Inlägg från: Anonym (Bil) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bil)

Dumt att ta billån??

Vi satt o hade familjelunch hemma o jag berättade att jag o min kille tänkt köpa en ny bil. det första min syster vräker ur sig är:  ni ska väl inte ta billån? Det är det värsta ni absolut kan göra!!

har hon rätt j det hon säger? Kan tillägga att min syster är väldigt avundsjuk av sig o skulle absolut inte tänka på vad som är bra för våran ekonomi utan snarare tvärtom . Utan kändes mer som hon inte ville vi skulle köpa en ny bra bil. Detta utan att ens veta om vi tänkt ta lån eller inte. Och försökte få vår pappa att även han tala om hur dåligt det är. 

• Svar på tråden Dumt att ta billån??
  • Anonym (Bil)
    JessicaMamma9222 skrev 2023-02-04 11:09:55 följande:

Om ni ska köpa en ny bil så är det dumt. Det är en rejäl förlustaffär och att synnerhet nu är räntan är så hög. Vad kommer kalaset gå på? Sen beror det ju såklart hur bra ställt ni har det ekonomiskt.

Nä asså det är inte en helt ny bil utan vi kommer köpa en begagnad för runt 250 000. Är det lika dumt då? Förlorar de med massa i värde?
  • Anonym (Bil)
    JessicaMamma9222 skrev 2023-02-04 11:54:19 följande:

Om den är runt 3 år gammal så är det inte lika farligt. Du svarade inte på hur er ekonomi ser du idag och vilka utgifter ni har. Det har ju en avgörande betydelse.

Vi behöver en ny bil då vi ska ha barn. jag Har redan en bil men dock ingen familjebil. Vi båda har bra lön, inga lån. Jag har mycket sparat så jag kan köpa utan lån. min kille något mindre. Visst hade jag kunnat betala bilen, men vi båda känner att jag betalat exakt allt annat som hus mm. Så vi båda vill bidra. Kanske går lösa på annat sätt? 
  • Anonym (Bil)
    Bibbidi skrev 2023-02-04 21:09:09 följande:
    Ni ska ha barn men ni ska ändå ta billån trots att du egentligen hade kunnat betala kontant? ... håller med tidigare skribent, det här resonemanget var bara konstigt. Har ni inte gemensam ekonomi? 

Om ni inte har gemensam utan delad kan jag väl förstå det (även om jag inte kan förstå hur partners kan ha det) men om ni har gemensam tycker jag definitivt att ni ska strunta i lån utan du betalar bilen eftersom ni egentligen har råd. 

Jag betalade min mans bil förra veckan för jag hade pengar på mitt konto men inte han. Vi har gemensam ekonomi. Vi har inte hans eller mina pengar, vi har våra pengar. Om jag inte hade betalat hade han behövt ta billån, men varför när vi har gemensam ekonomi? 
    Nej vi har inte gemensam ekonomi för att han inte vill ha det. Vi betalar hälften av kostnader genom att han swischar mig varje gång, han vill inte ens ha ett konto för gemensamma utgifter så lite därför jag känner att varför ska jag betala för hela bilen ?
  • Anonym (Bil)
    Kirenaj68 skrev 2023-02-04 20:48:50 följande:
    Vänta nu. Du har pengar nog för att kunna köpa en bil utan att behöva ta billån. Ändå funderar ni på ta billån bara för någon löjlig millimeterrättvisas skull?
    Det var det mest komiska jag har hört idag. Du får väl köpa bilen kontant, så får din kille betala dig en slant per månad tills han har betalat halva köpesumman. Hur gamla är ni egentligen?
    Som jag skrev till en annan så har vi inte gemensam ekonomi. Han vil inte ens ha ett gemensamt konto utan jag betalar allt så swischar han mig sedan hela tiden. Inte min idé. Han vill inte ens betala för bebis grejer utan det är jag som gjort så vet inte om jag har lust att betala hela bilen bara för att ja mg kan 
  • Anonym (Bil)
    Anonym (J) skrev 2023-02-11 09:08:05 följande:
    Men varför i allsin dar accepterar du att han inte betala för sitt barn?! Han kommer inte vara föräldraledig heller eller..? Och du kommer få betala ALLT för barnet för att du får ju barnbidraget..?
    För jag har kommit till det stadiet där jag inte orkar tjata mer. Så jag har kommit till en annan insikt. han kommer inte betala saker för barnet självmant o jag orkar inte tjata mer. Han har inte behövt betala något i vår lägenhet då jag flyttade in till mig o jag hade alla grejer. Jag tror heller inte han kommer betala mer när jag är hemma. Jag har redan en bil som är hyfsat ny men väldigt liten men så jag klarar mig med barnet om vi ska iväg. Så att han behöver ny bil o vill ha en dyr får stå för honom, den får han köpa sjölv. eller är jag egoistisk?
  • Anonym (Bil)
    LFF skrev 2023-02-16 14:50:31 följande:
    Sorry, du har ingen relation. Du har en snyltare som inte vill betala för vare sig sig själv eller sitt kommande barn och som anser att du ska betala för en bil DU inte behöver. 

