• Anki Y

Vänta ut eller avsluta relation med silent treatment

Sambo några år, separerade 1 år, tillsammans och särbo nu i 2 år.
    Under hela förhållandet har han försvunnit iväg vid konflikter och gjort sig okontaktbar alt varit tyst flera dagar i sträck. Sedan vi vart särbo har han försvunnit vid konflikter flera ggr och även använt silent treatment genom att inte svara på mess eller i mob. Vi är denna gång inne på dag 5, längsta gången hittills. Oense i lördags om en småsak, vart värre pga att vi varit ute och tagit några glas vin. Han går iväg arg och säger att jag inte behöver höra av mig ngt mer. Till saken hör att jag älskar honom, men detta beteende är inte ok. Mår dåligt, är ledsen och har ångest- är det slut denna gång? Om så vore fallet, varför inte bara  ringa och säga det? Han har inget sagt till sin familj. Jag har tyvärr inte kunnat hålla mig från att skriva sms, men jag har bara äjag har bara kort talat om att jag saknar honom och älskar honom. Vi har gemensamma resor planerade i sommar, hur ska jag göra, vänta eller avsluta. Ni män, är detta vanligt beteende? Och varför isåf?
    Mår så dåligt 😔

• Svar på tråden Vänta ut eller avsluta relation med silent treatment
  • Anki Y
    Shallow skrev 2023-02-02 12:41:44 följande:
    Åh vad jag känner med dig i det här. Min sambo gör precis likadant. Det gör så ont och för varje gång så samlar man på sig dessa känslor som uppkommer. Man går sönder till slut. Jag har levt i det här i två år och jag är precis där du är också, vet att jag borde lämna, värd något bättre, men älskar man någon så vill man inte ändå. Det är så svårt och det gör så ont.. hoppet om att det ska komma en insikt, en förändring..
    Ja det är fruktansvärt, väntar bara på respons 😔
    Och vet att det egentligen är galet. Har haft och har fortfarande så ont i magen, inga hungerskänslor, svårt att sova, och då vi inte bor ihop ett sjukligt tittande på mobilen.
    Lider med dig också, gör han det mot dig just nu?
  • Anki Y
    Anonym (Charles) skrev 2023-02-02 12:27:19 följande:

Jobbar även som terapeut, silent treatment och ghostande räknas som psykisk misshandel. När man fryser ut någon och låtsas som att personen inte finns. Även en metod man använt på krigsfångar. Kan vara värt att nämna. En person som däremot bara inte vill prata direkt efter ett bråk eller konflikt brukar faktiskt säga det. Kanske bara genom ett litet medelande att ?jag orkar eller vill inte prata nu?.

Så vad tänker du Charles, personer som gör detta och ihärdigt snart en vecka, jag kanske ska låta bli att tro på respons? Tänker att du som har kunskap kan ge råd? 
    Tidigare har det inte varit lika lång tid.
    Jag har ringt en gång utan respons och skickat ett sms där jag bara berättade vad jag saknar, ingen argumentation eller fortsättning på konflikt.
    Frågade im han fortf vill (dumt jag vet) men ingen respons alls. 
  • Anki Y
    Anonym (ooo) skrev 2023-02-02 12:13:12 följande:
    Detta; skit i vad han tänker! Du hänger fast i något som blir ologiskt - utgå från vad du själv tänker istället. 

Någon gång kanske han ska få ta konsekvenserna av sitt beteende. 
    Sant, lägger locket på jag med nu, efter ett fint sms (säkerligen dumt att skicka, men vill inte vara lika kall). Men nu ingen mer kontakt. Tack för pepp
  • Shallow
    Anki Y skrev 2023-02-02 13:02:05 följande:
    Ja det är fruktansvärt, väntar bara på respons 😔
    Och vet att det egentligen är galet. Har haft och har fortfarande så ont i magen, inga hungerskänslor, svårt att sova, och då vi inte bor ihop ett sjukligt tittande på mobilen.
    Lider med dig också, gör han det mot dig just nu?
    Ja, så jag sitter med ångest, och ont i magen, illamående, huvudvärk, sömnbrist, det eviga tittandet på mobilen.. stressen som infinner sig.. han har ett jobb där han är iväg i ett par dygn så sitter ensam hemma och kan egentligen inget göra.. 
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Charles) skrev 2023-02-02 11:53:44 följande:

Det är väl klart det är ett medvetet val. Om vi pratar om vuxna människor. 

