Inlägg från: mammatill6 |Visa alla inlägg
  • mammatill6

Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?

Ja om du bara slutar komma till jobbet har de rätt att hålla inne lönen. Det är ju olovlig frånvaro. Hur länge har du varit borta?

• mammatill6
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:17:11 följande:
    Jag förstår det, men jag har ju fortfarande jobbat jag har väll rätt att ändå få den lönen jag har jobbat för?
    Så enkelt är det inte om du är olovligt frånvarande.
  • mammatill6
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:18:38 följande:

Jag har inte sagt upp mig, jag kan bara ej vara där av personliga skäl som jag sa och det är ju min chef som inte har svarat på mina meddelanden.

Men hur länge har du varit borta? Har du sjukanmält dig? 
  • mammatill6
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:23:55 följande:
    I ca 3 veckor, men en arbetsgivare har ingen rätt att hålla in lönen om jag inte har någon skuld till företaget, jag har väll fortfarande rätt att få pengar för den tiden jag har jobbat för
    Jo det kan de ha. Läs sitt avtal. 
  • mammatill6
    Anonym (Lina) skrev 2023-01-25 12:29:17 följande:
    ifall du bara försvann och företaget tagit skada så kan du behöva betala men det är upp till domstol dem kan oavsett inte vägra betala lön och det kan även bli dröjsmålsränta för deras del ifall dem inte betalar. så detta kan du ta till domstol men om det inte handlar om mycket pengar kan jurist Osv  bli dyrt så tipset är bara att försöka få tag på chefen så ni kan prata igenom. Har ingen undrat var du varit i tre veckor?  
    De han ha rätt att hålla lön beroende på vad som står i avtal.
  • mammatill6
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:54:04 följande:
    Nej, jag väntade ju även på att han skulle höra av sig eftersom jag skrev några få gånger utan svar.
    Fast man Messar ju inte bara att man inte kommer. Får man inte tag i nån ringer man. 
  • mammatill6
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:47:15 följande:

Jag tänker mejla honom och se vad et är som pågår

Du måste ringa och reda upp det hela. Inta bara lönen utan sin anställning. Du kan få rejäla skadestånd att betala.
  • mammatill6
    Anonym (Lina) skrev 2023-01-25 12:45:59 följande:

Du kan skriva ett mejl eller sms så har du bevis 
    säg att du inte kommer ta detta vidare ifall du får lönen för det du jobbat 

Riktigt dåligt råd då det faktiskt är hon som gjort sig skyldig till kontraktsbrott.
  • mammatill6

Har faktiskt varit med om detta. Hade en kollega som åkte på semester och aldrig komm tilönska. Fast anställd sen många år och mycket omtyckt. 

Första tiden va bara att ta reda på om något hänt då denna person aldrig ens hörde av sig. 

Jurister  kopplades in och lönen hölls inne enligt avtal. Sen när det gått flera månader så han aldrig hört av sig avslutades anställningen och lönen betalades ut minus semesterskuld.

• mammatill6
    19mark82 skrev 2023-01-25 14:35:50 följande:
    wow, aldrig varit med om detta.

varför försvann din kollega helt utan att avsluta på rätt sätt?
    Vi fick aldrig reda på det. Vi polisanmälde då vi va oroliga, fick heller inte tag på familjen .Polisen hörde av sig o meddelade att utredningen läggs ner då personen ifråga mår bra och är lokaliserad. Men vi vet inte vad som hänt.
Svar på tråden Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?