• Cooltjej2002

Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?

Hej, jag har jobbat i ett företag där man har grundlön+provision. Jag slutade komma till jobbet pga personliga skäl och jag informerade chefen men han svarade inte. 
    Nu idag den 25:e så har jag inte fått någon lön överhuvudtaget, vad kan jag göra, får dom göra så?

• Svar på tråden Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?
  • Anonym (Chef)

Har  du sagt upp dig eller är du sjukskriven?

• mammatill6

Ja om du bara slutar komma till jobbet har de rätt att hålla inne lönen. Det är ju olovlig frånvaro. Hur länge har du varit borta?

• Cooltjej2002
    mammatill6 skrev 2023-01-25 12:15:01 följande:

Ja om du bara slutar komma till jobbet har de rätt att hålla inne lönen. Det är ju olovlig frånvaro. Hur länge har du varit borta?

Jag förstår det, men jag har ju fortfarande jobbat jag har väll rätt att ändå få den lönen jag har jobbat för?
  • Anonym (Arbetsgivare)

Hur meddela du chefen 
    varföt
    arbetsform

• Cooltjej2002

Jag har inte sagt upp mig, jag kan bara ej vara där av personliga skäl som jag sa och det är ju min chef som inte har svarat på mina meddelanden.

• mammatill6
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:17:11 följande:
    Jag förstår det, men jag har ju fortfarande jobbat jag har väll rätt att ändå få den lönen jag har jobbat för?
    Så enkelt är det inte om du är olovligt frånvarande.
  • mammatill6
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:18:38 följande:

Jag har inte sagt upp mig, jag kan bara ej vara där av personliga skäl som jag sa och det är ju min chef som inte har svarat på mina meddelanden.

Men hur länge har du varit borta? Har du sjukanmält dig? 
  • Anonym (Lina)

Sa du upp dig och pratade om uppsägningstiden m din chef eller sjukskrevs du? 
    om du bara slutade komma till jobbet så är det inte bra för du kan få andra problem men dem måste ändå betala ut din lön. Får ni lön för samma månad eller månaden efter på ditt företag och vilket datum slutade du komma till jobbet? 

Det Är ett avtalsbrott att inte dyka upp innan uppsägningstiden är klar ifall inte ni avtalat Om annat. Du kan till följd av detta eventuellt bli skadeståndsskyldig gentemot din arbetsgivare, 38 § LAS 

Du har ett anställningsavtal eller kollektivavtal och om du inte får lön så har din arbetsgivare begått avtalsbrott. Kolla så det inte blivit en miss av revisorn eller så eftersom du tvärt försvann.  

Om inte chefen svarade kunde du kontaktat någon annan på arbetsplatsen eller mejlat, har du skriftlig uppsägning? Och vad står i ditt kontrakt ang. Uppsägning? 

• Anonym (?)

Vad medar du med att du jobbat? Var fu tex hemma från 10e januari men har inte fått betalt från 1-9e?

• Cooltjej2002
    mammatill6 skrev 2023-01-25 12:20:14 följande:
    Men hur länge har du varit borta? Har du sjukanmält dig? 
    I ca 3 veckor, men en arbetsgivare har ingen rätt att hålla in lönen om jag inte har någon skuld till företaget, jag har väll fortfarande rätt att få pengar för den tiden jag har jobbat för
Svar på tråden Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?