• Anki Y

Vänta ut eller avsluta relation med silent treatment

Sambo några år, separerade 1 år, tillsammans och särbo nu i 2 år.
    Under hela förhållandet har han försvunnit iväg vid konflikter och gjort sig okontaktbar alt varit tyst flera dagar i sträck. Sedan vi vart särbo har han försvunnit vid konflikter flera ggr och även använt silent treatment genom att inte svara på mess eller i mob. Vi är denna gång inne på dag 5, längsta gången hittills. Oense i lördags om en småsak, vart värre pga att vi varit ute och tagit några glas vin. Han går iväg arg och säger att jag inte behöver höra av mig ngt mer. Till saken hör att jag älskar honom, men detta beteende är inte ok. Mår dåligt, är ledsen och har ångest- är det slut denna gång? Om så vore fallet, varför inte bara  ringa och säga det? Han har inget sagt till sin familj. Jag har tyvärr inte kunnat hålla mig från att skriva sms, men jag har bara äjag har bara kort talat om att jag saknar honom och älskar honom. Vi har gemensamma resor planerade i sommar, hur ska jag göra, vänta eller avsluta. Ni män, är detta vanligt beteende? Och varför isåf?
    Mår så dåligt 😔

• Svar på tråden Vänta ut eller avsluta relation med silent treatment
  • Anonym (Medsyster)

Hej där medsyster! 

Min man gör sådär han också. Det är inte säkert att han drar, men han gör sig otillgänglig nör en konflikt går för lång.

Jag hat alltid fått sån fruktansvärd ångest av att han gör så, men sist kom jag på att det var ganska skönt att få vara ensam.

Jag lät bli att SMSa honom och tog istället en funderare på vad JAG vill ha ut av relationen. Vad som är okej och inte. Sen sa jag också till honom att jag uppskattade att han hade åkt eftersom det gav mig tid att betänka vär relation ordentligt. Sen sa jag inget mer.

Han blev lite paff.

• Core

Jag vet med mig att jag blir riktigt förbannad om man höjer rösten åt mig, eller inkräktar på min personal integritet. Varit gift i tio år, hon har fortfarande inte rätt att säga vad jag ska göra på samma sätt som jag inte ser mig ha rätten att säga vad hon ska göra. Man kan be, och ha en diskussion, men höjs det röster försöker jag hålla band på mig och åka iväg, istället för att tappa det och börja skrika

jag är inte lika långdragen, men jag kan vara tyst ett par dagar och bara svara på det rent praktiska om jag känner att konflikten fortfarande bubblar under ytan

• Anki Y

Tack Annabell, Core och Medsyster,
    Jag har alltid varit den som tillslut låter det bli jag som tar skulden, för att få det att fortsätta, att bli utfryst ger sådan ångest och man får katastroftankar om alla möjliga scenarion utöver konflikten. Det värsta är att de eg inte var en riktig konflikt, han reagerade på en fråga jag ställde, hur vi skulle kunna reda ut det som var. Situationen handlade eg inte om oss utan hur han regerade på en annan person. Efter min fråga fick han bråttom att packa ner sina saker, säga elaka saker till mig, att jag inte ville ha honom och att jag inte behövde höra av mig. Allt gick på 5 minuter. Han har väldigt lätt för att ta allt personligt, svårt för att någon påpekar något, då regerar han oftast med just ilska.
    Hur jag vill ha det, ja just nu tror jag att jag vill att han hör av sig, jag vill prata. Har ringt 1 gång men inget samtal tillbaka, han svarade inte när jag ringde. Jag har skrivit ett sms om att jag saknar honom, och att jag vill prata, att jag älskar honom. Inger svar. 
    Jag vet att det rationella är att lämna, men jag är inte rationell just nu 😔

• Embla twopointoh

Silent treatment är en typ av psykisk misshandel, i samma kategori som utfrysning. Oavsett om personen är tyst och ignorerar för att straffa den andre, eller om det används  för att man inte vill ta en konflikt, är effekten samma för den som blir utsatt.

