Inlägg från: Anonym (Abc) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Abc)

Dumt att ta billån??

Robert 558 skrev 2023-02-04 15:36:28 följande:

Om du behöver en bil så är det helt ok att ta ett lån till den. Helst så tar du lånet via huset om det är möjligt. Att köpa en gammal begagnad behöver inte bli billigare då en tumregel säger att man väljer mellan reparera eller amortera. 

Människor som är helt ointresserade av sin ekonomi, alternativt passiva och dåliga på att hantera den, de skryter inte sällan med att de minsann köpt sin bil kontant, vilket för egen del skulle vara helt idiotiskt då jag har bättre avkastning på mitt kapital än vad jag har ränta på mitt billån. 

Och visst, generellt sjunker en bils värde med ca en halvering vart tredje år, men det finns en post att bokföra detta på som många glömmer, nämligen;

Kostnad för kvalitet och livsglädje. 

Min melodi vid bilköp är att köpa en treårsvagn. Då är det ofta mycket nybilskänsla kvar och den har tagit värsta värdetappet. Många leasingbilar har avtal på tre år, så det finns gott om dessa på marknaden, oftast fullservade och välskötta f.d firmabilar, som sålts via fleet och därmed också är mer välutrustade. Amortera i samma takt som bilen tappar i värde, så kan du alltid göra en bra exit om livet svänger.

Löp och köp, bil och hus är absolut ok att köpa för lånade pengar.

Instämmer. Sen är också inflationen en faktor. Det är vid inflation bättre att betala saker vid ett senare tillfälle.

Men det Här gäller ju för dem som he pengar. För de som saknar pengar så ska man nog köpa billig bil kontant eller åka kollektivt.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (M) skrev 2023-02-10 13:16:01 följande:

Du skriver det ju själv, för egen del, så hur kan du säga att andra är ointresserade av ekonomin på grund av det? Andra kanske inte har samma möjligheter till den sortens avkastning för pengarna.

Anonym (Abc) skrev 2023-02-04 20:41:33 följande:
    Instämmer. Sen är också inflationen en faktor. Det är vid inflation bättre att betala saker vid ett senare tillfälle.

Men det Här gäller ju för dem som he pengar. För de som saknar pengar så ska man nog köpa billig bil kontant eller åka kollektivt.

Och du instämmer så kan väl fråga dig detsamma. Även om man har pengar så kanske inte alla har sådana förmånliga alternativ att investera dem.

Nja alla har väl samma möjligheter. Sen går det så klart upp och ner.

Men visst nu går räntan upp så nu blir det tajtare marginaler. Men de sista åren har det ju varit galet att inte låna med räntorna som varit. Nästan så man kunnat räkna hem det bara genom inflationen.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (M) skrev 2023-02-10 17:32:59 följande:
    Hur?
    Månadsspara i några olika fonder.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (M) skrev 2023-02-10 17:33:51 följande:
    Räkna hem genom inflationen? Hur skulle det fungera?
    Nu är ju inflationen hög men Om vi tänker oss att inflationen hamnar på 2% som är riksbankens mål så innebär det ju att våra pengar blir värda 2% mindre. Din inkomst höjs ju ofta genom kollektivavtal så där finns ju inget problem men om du lånar pengar så kan man ju säga att skuldens värde går ner 2% varje år. Dock äter ju räntan upp den skillnaden men nu när vi varit nere på 1,5% i ränta så kan man teoretiskt Sätt låna gratis. Det blir ju inte så eftersom man betalar ränta månadsvis men det finns en tendens iaf.

Så inflation plus några procents avkastning på dina fonder kan göra att ett lån är smartare än att betala med sina pengar. Men det kräver ju att du har avkastning på pengarna. Du kan inte ta lånet och sen försöka kompensera avkastningen.
Svar på tråden Dumt att ta billån??