• Cooltjej2002

Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?

Hej, jag har jobbat i ett företag där man har grundlön+provision. Jag slutade komma till jobbet pga personliga skäl och jag informerade chefen men han svarade inte. 
    Nu idag den 25:e så har jag inte fått någon lön överhuvudtaget, vad kan jag göra, får dom göra så?

• Svar på tråden Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?
  • Anonym (DD)

Att bara dra från ett jobb ger inga bra referenser. Sköt avslutandet snyggare nästa gång.

• Anonym (Chef)
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:47:15 följande:

Jag tänker mejla honom och se vad et är som pågår

Ring!
  • Anonym (Lina)

Har du Ditt kontrakt så du kan läsa? Vi kan även hjälpa  dig 

för 
    det kan vara så att arbetsgivaren har rätt att hålla inne lönen i Samband med kontraktsbrott dvs att du inte dykt upp det är arbetsvägran.  

• Anonym (Lina)

Har du ringt i tre veckor och blivit ignorerad? 

• Cooltjej2002
    Anonym (Lina) skrev 2023-01-25 12:50:31 följande:

Har du ringt i tre veckor och blivit ignorerad? 

Nej, jag väntade ju även på att han skulle höra av sig eftersom jag skrev några få gånger utan svar.
  • Anonym (Anette)

Ring lönekontoret. De som jobbar där brukar förhålla sig väldigt sakligt till det som de kan se.
    De kan förklara för dig rakt upp och ner vad för sorts anställning du har, om den är avslutad eller ej, om man lagt olovlig frånvaro pga du inte kom till arbetet eller vad som hänt med själva lönen. 

• mammatill6
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:54:04 följande:
    Nej, jag väntade ju även på att han skulle höra av sig eftersom jag skrev några få gånger utan svar.
    Fast man Messar ju inte bara att man inte kommer. Får man inte tag i nån ringer man. 
  • mammatill6
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:47:15 följande:

Jag tänker mejla honom och se vad et är som pågår

Du måste ringa och reda upp det hela. Inta bara lönen utan sin anställning. Du kan få rejäla skadestånd att betala.
  • mammatill6
    Anonym (Lina) skrev 2023-01-25 12:45:59 följande:

Du kan skriva ett mejl eller sms så har du bevis 
    säg att du inte kommer ta detta vidare ifall du får lönen för det du jobbat 

Riktigt dåligt råd då det faktiskt är hon som gjort sig skyldig till kontraktsbrott.
Svar på tråden Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?