• Cooltjej2002

Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?

Hej, jag har jobbat i ett företag där man har grundlön+provision. Jag slutade komma till jobbet pga personliga skäl och jag informerade chefen men han svarade inte. 
    Nu idag den 25:e så har jag inte fått någon lön överhuvudtaget, vad kan jag göra, får dom göra så?

• Svar på tråden Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?
  • Anonym (Lina)
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:17:11 följande:
    Jag förstår det, men jag har ju fortfarande jobbat jag har väll rätt att ändå få den lönen jag har jobbat för?
    Ja du har rätt att få lön självklart 
  • Anonym (Chef)
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:18:38 följande:

Jag har inte sagt upp mig, jag kan bara ej vara där av personliga skäl som jag sa och det är ju min chef som inte har svarat på mina meddelanden.

Är du på detta sätt olovligt frånvarande, dvs ingen godkänd ledighet eller sjukskrivning, kan du bli skadeståndsansvarig till din arbetgivare

Jag skulle rekommedera att du tar kontakt med ditt fack för att få hjälp.
  • GrodanGap

Du kan inte bara meddela chefen att du inte tänker komma till jobbet på grund av personliga skäl. Är du sjuk ska du sjukskriva dig, annars får du säga upp dig. 

Vid olovlig frånvaro som detta är, så får arbetsgivaren göra löneavdrag. 

Varför trodde du att det här var okej? 

• Anonym (?)
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:23:55 följande:
    I ca 3 veckor, men en arbetsgivare har ingen rätt att hålla in lönen om jag inte har någon skuld till företaget, jag har väll fortfarande rätt att få pengar för den tiden jag har jobbat för
    Du får ju ingen lön för de 3 veckor du inte varit där. Självklart skall du ha lön för dagar du varit på plats. 
  • Anonym (Chef)
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:24:50 följande:

Jag har ej fått lön för december månaden jag har alltå jobbat från 1-20 december

Prata med ditt fack
  • Anonym (Lina)
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:23:55 följande:
    I ca 3 veckor, men en arbetsgivare har ingen rätt att hålla in lönen om jag inte har någon skuld till företaget, jag har väll fortfarande rätt att få pengar för den tiden jag har jobbat för
    ifall du bara försvann och företaget tagit skada så kan du behöva betala men det är upp till domstol dem kan oavsett inte vägra betala lön och det kan även bli dröjsmålsränta för deras del ifall dem inte betalar. så detta kan du ta till domstol men om det inte handlar om mycket pengar kan jurist Osv  bli dyrt så tipset är bara att försöka få tag på chefen så ni kan prata igenom. Har ingen undrat var du varit i tre veckor?  
  • Anonym (Lina)

ta med dig en facklig representant som kan hjälpa dig 

• Anonym (Lina)
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:26:19 följande:

Jag har 2 veckors uppsägningstid, men jag har ju inte sagt upp mig?

Men om de personliga skäl har du sjukintyg eller liknande? För då har ditt jobb gjort totalt fel här 
Svar på tråden Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?