• Cooltjej2002

Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?

Hej, jag har jobbat i ett företag där man har grundlön+provision. Jag slutade komma till jobbet pga personliga skäl och jag informerade chefen men han svarade inte. 
    Nu idag den 25:e så har jag inte fått någon lön överhuvudtaget, vad kan jag göra, får dom göra så?

• Svar på tråden Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?
  • Cooltjej2002
    mammatill6 skrev 2023-01-25 12:58:10 följande:
    Du måste ringa och reda upp det hela. Inta bara lönen utan sin anställning. Du kan få rejäla skadestånd att betala.
    Då är det bäst att jag hör av mig till honom och reder ut det hela man vill ju inte hamna i höga skulder
  • mammatill6

Har faktiskt varit med om detta. Hade en kollega som åkte på semester och aldrig komm tilönska. Fast anställd sen många år och mycket omtyckt. 

Första tiden va bara att ta reda på om något hänt då denna person aldrig ens hörde av sig. 

Jurister  kopplades in och lönen hölls inne enligt avtal. Sen när det gått flera månader så han aldrig hört av sig avslutades anställningen och lönen betalades ut minus semesterskuld.

• 19mark82
    mammatill6 skrev 2023-01-25 13:02:51 följande:

Har faktiskt varit med om detta. Hade en kollega som åkte på semester och aldrig komm tilönska. Fast anställd sen många år och mycket omtyckt. 

Första tiden va bara att ta reda på om något hänt då denna person aldrig ens hörde av sig. 

Jurister  kopplades in och lönen hölls inne enligt avtal. Sen när det gått flera månader så han aldrig hört av sig avslutades anställningen och lönen betalades ut minus semesterskuld.

wow, aldrig varit med om detta.

varför försvann din kollega helt utan att avsluta på rätt sätt?
  • 19mark82
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 13:00:51 följande:
    Då är det bäst att jag hör av mig till honom och reder ut det hela man vill ju inte hamna i höga skulder
    men vill du avsluta jobbet eller bara inte gå till jobbet under en period? För som jag förstått har du aldrig kommunicerat tilldin chef att du vill sluta
  • Anonym (Lina)

Försök Ringa och hör av dig här efteråt hur det gick 

• Anonym (J)

Nej, de kan inte hålla lönen, däremot kan de stämma dig på eventuella extra kostnader som din frånvaro inneburit (38 § LAS om jag minns rätt), å andra sidan så har du ju hört av dig. 
    Att försvinna från jobbet kan tolkas som att du sagt upp dig, men som sagt, du har ju hört av dig. 

Jag antar att chefen inte svarar för att hen är glad att bli av med dig. 

• me33

Eftersom du har ett krav mot någon(din arb-givare)så går du såklart till kronofogden då och upprättar ett betalningsföreläggande, inleder den summariska processen emot de.

Vänta inte en minut till kronofogden.se/du-har-ett-krav-mot-nagon

• Anonym (Nej, nej)
    me33 skrev 2023-01-31 08:29:32 följande:

Eftersom du har ett krav mot någon(din arb-givare)så går du såklart till kronofogden då och upprättar ett betalningsföreläggande, inleder den summariska processen emot de.

Vänta inte en minut till kronofogden.se/du-har-ett-krav-mot-nagon

Väldigt dåligt råd då ts begått avtalsbrott och kan bli skadeståndsskyldig på grund av det. Jag är själv arbetsgivare och det har hänt att personal struntat i att gå till jobbet utan att anmäla. Jag har förlorat kunder på grund av detta. Dock har jag aldrig dragit det vidare till domstol men om någon anställd struntar i att gå till jobbet, ser till att jag förlorar kunder och sedan dessutom går till kronofogden då skulle jag gå vidare till domstol. 

Nej, det bästa ts kan göra är att gå till sin arbetsplats och prata med chefen alternativt ringa chefen. Om inte ts kontrakt säger annat är arbetsgivaren enligt lag skyldig att betala ut lönen. Ts, passa också på att säga upp dig när du pratar med chefen.
  • Anonym (J)

Varför tar du inte det till domstol?

Anonym (Nej, nej) skrev 2023-01-31 09:24:59 följande:
    Väldigt dåligt råd då ts begått avtalsbrott och kan bli skadeståndsskyldig på grund av det. Jag är själv arbetsgivare och det har hänt att personal struntat i att gå till jobbet utan att anmäla. Jag har förlorat kunder på grund av detta. Dock har jag aldrig dragit det vidare till domstol men om någon anställd struntar i att gå till jobbet, ser till att jag förlorar kunder och sedan dessutom går till kronofogden då skulle jag gå vidare till domstol. 

Nej, det bästa ts kan göra är att gå till sin arbetsplats och prata med chefen alternativt ringa chefen. Om inte ts kontrakt säger annat är arbetsgivaren enligt lag skyldig att betala ut lönen. Ts, passa också på att säga upp dig när du pratar med chefen.
  • Anonym (Nej, nej)
    Anonym (J) skrev 2023-01-31 12:55:23 följande:

Varför tar du inte det till domstol?

För att det inte är värt mödan. Dels för att kunden kommer inte tillbaka för det och dels för att om jag ska kunna få skadestånd så krävs det att den som ska betala har pengar. Vilket dessa personer inte har då de precis blivit av med jobbet. De få gånger det hänt har personerna själva gått med på att säga upp sig med omedelbar verkan. 
Svar på tråden Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?