Om jag har en relation med dig, ringer, smsar dig eller t.o.m. sitter brevid och försöker prata och du konstant ignorerar och låtsas som att du inte ser mig. Hur kan det vara helt omedvetet?

Medvetenheten ligger i om man aktivt tänker "nej nu ska jag strunta i att svara, då kommer hon att bli sur/ledsen/orolig, det är bara bra pga orsak xyz och då blir hon väl medgörlig sen så kan jag kontakta henne och då kommer hon att krypa för mig", inte i att man aktivt gör valet att inte svara. Alltså: tankar, inte handlingar.
  • Anki Y
    Anonym (bättre) skrev 2023-02-02 12:02:16 följande:

Jag kan bara utgå från mig själv här och säga att jag absolut inte hade tolererat det beteendet. Ni har varit tillsammans i 4-5 år nu och känns mer som att er relation utvecklats bakåt inte gått framåt. Efter 5 år kommer nog inget mirakulöst förändras och detta låter inte som en relation att bilda familj i (om du nu vill det).

Efter att vi startade om igen efter hans uppbrott på dryga året, så har relationen gått framåt. Detta beteende körde han då, och då triggade jag tillbaka med ilska och utbrott, alt gjorde samma. Men vi bodde ihop och vart naturligt att tillslut kommunicera igen.
    Nu bor vi inte ihop så nu finns ingen naturlig chans att ses. Och detta beteende har varit frånvarande då inte så mycket finns att vara oense om som särbo. Men nu denna gång och en i december.
    Familj ska vi inte ha, vi har redan barn sen tidigare. 
    Han är 56, jag 49. Men kan tro att det är en  tonåring jag har/hade relation med

Tack för svar betyder mycket
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anki Y skrev 2023-02-02 11:42:56 följande:

Anonym kvinna, jag vet helt ärligt inte om jag är lycklig. Har blivit så van, hur skulle det vara att vara med någon annan? Säkerligen bättre om jag har tur. Kanske kommer han krypande, det har han gjort alla gånger tidigare men behöver ju inte vara samma nu. Oavsett så vore det skönt att iaf kunna prata även om jag landar i att avsluta. Tack för att du tar dig tid att svara, betyder mycket.

Fundera på det då. Hur kan man vara lycklig med en person som behandlar en på detta sätt...? Som låter dig sitta i ovisshet av och till, sticker iväg utan ett ord i perioder och inte kan kommunicera. Jag kan inte tänka mig att du är lycklig som ni har det nu. Ja, väljer du män som INTE gör så här och då ser upp med varningsflaggor och annat så kommer du så klart ha större chans att hitta någon bra.
  • Anki Y
    Shallow skrev 2023-02-02 13:11:28 följande:
    Ja, så jag sitter med ångest, och ont i magen, illamående, huvudvärk, sömnbrist, det eviga tittandet på mobilen.. stressen som infinner sig.. han har ett jobb där han är iväg i ett par dygn så sitter ensam hemma och kan egentligen inget göra.. 
    Så igenkännande Shallow 😔
    Man undrar om de verkligen, verkligen förstår vilka konsekvenser de får, hur ont det faktiskt gör.
    Jag är på jobbet, kan inte koncentrera mig, sitter i en ledningsfunktion och har ofta möten, ett strax faktiskt och vet inte hur jag ska klara detta, blir handlingsförlamad fysiskt och psykiskt, är en provanställning, får se hur det går med den. Samtidigt arg, han förstör såååå mycket!!
  • Anki Y
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2023-02-02 13:21:37 följande:
    Fundera på det då. Hur kan man vara lycklig med en person som behandlar en på detta sätt...? Som låter dig sitta i ovisshet av och till, sticker iväg utan ett ord i perioder och inte kan kommunicera. Jag kan inte tänka mig att du är lycklig som ni har det nu. Ja, väljer du män som INTE gör så här och då ser upp med varningsflaggor och annat så kommer du så klart ha större chans att hitta någon bra.
    Så rätt, jag vet ju det med, måste bara bli stark och orka. Just nu är ångesten och oron jobbig, men, lite lite bättre än igår, just nu iaf
  • Anonym (Visible)

De är sådana för att de kan. För att de är fina när de orkar, och därför finns alltid någon ny som vill vara med dem. 

Svar på tråden Vänta ut eller avsluta relation med silent treatment