Nej, du är INTE egoistisk för att du inte vill lägga dina pengar på en bil du inte behöver.

Jag vet inte va det är som gör att han Verksr va så extremt på att ha allt separat. Han har liksom tidigare haft sambo så detta är inget nytt. Jag vill heller inte ha helt gemensam ekonomi men tycker gott o väl att vi skulle ha ett gemensamt konto för gemensamma saker. 

kort o gott. Jag har en bil som funkar utmärkt. Det är dock ingen familjebil utan en mini liten bil. den funkar att åka men vagn går knappt in i den. Dock hade jag o barnet klarat oss med den även om den inte är säkert. Han måste ha en ny bil för hans ramlar ihop i vilken sekund som helst. Det är han som hela tiden vart bestämd med att han ska ha en ordentlig bil som är hyfsat ny för runt 250 000 kr kanske. 

men till barnsakerna, han är villig att betala men för minsta möjliga summa som finns. Tex ska barnet ärva trasiga kläder som är gamla, det ska vara billigaste bilstol, vagn har han inte ens erbjudit sig att betala för halva föe den var för dyr för 3500 kr. 

jag har sagt till honom att vi kan köpa bilen ihop, o jag har som sagt pengarna för att slippa ta lån till den. Däremot fixk jag ingen direkt respons på att det lät bra. ist ringer han till sin bank o ha fixar lån. Så det känns mer som att han inte vill jag ska vara med på bilen? 

• Anonym (Bil)
    elmadumle skrev 2023-02-20 15:16:58 följande:

Egentligen hade du kanske behövt en bättre bil och han hade kunnat ta över den du har, men han verkar ju vara fixerad vid att just han ska ha en ny bil. Gör klart för honom att du inte tänker vara med och betala en krona på vare sig billån, bensin, bilskatt osv utan det är hans problem. 
    Å andra sidan, är han verkligen den du vill bo ihop med? och nu när ni ska ha barn dessutom, han verkar ju inte fatta att tex bilstol köper man inte första bästa billiga. Jag skulle ta en allvarlig funderare på om du och barnet inte skulle ha det bättre själva förutom att han har umgängesrätt då. Är ni inte gifta får du ju egen vårdnad om du inte skriver på för gemensam, du kan dessutom flytta innan barnet är fött och barnet skrivs på den adressen. 

En liten bakgrund historia. Jag har mycket pengar sparade vilket gör att jag utan problem hade kunnat köpa en ny fin bil, kontant insats till kommande hus o betala bra o fina saker till barnet. Det är inte extremt men runt 2 mkr sparade på banken. Detta kommer enbart ifrån att jag har sparat, haft Fonder o inte lagt pengar på onödiga saker men ändå levt ett bra liv o unnat mig saker. jag har absolut inte haft hög lön utan normal. Han däremot har väl valt att spendera sina pengar. 

det Kånns extremt onödigt att han ska behöva ta lån när vi egentligen har pengarna. men vi är inte gifta i jag känner väl att varför ska jag betala för allt bara för att jag har sparade pengar som han med egentligen skulle kunnat ha?

bilen är tänkt som familjebil, jag kommer säkert få ha den om jag o barnet ska iväg eller om vi alla ska iväg. Så min tanke var först att jag självklart skulle betala för hälften. Men det Kånns öndå lite sådär att då har jag står för 2 bilar, samtliga saker vi har i hemmet, alla barngrejee, säkert kommande hus. och så kan han inte ens tänka sig betala för barngrejer för han tycker det är för dyrt. Men jag kanske inte hade valt en så dyr bil. Jag Fåe dåligt samvete att han ska dra på sig lån o grejer men jag vill inte slänga ut pengar som jag kanske  behöver när jag är föräldraledig.  Många Verksr ju ha gemensam ekonomi.  Hur hade ni gjort?? O hur hade ni tänkt?

• Anonym (Bil)
    LFF skrev 2023-02-21 11:59:00 följande:
    Om han inte är villig att lägga pengar på ert gemensamma barn (mer än absoluta minimum) och inte ens säkra grejer vad gäller babyskydd så hade jag inte lagt en krona på den bilen. 

Vi har visserligen gemensam ekonomi men oavsett vilken uppdelning man har så bör man vara hyfsat överens om vad som gäller för de gemensamma kostnaderna, tex att man har ett gemensamt konto för gemensamma kostnader dit båda sätter in en överenskommen summa istället för att swisha när "du säger till". Bil är tex inget som ingår i bodelningen och kan bara stå på en person så står den på honom är det hans bil, oavsett hur mycket eller lite du chippat in i den. 

Du har varit duktig och sparat och investerat. Kom ihåg att om du använder dessa pengar för ett gemensamt boende så ska du skriva papper på att du gått in med x antal kronor som du ska få ut innan ni beräknar vinstdelningen vid en eventuell försäljning/separation. 

