Inlägg från: Anonym (Lina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lina)

Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?

Sa du upp dig och pratade om uppsägningstiden m din chef eller sjukskrevs du? 
    om du bara slutade komma till jobbet så är det inte bra för du kan få andra problem men dem måste ändå betala ut din lön. Får ni lön för samma månad eller månaden efter på ditt företag och vilket datum slutade du komma till jobbet? 

Det Är ett avtalsbrott att inte dyka upp innan uppsägningstiden är klar ifall inte ni avtalat Om annat. Du kan till följd av detta eventuellt bli skadeståndsskyldig gentemot din arbetsgivare, 38 § LAS 

Du har ett anställningsavtal eller kollektivavtal och om du inte får lön så har din arbetsgivare begått avtalsbrott. Kolla så det inte blivit en miss av revisorn eller så eftersom du tvärt försvann.  

Om inte chefen svarade kunde du kontaktat någon annan på arbetsplatsen eller mejlat, har du skriftlig uppsägning? Och vad står i ditt kontrakt ang. Uppsägning? 

• Anonym (Lina)
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:17:11 följande:
    Jag förstår det, men jag har ju fortfarande jobbat jag har väll rätt att ändå få den lönen jag har jobbat för?
    Ja du har rätt att få lön självklart 
  • Anonym (Lina)
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:23:55 följande:
    I ca 3 veckor, men en arbetsgivare har ingen rätt att hålla in lönen om jag inte har någon skuld till företaget, jag har väll fortfarande rätt att få pengar för den tiden jag har jobbat för
    ifall du bara försvann och företaget tagit skada så kan du behöva betala men det är upp till domstol dem kan oavsett inte vägra betala lön och det kan även bli dröjsmålsränta för deras del ifall dem inte betalar. så detta kan du ta till domstol men om det inte handlar om mycket pengar kan jurist Osv  bli dyrt så tipset är bara att försöka få tag på chefen så ni kan prata igenom. Har ingen undrat var du varit i tre veckor?  
  • Anonym (Lina)

ta med dig en facklig representant som kan hjälpa dig 

• Anonym (Lina)
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:26:19 följande:

Jag har 2 veckors uppsägningstid, men jag har ju inte sagt upp mig?

Men om de personliga skäl har du sjukintyg eller liknande? För då har ditt jobb gjort totalt fel här 
  • Anonym (Lina)

Olovlig frånvaro är ett allvarligt brott mot anställningsavtalet. det kan även hända att du får sparken. 

du frågar om tips. Tipset är att få kontakt med chefen eller om du tycker det är jobbigt ta direkt kontakt med en facklig på din arbetsplats. Oavsett borde du ha med dig någon. Du kan även ringa lönekontoret och fråga vad som hänt m din lön 

• Anonym (Lina)

Man kan hålla inne uppsägningslön 

om en arbetstagare inte fullföljt arbetet under uppsägningstiden blir den alltså av med sin rätt till uppsägningslön. Läs ditt avtal för att få mer klarhet i det 
    Frågan här är varför chefen inte svarat och varför personen inte fått sparken Skriftligt eller muntligt. 

verkar som att det personliga skälet har med jobbet att göra.  

• Anonym (Lina)
    Cooltjej2002 skrev 2023-01-25 12:39:01 följande:

Jag har fått mycket tips att ta kontakt med facket, men jag är ju inte med i något fack. Hur går jag till väga har aldrig varit i en sån här situation innan?
    om man är skadestånd skyldig till arbetsgivaren hur mycket ska man betala då?
    och jag har ju inte varit anställd där länge alls jag började 21 november 2022 och 1 vecka va upplärning.

Okej jag förstår. 

hur mycket du ska betala om du ens behöver betala det vet vi inte det är upp till din arbetsplats att  anmäla och sen måste dem visa att Dem tagit skada pga du bara försvann så bevisbördan är på dem Och utefter det så bestämmer domstol hur mycket du behöver betala men det kan aldrig blir högre straff än böter 

Kan du ta kontakt med chefen eller ignorerar denna personen alla dina samtal och sms? Finns det någon annan på jobbet du kan prata med? 

• Anonym (Lina)

Du kan skriva ett mejl eller sms så har du bevis 
    säg att du inte kommer ta detta vidare ifall du får lönen för det du jobbat 

• Anonym (Lina)

Har du Ditt kontrakt så du kan läsa? Vi kan även hjälpa  dig 

för 
    det kan vara så att arbetsgivaren har rätt att hålla inne lönen i Samband med kontraktsbrott dvs att du inte dykt upp det är arbetsvägran.  

• Anonym (Lina)

Har du ringt i tre veckor och blivit ignorerad? 

• Anonym (Lina)

Försök Ringa och hör av dig här efteråt hur det gick 

Svar på tråden Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?