Inlägg från: Cooltjej2002 |Visa alla inlägg
  • Cooltjej2002

Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?

Hej, jag har jobbat i ett företag där man har grundlön+provision. Jag slutade komma till jobbet pga personliga skäl och jag informerade chefen men han svarade inte. 
    Nu idag den 25:e så har jag inte fått någon lön överhuvudtaget, vad kan jag göra, får dom göra så?

• Svar på tråden Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?
  • Cooltjej2002
    mammatill6 skrev 2023-01-25 12:15:01 följande:

Ja om du bara slutar komma till jobbet har de rätt att hålla inne lönen. Det är ju olovlig frånvaro. Hur länge har du varit borta?

Jag förstår det, men jag har ju fortfarande jobbat jag har väll rätt att ändå få den lönen jag har jobbat för?
  • Cooltjej2002

Jag har inte sagt upp mig, jag kan bara ej vara där av personliga skäl som jag sa och det är ju min chef som inte har svarat på mina meddelanden.

• Cooltjej2002
    mammatill6 skrev 2023-01-25 12:20:14 följande:
    Men hur länge har du varit borta? Har du sjukanmält dig? 
    I ca 3 veckor, men en arbetsgivare har ingen rätt att hålla in lönen om jag inte har någon skuld till företaget, jag har väll fortfarande rätt att få pengar för den tiden jag har jobbat för
  • Cooltjej2002

Jag har fått mycket tips att ta kontakt med facket, men jag är ju inte med i något fack. Hur går jag till väga har aldrig varit i en sån här situation innan?
    om man är skadestånd skyldig till arbetsgivaren hur mycket ska man betala då?
    och jag har ju inte varit anställd där länge alls jag började 21 november 2022 och 1 vecka va upplärning.

• Cooltjej2002
    Anonym (Lina) skrev 2023-01-25 12:50:31 följande:

Har du ringt i tre veckor och blivit ignorerad? 

Nej, jag väntade ju även på att han skulle höra av sig eftersom jag skrev några få gånger utan svar.
  • Cooltjej2002
    mammatill6 skrev 2023-01-25 12:58:10 följande:
    Du måste ringa och reda upp det hela. Inta bara lönen utan sin anställning. Du kan få rejäla skadestånd att betala.
    Då är det bäst att jag hör av mig till honom och reder ut det hela man vill ju inte hamna i höga skulder
Svar på tråden Ingen lön, fastän jag har jobbat, vad kan jag göra?