• Anki Y

Vänta ut eller avsluta relation med silent treatment

Sambo några år, separerade 1 år, tillsammans och särbo nu i 2 år.
    Under hela förhållandet har han försvunnit iväg vid konflikter och gjort sig okontaktbar alt varit tyst flera dagar i sträck. Sedan vi vart särbo har han försvunnit vid konflikter flera ggr och även använt silent treatment genom att inte svara på mess eller i mob. Vi är denna gång inne på dag 5, längsta gången hittills. Oense i lördags om en småsak, vart värre pga att vi varit ute och tagit några glas vin. Han går iväg arg och säger att jag inte behöver höra av mig ngt mer. Till saken hör att jag älskar honom, men detta beteende är inte ok. Mår dåligt, är ledsen och har ångest- är det slut denna gång? Om så vore fallet, varför inte bara  ringa och säga det? Han har inget sagt till sin familj. Jag har tyvärr inte kunnat hålla mig från att skriva sms, men jag har bara äjag har bara kort talat om att jag saknar honom och älskar honom. Vi har gemensamma resor planerade i sommar, hur ska jag göra, vänta eller avsluta. Ni män, är detta vanligt beteende? Och varför isåf?
    Mår så dåligt 😔

• Svar på tråden Vänta ut eller avsluta relation med silent treatment
  • Anki Y

Kam inte låta bli och tänks på hur jag ska agera - dra mig undan from nu och vara helt tyst, konfrontera genom att åka hem till honom alt skriva ngt mer? Jag vill ju veta om det är över från hans sida, eller om jag ska ta steget, eller om vi kan prata om han nu endast är arg, och då isåf ta tag i problemet ordentligt. Som det varit tidigare hlr han av sig och vi fortsätter som vanligt

• Anki Y

Är detta med att vara tyst ett manligt drag, eller sticker denna man ut från normen? 

• Anki Y

Tack Annabell, Core och Medsyster,
    Jag har alltid varit den som tillslut låter det bli jag som tar skulden, för att få det att fortsätta, att bli utfryst ger sådan ångest och man får katastroftankar om alla möjliga scenarion utöver konflikten. Det värsta är att de eg inte var en riktig konflikt, han reagerade på en fråga jag ställde, hur vi skulle kunna reda ut det som var. Situationen handlade eg inte om oss utan hur han regerade på en annan person. Efter min fråga fick han bråttom att packa ner sina saker, säga elaka saker till mig, att jag inte ville ha honom och att jag inte behövde höra av mig. Allt gick på 5 minuter. Han har väldigt lätt för att ta allt personligt, svårt för att någon påpekar något, då regerar han oftast med just ilska.
    Hur jag vill ha det, ja just nu tror jag att jag vill att han hör av sig, jag vill prata. Har ringt 1 gång men inget samtal tillbaka, han svarade inte när jag ringde. Jag har skrivit ett sms om att jag saknar honom, och att jag vill prata, att jag älskar honom. Inger svar. 
    Jag vet att det rationella är att lämna, men jag är inte rationell just nu 😔

• Anki Y

Charles, absolut det tycker jag med, att säga att det fungerar inte att prata nu. Men nu är jag utkastad i ingenmansland utan att veta vad han tänker. Senaste gången han gjorde samma och sedan ville ses ifrågasatte jag varför, han hade ju tagit avstånd. Då fick jag till svar att jag borde veta var jag har honom och vad han står för.
    Charles, ja det är elakt, värsta varianten sv elakhet, men vet inte om han fattar det utan är förbannad och förrättad över en småsak.
    Kvinna 39 absolut är det så, lämna, men det är så svårt att klippa, så delvis mitt eget fel att jag når som jag gör. Vill iaf att han säger det öga mot öga, och inte avslutar med att aldrig svara något mer.

• Anki Y

Anonym kvinna, jag vet helt ärligt inte om jag är lycklig. Har blivit så van, hur skulle det vara att vara med någon annan? Säkerligen bättre om jag har tur. Kanske kommer han krypande, det har han gjort alla gånger tidigare men behöver ju inte vara samma nu. Oavsett så vore det skönt att iaf kunna prata även om jag landar i att avsluta. Tack för att du tar dig tid att svara, betyder mycket.

