Anki Y skrev 2023-02-02 19:25:05 följande:
Nej det är inte lätt att veta vad som är vad. Tidigare gånger har han sagt att han åker för att slippa fortsatt bråk. Men denna gång var det inget bråk, det var utifrån en fråga som skulle vara lösning på ett litet (i nina ögon) problem. Men han brusade upp direkt, var så trött på mig, sa att jag inte ville ha honom, att jag skulle skaffa någon ny, jag var så gott som tyst, gick inte in i diskussion, stängde dörren efter honom.
Han glömde några saker när han gick sina nycklar bla, (vuxna barnet fick komma och låsa upp hemma hos honom) jag hörde inte att han kom tillbaka och knackade på för att få nycklarna.
Såg senare att han ringt men orkade inte prata. Åkte på morgonen och lämnade dem till hans vuxna barn.
Efter det total tystnad, jag har ringt 1 gång Skickat ett sms.
Om han nu pga detta vill avsluta, så vore det ju lätt att bara ringa och säga det. Så denna gång tror jag det är för att straffa. Men nu lägger jag med locket på för kontakt
Tack för att du tar dig tid och svarar, betyder mycket.
Kan vara lite svårt att tolka text på det här sättet även om du beskriver tydligt. Tycker du ska försöka hitta någon professionell att prata med, inte för relationens skull utan för att få rätsida på dina egna tankar och känslor.
Det kan hjälpa dig att komma vidare och landa så bra som möjligt.
Med det sagt utläser jag ur din text att han lika mycket straffar sig själv, att han har dålig självkänsla (när han tycker att du ska hitta någon bättre). Det händer säkert en hel del i hans huvud och han verkar inte må bra.
Jag kan tolka fel (lyssna inte för mycket på det) men det låter inte som att han är iskallt beräknande i sitt agerande.
Oavsett vilket så spelar det nog ingen större roll för din situation. Om det är så att han mår dåligt och behöver hjälp att utvecklas så är det inte du som ska dra det lasset. Som professionell skulle jag lyssna mer på vad du tänker, känner och vill.
Som vän skulle jag råda dig att avsluta och ge honom tid att läka själv, om han vill. Mår han bättre om nåt år och ni träffas igen så kanske det kan fungera. Under den tiden ska du nog ta hand om dig själv och hitta vidare.
Gå och prata med nån, eller kontakta nätläkare (smidigt).
Vissa av dem är bra.