Om man nu känner att man inte orkar ta konflikten, eller att man skulle tappa kontrollen vid en sådan, så tycker jag att man ska kommunicera detta till sin parter. "Jag orkar inte prata nu, jag behöver vara i  fred ett tag.", till exempel. Att bara bli tyst, gå iväg eller ignorera är inte okej enligt mitt sätt att se det.

• Anonym (Charles)
    Embla twopointoh skrev 2023-02-02 08:06:06 följande:

Silent treatment är en typ av psykisk misshandel, i samma kategori som utfrysning. Oavsett om personen är tyst och ignorerar för att straffa den andre, eller om det används  för att man inte vill ta en konflikt, är effekten samma för den som blir utsatt.

Om man nu känner att man inte orkar ta konflikten, eller att man skulle tappa kontrollen vid en sådan, så tycker jag att man ska kommunicera detta till sin parter. "Jag orkar inte prata nu, jag behöver vara i  fred ett tag.", till exempel. Att bara bli tyst, gå iväg eller ignorera är inte okej enligt mitt sätt att se det.

Kan bara innestämma till fullo. 
    Man får faktiskt bete sig pseudovuxet och försöka kommunicera ändå att man just där och då inte vill kommunicera just då. Allt annat är bara elakt för man vet hur illa man gör den andra som ofta försöker vädja till parten att kommunicera. Lite småbarnsbetende 

• Anonym (Kassi)

Silent treatment är en form av psykisk misshandel.
    Personen som använder det gör det för att få kontroll över situationen men även uppmärksamhet.

Om jag var du så hade jag tagit ett ordentligt snack med honom om detta och om han inte slutar med det så lämna honom.

• Anonym (Kvinna 39)

Jag tycker att du ska låta det vara slut den här gången. Om han söker upp dig så berättar du att det ÄR slut mellan er, inte bara för att han sagt det utan för att även du har bestämt dig för att det ska vara det. Undrar han varför så meddela att det är så du känner, gå inte in i försvar eller förklaringar utan upprepa bara den biten. Ni ska gå skilda vägar, han kan hämta sina sista saker dag X klockan Y (som du väljer), tack för kaffet och adjöss.

• Anonym (ooo)

Skriv inget mer, ring inte ,åk inte dit! 
    Låt allt ligga på honom nu. Jag hoppas att du faktiskt dumpar honom för det är en form av psykisk misshandel han håller på med. En vuxen person borde veta bättre, eller gå i terapi för att bli av med sitt beteende. 

• Anki Y

Charles, absolut det tycker jag med, att säga att det fungerar inte att prata nu. Men nu är jag utkastad i ingenmansland utan att veta vad han tänker. Senaste gången han gjorde samma och sedan ville ses ifrågasatte jag varför, han hade ju tagit avstånd. Då fick jag till svar att jag borde veta var jag har honom och vad han står för.
    Charles, ja det är elakt, värsta varianten sv elakhet, men vet inte om han fattar det utan är förbannad och förrättad över en småsak.
    Kvinna 39 absolut är det så, lämna, men det är så svårt att klippa, så delvis mitt eget fel att jag når som jag gör. Vill iaf att han säger det öga mot öga, och inte avslutar med att aldrig svara något mer.

• Anonym (Kvinna 39)
    Anki Y skrev 2023-02-02 10:53:45 följande:

Kvinna 39 absolut är det så, lämna, men det är så svårt att klippa, så delvis mitt eget fel att jag når som jag gör. Vill iaf att han säger det öga mot öga, och inte avslutar med att aldrig svara något mer.

Ts, du kan inte styra vad han gör, bara vad du själv gör. Om han aldrig hör av sig mer så blir det så. Klart du vill ha ett tydligt avslut men man kan inte få allt man önskar sig. Dessutom så är det här bara ett maktspel från hans sida, han kommer säkert krypandes om ett tag igen, men då måste du själv så fast vid att det är slut. Ingen kan leva på det här sättet och påstå sig lycklig. Eller är du verkligen det...?
Svar på tråden Vänta ut eller avsluta relation med silent treatment