas inkomst och behov av bil då? Vill ni ta ut färre föräldrardagar för att kunna vara hemma längre? Klarar ni att ha billån med lägre inkoms?
    Hur ser era ekonomiska marginaler ut i övrig? Bostadslång med rörlig eller bunden ränta?
    Är bil så viktigt att ni kan tänka er att avstå annan konsumtion för att ha en bra bil?

Jag tycker att om man ska ha en bil så ska man ha en bra bil. Men då menar jag inte att man måste ha något flashigt, utan hyfsat ny som inte åker in på verkstan titt som tätt. Men jag vet barnfamiljer som klarar sig utmärkt utan bil också. 

• Kockobello

Din syster har helt rätt. Det är idiotiskt.

• Kockobello
    Kotten23 skrev 2023-02-04 12:49:20 följande:

Vad många avundsjuka människor det finns i tråden. Dom har inte råd å ta lån å blir avundsjuka på att ni har pengar å kan ta lån å köpa nyare bättre Bil. 

lättare å trycka ner andra än å erkänna för sig själv att man är sämre. 

vill ni ha bilen så köp den, man lever bara en gång i livet. Köp å njut å kör mycket. 😃😃😃😃😃😃

Har man pengar köper man den kontant?

Annars får man ta lån, om man ej har pengar.

Så vad dillar du om?

Lol 
  • Anonym
    Kotten23 skrev 2023-02-04 20:17:57 följande:
    vart du avundsjuk!! du är en fattiglapp, eftersom du skriver som du gjorde. 
    Kommentaren om din läsförståelse stämmer alldeles uppenbart.
Svar på tråden Dumt att ta billån??