Anonym kommunikation tack för kloka råd och reflektioner, om vi kommer att prata något mer så ska jag ha med dina råd i tankarna.
    Tror han är svag, det är ett befäst beteende sedan tidigare långvarig relation där hans partner gjorde likadant.
    Han behandlar sin vuxna hemmaboende dotter likadant vid konflikter.
    Har ännu inget sagt till min minderåriga dotter, väntar till jag vet fullt ut
    Vi har som sagt många saker inplanerade till våren och sommaren, han måste ju ha kontakt för att reda i detta, handlar om gemensamma utgifter redan betalda.....

• Anki Y
    Shallow skrev 2023-02-02 12:41:44 följande:
    Åh vad jag känner med dig i det här. Min sambo gör precis likadant. Det gör så ont och för varje gång så samlar man på sig dessa känslor som uppkommer. Man går sönder till slut. Jag har levt i det här i två år och jag är precis där du är också, vet att jag borde lämna, värd något bättre, men älskar man någon så vill man inte ändå. Det är så svårt och det gör så ont.. hoppet om att det ska komma en insikt, en förändring..
    Ja det är fruktansvärt, väntar bara på respons 😔
    Och vet att det egentligen är galet. Har haft och har fortfarande så ont i magen, inga hungerskänslor, svårt att sova, och då vi inte bor ihop ett sjukligt tittande på mobilen.
    Lider med dig också, gör han det mot dig just nu?
  • Anki Y
    Anonym (Charles) skrev 2023-02-02 12:27:19 följande:

Jobbar även som terapeut, silent treatment och ghostande räknas som psykisk misshandel. När man fryser ut någon och låtsas som att personen inte finns. Även en metod man använt på krigsfångar. Kan vara värt att nämna. En person som däremot bara inte vill prata direkt efter ett bråk eller konflikt brukar faktiskt säga det. Kanske bara genom ett litet medelande att ?jag orkar eller vill inte prata nu?.

Så vad tänker du Charles, personer som gör detta och ihärdigt snart en vecka, jag kanske ska låta bli att tro på respons? Tänker att du som har kunskap kan ge råd? 
    Tidigare har det inte varit lika lång tid.
    Jag har ringt en gång utan respons och skickat ett sms där jag bara berättade vad jag saknar, ingen argumentation eller fortsättning på konflikt.
    Frågade im han fortf vill (dumt jag vet) men ingen respons alls. 
  • Anki Y
    Anonym (ooo) skrev 2023-02-02 12:13:12 följande:
    Detta; skit i vad han tänker! Du hänger fast i något som blir ologiskt - utgå från vad du själv tänker istället. 

Någon gång kanske han ska få ta konsekvenserna av sitt beteende. 
    Sant, lägger locket på jag med nu, efter ett fint sms (säkerligen dumt att skicka, men vill inte vara lika kall). Men nu ingen mer kontakt. Tack för pepp
  • Anki Y
    Anonym (bättre) skrev 2023-02-02 12:02:16 följande:

Jag kan bara utgå från mig själv här och säga att jag absolut inte hade tolererat det beteendet. Ni har varit tillsammans i 4-5 år nu och känns mer som att er relation utvecklats bakåt inte gått framåt. Efter 5 år kommer nog inget mirakulöst förändras och detta låter inte som en relation att bilda familj i (om du nu vill det).

Efter att vi startade om igen efter hans uppbrott på dryga året, så har relationen gått framåt. Detta beteende körde han då, och då triggade jag tillbaka med ilska och utbrott, alt gjorde samma. Men vi bodde ihop och vart naturligt att tillslut kommunicera igen.
    Nu bor vi inte ihop så nu finns ingen naturlig chans att ses. Och detta beteende har varit frånvarande då inte så mycket finns att vara oense om som särbo. Men nu denna gång och en i december.
    Familj ska vi inte ha, vi har redan barn sen tidigare. 
    Han är 56, jag 49. Men kan tro att det är en  tonåring jag har/hade relation med

