• Cooltjej2002

Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?

Hej, jag har jobbat i ett företag där man har grundlön+provision. Jag slutade komma till jobbet pga personliga skäl och jag informerade chefen men han svarade inte. 
    Nu idag den 25:e så har jag inte fått någon lön överhuvudtaget, vad kan jag göra, får dom göra så?

• Svar på tråden Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?
  • mammatill6
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:23:55 följande:
    I ca 3 veckor, men en arbetsgivare har ingen rätt att hålla in lönen om jag inte har någon skuld till företaget, jag har väll fortfarande rätt att få pengar för den tiden jag har jobbat för
    Jo det kan de ha. Läs sitt avtal. 
  • mammatill6
    Anonym (Lina) skrev 2023-01-25 12:29:17 följande:
    ifall du bara försvann och företaget tagit skada så kan du behöva betala men det är upp till domstol dem kan oavsett inte vägra betala lön och det kan även bli dröjsmålsränta för deras del ifall dem inte betalar. så detta kan du ta till domstol men om det inte handlar om mycket pengar kan jurist Osv  bli dyrt så tipset är bara att försöka få tag på chefen så ni kan prata igenom. Har ingen undrat var du varit i tre veckor?  
    De han ha rätt att hålla lön beroende på vad som står i avtal.
  • Anonym (Lina)

Olovlig frånvaro är ett allvarligt brott mot anställningsavtalet. det kan även hända att du får sparken. 

du frågar om tips. Tipset är att få kontakt med chefen eller om du tycker det är jobbigt ta direkt kontakt med en facklig på din arbetsplats. Oavsett borde du ha med dig någon. Du kan även ringa lönekontoret och fråga vad som hänt m din lön 

• Cooltjej2002

Jag har fått mycket tips att ta kontakt med facket, men jag är ju inte med i något fack. Hur går jag till väga har aldrig varit i en sån här situation innan?
    om man är skadestånd skyldig till arbetsgivaren hur mycket ska man betala då?
    och jag har ju inte varit anställd där länge alls jag började 21 november 2022 och 1 vecka va upplärning.

• Anonym (Lina)

Man kan hålla inne uppsägningslön 

om en arbetstagare inte fullföljt arbetet under uppsägningstiden blir den alltså av med sin rätt till uppsägningslön. Läs ditt avtal för att få mer klarhet i det 
    Frågan här är varför chefen inte svarat och varför personen inte fått sparken Skriftligt eller muntligt. 

verkar som att det personliga skälet har med jobbet att göra.  

• Anonym (Chef)
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:39:01 följande:

Jag har fått mycket tips att ta kontakt med facket, men jag är ju inte med i något fack. Hur går jag till väga har aldrig varit i en sån här situation innan?
    och jag har ju inte varit anställd där länge alls jag började 21 november 2022 och 1 vecka va upplärning.

Dumt att du inte är med i facket.

Vill du sluta på jobbet?

Förslag.
    Kontakta chefen.
    Meddela att du vill sluta med omedelbar verkan och att du kommer göra det utan bråk om du får ut din innestående lön
  • Anonym (DD)
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:17:11 följande:
    Jag förstår det, men jag har ju fortfarande jobbat jag har väll rätt att ändå få den lönen jag har jobbat för?
    Jobbade du under december?

• Anonym (DD)
    Anonym (DD) skrev 2023-01-25 12:43:04 följande:
    Jobbade du under december?
    Ähh, jag borde läst alla inlägg innan jag skrev detta. TS jobbade en del under december månad.
  • Anonym (Lina)
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:39:01 följande:

Okej jag förstår. 

hur mycket du ska betala om du ens behöver betala det vet vi inte det är upp till din arbetsplats att  anmäla och sen måste dem visa att Dem tagit skada pga du bara försvann så bevisbördan är på dem Och utefter det så bestämmer domstol hur mycket du behöver betala men det kan aldrig blir högre straff än böter 

Kan du ta kontakt med chefen eller ignorerar denna personen alla dina samtal och sms? Finns det någon annan på jobbet du kan prata med? 

• Anonym (Lina)

Du kan skriva ett mejl eller sms så har du bevis 
    säg att du inte kommer ta detta vidare ifall du får lönen för det du jobbat 

Svar på tråden Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?