• Anki Y

Vänta ut eller avsluta relation med silent treatment

Sambo några år, separerade 1 år, tillsammans och särbo nu i 2 år.
    Under hela förhållandet har han försvunnit iväg vid konflikter och gjort sig okontaktbar alt varit tyst flera dagar i sträck. Sedan vi vart särbo har han försvunnit vid konflikter flera ggr och även använt silent treatment genom att inte svara på mess eller i mob. Vi är denna gång inne på dag 5, längsta gången hittills. Oense i lördags om en småsak, vart värre pga att vi varit ute och tagit några glas vin. Han går iväg arg och säger att jag inte behöver höra av mig ngt mer. Till saken hör att jag älskar honom, men detta beteende är inte ok. Mår dåligt, är ledsen och har ångest- är det slut denna gång? Om så vore fallet, varför inte bara  ringa och säga det? Han har inget sagt till sin familj. Jag har tyvärr inte kunnat hålla mig från att skriva sms, men jag har bara äjag har bara kort talat om att jag saknar honom och älskar honom. Vi har gemensamma resor planerade i sommar, hur ska jag göra, vänta eller avsluta. Ni män, är detta vanligt beteende? Och varför isåf?
    Mår så dåligt 😔

• Svar på tråden Vänta ut eller avsluta relation med silent treatment
  • Anonym (Charles)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2023-02-02 13:12:40 följande:
    Medvetenheten ligger i om man aktivt tänker "nej nu ska jag strunta i att svara, då kommer hon att bli sur/ledsen/orolig, det är bara bra pga orsak xyz och då blir hon väl medgörlig sen så kan jag kontakta henne och då kommer hon att krypa för mig", inte i att man aktivt gör valet att inte svara. Alltså: tankar, inte handlingar.
    Tänker man sådär är man nog 1) Inte en dag över tonåren 2) Inte normalbegåvad 3) Helr tappat respekten för partnern.
    Speciellt när man vet att partnern är ledsen/orolig
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Charles) skrev 2023-02-02 14:08:45 följande:
    Tänker man sådär är man nog 1) Inte en dag över tonåren 2) Inte normalbegåvad 3) Helr tappat respekten för partnern.
    Speciellt när man vet att partnern är ledsen/orolig
    Jag förklarade bara vad som avgör om det är medvetet eller inte och ja, det är rätt sjukt att aktivt tänka så.
  • Anonym (Charles)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2023-02-02 14:13:43 följande:
    Jag förklarade bara vad som avgör om det är medvetet eller inte och ja, det är rätt sjukt att aktivt tänka så.
    Fast det blir ju medvetet? om jag drar sig ärmen och ropar se mig eller smsar att var är du?? så är du ju medveten om att du skiter i mig? Kanske inte med en lång planering bakom. Men medvetet är det ju? I övrigt verkar vi tänka ungefär samma om betendet 
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Charles) skrev 2023-02-02 14:26:08 följande:
    Fast det blir ju medvetet? om jag drar sig ärmen och ropar se mig eller smsar att var är du?? så är du ju medveten om att du skiter i mig? Kanske inte med en lång planering bakom. Men medvetet är det ju? I övrigt verkar vi tänka ungefär samma om betendet 
    Du förstår inte skillnaden då. Medvetet som i att man aktivt gör det och VET vilken effekt det har och gör det JUST därför. Det räcker inte med att tänka "nej jag skiter i att svara nu" utan frågan är vilka fler tankar man har.
  • Anonym (Charles)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2023-02-02 14:31:03 följande:
    Du förstår inte skillnaden då. Medvetet som i att man aktivt gör det och VET vilken effekt det har och gör det JUST därför. Det räcker inte med att tänka "nej jag skiter i att svara nu" utan frågan är vilka fler tankar man har.
    Fast då har man ett stort fel i huvudet eller är nåt av ovanstående jag räknade upp. Det säger ju sig självt och har man minsta empati så faller sig ju den tanken naturligt att ?det där är nog jobbig för personen?. Det inser man ju om man är normalstörd 
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Charles) skrev 2023-02-02 14:58:58 följande:
    Fast då har man ett stort fel i huvudet eller är nåt av ovanstående jag räknade upp. Det säger ju sig självt och har man minsta empati så faller sig ju den tanken naturligt att ?det där är nog jobbig för personen?. Det inser man ju om man är normalstörd 
    Ja, vi har redan konstaterat det några gånger nu. Det är väl sådana som kallas sociopater, psykopater, narcissister och annat.
  • Anonym (Visible)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2023-02-02 15:01:12 följande:
    Ja, vi har redan konstaterat det några gånger nu. Det är väl sådana som kallas sociopater, psykopater, narcissister och annat.
    Det kanske spelar mindre roll vad man kallar dem, bara man skyddar sig från dem. De hittar alltid någon ny. 
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Visible) skrev 2023-02-02 15:10:07 följande:
    Det kanske spelar mindre roll vad man kallar dem, bara man skyddar sig från dem. De hittar alltid någon ny. 
    Ja precis, det skrev jag förut också, att det kvittar vad de kallas för man måste ändå lämna personer som håller på med ghosting, stone-walling, silent treatment, hot and cold eller vad man vill kalla det, oavsett varför de gör det eller hur medvetna de själva är kring beteendet.
  • Anonym (Charles)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2023-02-02 15:01:12 följande:
    Nej, dessa om några väljer medvetet att inte svara för att manipulera, kontrollera mm. Dessa är de som alldeles mest säkert medvetet inte svarar och vet exakt hur det påverkar den andra personen. De har ett syfte med att inte svara 
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Charles) skrev 2023-02-02 15:13:36 följande:
    Nej, dessa om några väljer medvetet att inte svara för att manipulera, kontrollera mm. Dessa är de som alldeles mest säkert medvetet inte svarar och vet exakt hur det påverkar den andra personen. De har ett syfte med att inte svara 
    Ja det har vi också redan konstaterat flera gånger.
Svar på tråden Vänta ut eller avsluta relation med silent treatment