Tack för svar betyder mycket
  • Anki Y
    Shallow skrev 2023-02-02 13:11:28 följande:
    Ja, så jag sitter med ångest, och ont i magen, illamående, huvudvärk, sömnbrist, det eviga tittandet på mobilen.. stressen som infinner sig.. han har ett jobb där han är iväg i ett par dygn så sitter ensam hemma och kan egentligen inget göra.. 
    Så igenkännande Shallow 😔
    Man undrar om de verkligen, verkligen förstår vilka konsekvenser de får, hur ont det faktiskt gör.
    Jag är på jobbet, kan inte koncentrera mig, sitter i en ledningsfunktion och har ofta möten, ett strax faktiskt och vet inte hur jag ska klara detta, blir handlingsförlamad fysiskt och psykiskt, är en provanställning, får se hur det går med den. Samtidigt arg, han förstör såååå mycket!!
  • Anki Y
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2023-02-02 13:21:37 följande:
    Fundera på det då. Hur kan man vara lycklig med en person som behandlar en på detta sätt...? Som låter dig sitta i ovisshet av och till, sticker iväg utan ett ord i perioder och inte kan kommunicera. Jag kan inte tänka mig att du är lycklig som ni har det nu. Ja, väljer du män som INTE gör så här och då ser upp med varningsflaggor och annat så kommer du så klart ha större chans att hitta någon bra.
    Så rätt, jag vet ju det med, måste bara bli stark och orka. Just nu är ångesten och oron jobbig, men, lite lite bättre än igår, just nu iaf
  • Anki Y
    Anonym (kommunikation) skrev 2023-02-02 19:01:01 följande:

Det finns olika perspektiv och frågor att förhålla sig till här.

Utifrån din situation TS så kan du å ena sidan konstatera att du inte orkar med hans beteende och agera efter det. Då behöver du inte fundera så mycket på varför han gör som han gör, om det är manipulativt/instrumentellt eller handlar om en känslomässig omognad och därmed en mer harmlös form av flykt (som dock kan vara väldigt svår att hantera också).

Du drar ett streck, säger att du inte pallar längre och lämnar relationen.

Om det är så att du av någon anledning faktiskt inte är beredd att ge upp så behöver du först förstå hans beteende. Är han manipulativ och agerar för att medvetet skada dig, kontrollera dig, utöva makt? 
    Då bör du lämna omedelbart.

Nu är ni inte mitt i livet med nybildad familj etc. så jag skulle inte rekommendera någon att kämpa i en så här dysfunktionell relation, det är inte värt risken, men det är ditt val att göra.

Hade ni varit en nybildad familj så skulle det vara rimligt att jobba med en känslomässig omognad, anknytningsproblematik och flyktbeteende. Då kunde det varit värt att försöka om båda ville.

Det bästa vore att du tar kontakt med en terapeut i så fall och får hjälp.
    Du får bättre hjälp i ett äkta, professionellt samtal än här.

För varje klokt och sakligt råd får du minst tre gissningar som uttalas i affekt och inte är till så mycket hjälp. Det är inte helt enkelt att veta vad som är vad.

Nej det är inte lätt att veta vad som är vad. Tidigare gånger har han sagt att han åker för att slippa fortsatt bråk. Men denna gång var det inget bråk, det var utifrån en fråga som skulle vara lösning på ett litet (i nina ögon) problem. Men han brusade upp direkt, var så trött på mig,  sa att jag inte ville ha honom, att jag skulle skaffa någon ny, jag var så gott som tyst, gick inte in i diskussion, stängde dörren efter honom.
    Han glömde några saker när han gick sina nycklar bla,  (vuxna barnet fick komma och låsa upp hemma hos honom) jag hörde inte att han kom tillbaka och knackade på för att få nycklarna.
    Såg senare att han ringt men orkade inte prata. Åkte på morgonen och lämnade dem till hans vuxna barn.
    Efter det total tystnad,  jag har ringt 1 gång Skickat ett sms.
    Om han nu pga detta vill avsluta, så vore det ju lätt att bara ringa och säga det. Så denna gång tror jag det är för att straffa. Men nu lägger jag med locket på för kontakt

Tack för att du tar dig tid och svarar, betyder mycket.
  • Anki Y
    nihka skrev 2023-02-02 19:48:01 följande:
    Jag trodde ärligt att ni var tonåringar eller i nedre 20-årsåldern. I er ålder är det mycket liten chans att det kommer att ändra sig och frågan du får ställa dig är om du vill ha det så här resten av livet.

Oavsett om ni bor ihop eller inte följer ni samma mönster vid konflikter även om de inte är lika vanliga nu när ni inte bor ihop. Du kan inte ändra på honom eller hur han agerar och reagerar. Det handlingsutrymmet du har är vad du själv väljer att göra.

