Inlägg från: Anonym (Privatlån) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Privatlån)

Dumt att ta billån??

Anonym (Bil) skrev 2023-02-16 09:52:42 följande:
    För jag har kommit till det stadiet där jag inte orkar tjata mer. Så jag har kommit till en annan insikt. han kommer inte betala saker för barnet självmant o jag orkar inte tjata mer. Han har inte behövt betala något i vår lägenhet då jag flyttade in till mig o jag hade alla grejer. Jag tror heller inte han kommer betala mer när jag är hemma. Jag har redan en bil som är hyfsat ny men väldigt liten men så jag klarar mig med barnet om vi ska iväg. Så att han behöver ny bil o vill ha en dyr får stå för honom, den får han köpa sjölv. eller är jag egoistisk?

Utan att gå in på potentiella varningsflaggor med din partner så har billån generellt ganska dåliga villkor, kollade precis och räntan verkar ligga på 5-10% (gissar att 5 är ovanligt nu när bolånen närmar sig det), genomsnittlig avkastning på börsen brukar man räkna med 8%, dvs om du kan få högre avkastning på pengarna än du betalar i billån så kan det löna sig att ta lån. Själv hade jag velat ha lite mer marginal för att gambla med lån dock. 

I ditt fall hade jag betalat 125k kontant och skrivit ett kontrakt med din partner om ett privatlån mellan er på hans del med ränta. Ni kan kolla vad ni kan få för ränta på billån under en viss återbetalningstid och använda det som grund, sen kan ni ju ha någon procent lägre för att det ska löna sig för honom också (man kan göra ränteavdrag för privatlån från privatperson också men osäker hur det är reglerat mellan partners)

Får du 5% i ränta från din partner för hans del får du åtminstone 520kr extra i månaden att röra dig med, eller 6250 per år och din partner behöver bara betala 4375 (förutsatt att man kan göra avdrag för lån till sin sambo). 

• Anonym (Privatlån)
    Anonym (varningsflaggor) skrev 2023-02-16 14:29:48 följande:

Men OM man tar hänsyn till alla varningsflaggor TS beskrivit, så skulle jag säga att gör absolut INTE ett kontrakt om privatlån med denna partner. TS kommer ALDRIG att se de pengarna igen och när hon tröttnar på att betala absolut allt annat för sin partner och lämnar kommer det att ta jättelång tid innan det går att kräva honom på de pengarna (jag har förstått det som att kronofogden prioriterar privatlån sist men rätta mig om jag har fel).

TS, se noga över vilken typ av relation du lever i. Inget du beskriver låter varken kul eller jämnställt. Låna INGA pengar till en sån här (allra allra minst är han ju jättejättesnål) människa och skriv inte på några lån tillsammans. 

Jag förutsätter då att bilen står i TS namn samt att partnern är någorlunda vettig.

Svar på tråden Dumt att ta billån??