Jag vet inte ens om han vill köpa bilen med mig eller sjölv. Jag har som sagt lagt fram förslag på att betala hälften men ist går han till sin bank o fixar banklån sp antar han inte vill jag ska vara delaktig. Jag tycker bara det Kånns idiotiskt när vi ändå är en familj, han kunde tex låna av mig men det känns ju osäkert. och samma där, hade han velat jag skulle vara med på bilen hade han ju också fått höra mina åsikter kring pris mm. 

men visst Kånns det idiotiskt när den ena i familjen sitter på bra besparingar o den andra tvingas ta lån trots att pengarna egebtligen finns. Men jag se det lite som att jag kan leva gott även när jag är föräldraledig o kanske t.o.m. köpa en ny bil till mig sjölv. Men är just det att det känns så idiotiskt när andra par stöttar varandra ekonomiskt 

• Anonym (Bil)
    LFF skrev 2023-02-22 11:51:05 följande:
    Fast, du säger ju själv att du inte vill ha helt gemensam ekonomi så då får ju han stå för sina kostnader helt enkelt. Då är det ju bara dumt att du blandar in dina pengar i hans bilköp. Du kommer ju ändå inte att få stå på bilen och den kommer inte att ingå vid en separation.

Som sagt, ni behöver sätta er ner och sätta upp hur er ekonomi ska läggas upp nu när ni blir föräldrar. Hur ska kostnader fördelas, ska ni ha ett gemensamt räknings- och kostnadskonto där ni sätter in en pott som täcker alla gemensamma kostnader eller ska alla inkommande kostnader delas upp? Istället för att han ska flytta över pengar till dig kan han betala dessa från sitt konto direkt om ni nu inte ska ha ett gemensamt konto. 

Oavsett vilket, ni behöver diskutera ekonomiskt upplägg pronto eftersom det kommer att skava. 
    Nä helt gemensamt vill jag nog ändå inte ha. men jag hade ju öndå velat att de kostbader som är gemensamma betalas gemensamt o det könns nästan som att man måste ha ett gemensamt kontor för det är inte hållbart att han ska Swischa mig för alla hushpllskostnader hela tiden. Sen turas vi om att köpa mat, men det funkar ju inte heller utan då hade man med kunnat ta från det gemensamma kontot. O speciellt när barnet kommer. Blöjor är inte billigt?

men när jag försökte så tyckte han det var en dum idé?
  • Anonym (Bil)
    Ocdmänniska skrev 2023-02-21 20:46:18 följande:

Tror många av oss hade sett det som en stor rödflagga, han betalar inte för sitt barn och verkar inte alls prioritera barnet på något vis, med att allt ska vara det billigaste. Hade tänkt om förhållandet jag i ärlighetens namn, ge han för guds skull ingen Bil eller ens hjälpa med det ekonomiska för han. Tycker det är konstig med enskilda ekonomi när man är en familj men i ditt fall så är det bara tur.

Jag kånner mig så ledsen nu. Gråter i smyg på toaletten samtidigt som det känns som jag kommer få ett bryt på honom snart. 

i helgen gick vi på stan o jag kikade På baby saker. Varje sak jag höll upp sa han: ja köp du den om du vill. Hittade en sak för 250 som vart slut tidigare o blev glad att den kom in. Tog den o sa den här kan du betala. Jag märkte på direkten hur han vred sig o verkligen inte ville samtidigt som han inte sa nej direlt. Tog tog den från han o sa jag tar den varav han svarade ok. Därefter blev jag sur på riktigt o sa till honom att jag har lagt 5000 kr redan på barngrejer, min familj har köpt saker för ca 3000 k till VÅRT barn för att de vill. Du har inte lagt en enda krona. Ska jag betala för allt kommande 18 åren eller vad tänker du??? 

han svarade att han får väl betala restkommande saker då isf. I nästa affär köpte han saker till den för 200 kr. 

men det som gör mig mest ledsen är att han ska ALLTID köpa presenter o grejer till sin kompis barn! Där ska det handlas julklappar, födelsedagspresenter o dylikt utan några problem. 
    har han inte insett att han ska få eget barn? Kommer det ändra sig sen? Jag vet snart inte va jag ska göra mer. Funderar på riktigt att ta ett snack med honom hur jag känner med vet inte om det hjölper?.

• Anonym (Bil)
    Anonym (M) skrev 2023-02-27 12:41:30 följande:
    Varför ska du ta ett snack nu? Nu har han ju sagt att han ska betala restkommande saker så det är väl bara att vänta och se om han gör det. 
    Nej snack nu är väl onödigt. Men det som återstår handlar om runt 1000 kr. viset Han kanske köper det, men i fortsättningen med alla kläder då barnet växer. Ska det bli samma problematik där? Jag kommer ju bli ruinerad om jag ska försörja ett barn själv 
Svar på tråden Dumt att ta billån??