Tänk inte så mycket på vad han vill utan på vad du vill med ditt liv och gör de val som leder dig dit.
    Ja man kan tro det, det känns så omoget att bara försvinna eller frysa ut. Men han gör det inte enbart mot mig, även om det blir mig ofta pga vår relation, utan andra närstående också.
    Hans tidigare låna relation präglades av beteende även av han dåvarande.
    Kanske sitter för djupt.
    De flesta jag pratat med säger ge upp, jag inser ju det själv också, men längst in lever hoppet, och jag vet att det är helt vansinnigt. Även rädsla för ensamhet finns, samt saknaden av hans familjoch släkt vid ett avslut 
  • Anki Y
    Anonym (C) skrev 2023-02-02 19:55:47 följande:

Därför att det inte är värt att hålla på att bråka med er kvinnor... Det förstör bara relationen så fort ni gör allt för att ställa till en scen. Så det är lika bra o lämna dig.. Så får du känna hur det känns...

Dessutom brukar ni älska en mer och börja att behandla en bättre om man skiter i er och sticker.. Istället för att bara sitta kvar där och ta skiten eller "diskutera igenom problemen" med er som alla säger att man måste...

Haha, tror du missuppfattat allt här - det var han som ställde till en scen.
    Och vad menar du att "lämna dig så får du känna hur det känns" Jag har aldrig lämnat, så finns inget att "hämnas " för.
    Sen att ni blir älskade mer för varje gång ni sticker, ja om man är 15 år kanske. I vuxen ålder tar det bort en hel del känslor för varje gång ni sticker. Tillslut är det slutsuckit 
  • Anki Y
    Anonym (kommunikation) skrev 2023-02-02 22:01:47 följande:

Kan vara lite svårt att tolka text på det här sättet även om du beskriver tydligt. Tycker du ska försöka hitta någon professionell att prata med, inte för relationens skull utan för att få rätsida på dina egna tankar och känslor. 

Det kan hjälpa dig att komma vidare och landa så bra som möjligt.

Med det sagt utläser jag ur din text att han lika mycket straffar sig själv, att han har dålig självkänsla (när han tycker att du ska hitta någon bättre). Det händer säkert en hel del i hans huvud och han verkar inte må bra.
    Jag kan tolka fel (lyssna inte för mycket på det) men det låter inte som att han är iskallt beräknande i sitt agerande.

Oavsett vilket så spelar det nog ingen större roll för din situation. Om det är så att han mår dåligt och behöver hjälp att utvecklas så är det inte du som ska dra det lasset. Som professionell skulle jag lyssna mer på vad du tänker, känner och vill.

Som vän skulle jag råda dig att avsluta och ge honom tid att läka själv, om han vill. Mår han bättre om nåt år och ni träffas igen så kanske det kan fungera. Under den tiden ska du nog ta hand om dig själv och hitta vidare.

Gå och prata med nån, eller kontakta nätläkare (smidigt).
    Vissa av dem är bra.

Tack för fint svar.
    Ja är det så att även han mår dåligt så känns det bättre för mig.
    Så du tror inte han är beräknande med agerandet?
    Vet inte, men det har ju hänt flertalet gånger så nog ett befäst beteende.
    Ja, vad jag vill? Ja önskar att allt kunde vara så bra som det är när det är bra. Men förstår nog att  det inte går utan hjälp. Att våga avsluta, måste landa först, sen...
  • Anki Y
    Anonym (C) skrev 2023-02-02 20:13:31 följande:
    Nä. Det gör det inte ;)
    😅😅 och grisar kan flyga
  • Anki Y
    Anonym (C) skrev 2023-02-02 20:11:51 följande:
    Utifrån det du skriver så var det knappast han som höll på o ställde till en scen..

Vad var bråket om denna gång? Du tycker att han visar dig för lite kärlek, när ni springer ibland släkten? 
    Är du läskunnig?? Vem har skrivit ngt om "springa bland släkten" ja förutom du då 🤣
    Tror du pratar om ditt eget liv, inte intresserad av det och inte av dina åsikter som är rätt pubertala, behåll dom, eller prata med någon som orkar lyssna.
  • Anki Y
    Anonym (C) skrev 2023-02-03 00:04:55 följande:
    Så jätte, JätteMyckeT DramA.  ;P
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Svar på tråden Vänta ut eller avsluta relation med silent treatment