Anonym (kommunikation) skrev 2023-02-02 19:01:01 följande:
Det finns olika perspektiv och frågor att förhålla sig till här.
Utifrån din situation TS så kan du å ena sidan konstatera att du inte orkar med hans beteende och agera efter det. Då behöver du inte fundera så mycket på varför han gör som han gör, om det är manipulativt/instrumentellt eller handlar om en känslomässig omognad och därmed en mer harmlös form av flykt (som dock kan vara väldigt svår att hantera också).
Du drar ett streck, säger att du inte pallar längre och lämnar relationen.
Om det är så att du av någon anledning faktiskt inte är beredd att ge upp så behöver du först förstå hans beteende. Är han manipulativ och agerar för att medvetet skada dig, kontrollera dig, utöva makt?
Då bör du lämna omedelbart.
Nu är ni inte mitt i livet med nybildad familj etc. så jag skulle inte rekommendera någon att kämpa i en så här dysfunktionell relation, det är inte värt risken, men det är ditt val att göra.
Hade ni varit en nybildad familj så skulle det vara rimligt att jobba med en känslomässig omognad, anknytningsproblematik och flyktbeteende. Då kunde det varit värt att försöka om båda ville.
Det bästa vore att du tar kontakt med en terapeut i så fall och får hjälp.
Du får bättre hjälp i ett äkta, professionellt samtal än här.
För varje klokt och sakligt råd får du minst tre gissningar som uttalas i affekt och inte är till så mycket hjälp. Det är inte helt enkelt att veta vad som är vad.
Nej det är inte lätt att veta vad som är vad. Tidigare gånger har han sagt att han åker för att slippa fortsatt bråk. Men denna gång var det inget bråk, det var utifrån en fråga som skulle vara lösning på ett litet (i nina ögon) problem. Men han brusade upp direkt, var så trött på mig, sa att jag inte ville ha honom, att jag skulle skaffa någon ny, jag var så gott som tyst, gick inte in i diskussion, stängde dörren efter honom.
Han glömde några saker när han gick sina nycklar bla, (vuxna barnet fick komma och låsa upp hemma hos honom) jag hörde inte att han kom tillbaka och knackade på för att få nycklarna.
Såg senare att han ringt men orkade inte prata. Åkte på morgonen och lämnade dem till hans vuxna barn.
Efter det total tystnad, jag har ringt 1 gång Skickat ett sms.
Om han nu pga detta vill avsluta, så vore det ju lätt att bara ringa och säga det. Så denna gång tror jag det är för att straffa. Men nu lägger jag med locket på för kontakt
Tack för att du tar dig tid och svarar, betyder mycket.