• Anonym (Mamma)

Oense om köpa saker till dotter

jag o sambon väntar bort första barn och är oense om saker som ska köpas. Vreden när vi blev gravida märkte jag att jag var betydligt mer beredd att spendera pengar mot honom. Vad jag än föreslog så var det för dyrt o vi skulle ha det billigaste möjliga av allt. Jag o min mamma har köpt mycket fina kläder. sen vill jag absolut inte ha märkes kläder för det tycker jag är onödigt. Men vi har handlat på Kappahl men jag kommer även köpa det mesta ifrån gekås. Detta har jag o mamma betalat, mestadels gåva av min mamma. Iaf så är det en dotter vi väntar. Han tycker att vi gott o väl kan ärva kläder av hans syskon, som är väldigt pojkiga! Hade det vart en neutral färg hade jag absolut kunnat tänka mig det. Men vi pratar här om blåa kläder, overaller med dinosaurier på oxh man ser helt klart det är killar. Jag vill inte vill tjej ska gå med sådana kläder. Kan tillägga att vi båda tjänar bra o pengar är inget problem.  Jag har hittat en bra ny vagn för 4000 kr, både ligg och sittdel: men han tycker vi kan ärva en gammal o sliten turkos vagn. 

vem anser ni har rätt egentligen? Hur snål får man vara? Ja med eller tycker ni man ska låta sitt barn gå o vad som bara för att snåla? Är det jag sjölv då som får betala allt för att jag vill ha nytt? 

vill tillägga igen att jag inte alls vill köpa dyra märkes kläder, vill bar att vår dotter ändå ska ha fina kläder. 

• Svar på tråden Oense om köpa saker till dotter
  • Anonym (Stina)

Tycker ni behöver kompromissa. Det är varken du eller han som "har rätt". Att få barn innebär stora utgifter så det är rimligt att ta det lite lugnt med shoppandet. Det är kul att ha lite nya kläder, kostar inte så mycket i början. Men du kommer snart upptäcka att det är bra att ha en del ärvda kläder som du inte behöver vara rädd om. Ibland blir det ombyten flera gånger om dagen. Man behöver inte klä dem "fint" hela tiden. Det jag skulle investera i är en ny eller hyfsat ny vagn. Den kommer ni sannolikt använda mycket, man vill ha en säker vagn som inte går sönder direkt. I övrigt går det ju bra med begagnat av det mesta. Man använder det ändå så kort tid. Har ni syskonbarn finns det säkert annat än kläder att ärva. 

• Anonym (A 2)
    Anonym (Stina) skrev 2023-01-24 18:30:43 följande:
    Tycker ni behöver kompromissa. Det är varken du eller han som "har rätt". Att få barn innebär stora utgifter så det är rimligt att ta det lite lugnt med shoppandet. Det är kul att ha lite nya kläder, kostar inte så mycket i början. Men du kommer snart upptäcka att det är bra att ha en del ärvda kläder som du inte behöver vara rädd om. Ibland blir det ombyten flera gånger om dagen. Man behöver inte klä dem "fint" hela tiden. Det jag skulle investera i är en ny eller hyfsat ny vagn. Den kommer ni sannolikt använda mycket, man vill ha en säker vagn som inte går sönder direkt. I övrigt går det ju bra med begagnat av det mesta. Man använder det ändå så kort tid. Har ni syskonbarn finns det säkert annat än kläder att ärva. 
    +1
  • Anonym (Ui)

Ge varsitt förslag på vad allt får kosta. Sen tar ni summan mitt emellan dem. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Stina) skrev 2023-01-24 18:30:43 följande:

Jag bad honom nu att fråga va det var för märke på vagnen, o se ifall det är ett bra märke eller bara ett skit märke. Fixk som svar att en vagn ska köras med ungen i o det kan den då den har hjul,  spelar roll hur bra den är. 
  • Anonym (Minna)

Jag lutar mer åt honom. Det går alldeles utmärkt att ärva eller använda bättre begagnade vagnar, även turkosa.

Varför lägga massa pengar på nya kläder från Kappahl, om ni kan ärva en del. Ett barn skäms inte det minsta dom första åren, det räcker med någorlunda bra kläder. Dessutom växer dom snabbt ur sina mindre storlekar.

Ni behöver vara överens om vad som ska inhandlas. Innan ni handlar.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (detta) skrev 2023-01-24 13:05:42 följande:
    Detta kommer att gå igen i alla aspekter av ert föräldraskap ifall ni inte kommer till nåt slags samsyn snarast. Ert kommande barn är en bebis från början och bryr sig inte om kläder och annat, men snart nog så är hon en egen individ med egna tankar om kläder, leksaker, behov och önskemål. Klarar din man att se det, eller är hon bara en utgift som ska hållas så låg som möjligt för honom?

Och visst, såhär i början när bebisen är liten så kan det ju vara onödigt att lägga alltför mycket pengar på saker och kläder som används bara en kort period. Men du måste ta reda på hur han tänker kring det, ska minsta möjliga kosta gälla allt i barnets liv, eller främst bara bebissakerna? Om ni planerar fler barn finns det ju också möjlighet att saker ni köper nu används till fler barn och därmed mindre kostnad totalt. 

Risken om han ser hennes behov som mindre viktiga är att han för över det till allt möjligt som rör henne. Behöver man verkligen vabba, hon kan väl gå till förskolan trots hostan? Behöver hon gå på en aktivitet som kostar lite pengar, sandlådan eller fotbollsplanen vid huset duger gott. En rolig docka? Nja, hon har ju redan en docka, vad ska hon ha en till för?
    Jag har verkligen fått uppfattningen om att det bara handlar om att få allt så billigt som möjligt. Tex nu vad jag honom kolla märket på vagnen så kunde man därefter bestämma om vi vill ha den. Tex om det är ett bra märke eller ett skitnöjde. Han svarar då att en vagn ska köra ungen i, den har hjul så det kan den. alltså inget viktigt hur pass bra eller bekväm den ärZ när vi kollar på första bilbarnstolen vill han köpa den billigaste som finns utan att ens reflektera över säkerheten. Trots att jag hittat bra märken som inte kostar mer än 1000. 
  • Anonym (Petronella)
    Anonym (Minna) skrev 2023-01-24 19:53:55 följande:

Jag lutar mer åt honom. Det går alldeles utmärkt att ärva eller använda bättre begagnade vagnar, även turkosa.

Varför lägga massa pengar på nya kläder från Kappahl, om ni kan ärva en del. Ett barn skäms inte det minsta dom första åren, det räcker med någorlunda bra kläder. Dessutom växer dom snabbt ur sina mindre storlekar.

Jag håller med. Orkar inte utveckla men kort sagt så är ts orimligt krävande till en bebis som ändå inte förstår något.
    Ungen lär kräva i framtiden...
  • Tow2Mater

Vad kommer de att kräva ni betalar for den ärvda gamla slitna turkosa vagnen? Han kanske antar den är gratis, men har ni otur kommer det komma ett krav i efterhand om hur mycket de anser ni ska betala for den. Sedan är familjefejden igång :)

• Anonym (Ui)

Med tanke på hur snål han är så kommer han inte ta sitt ansvar och vara föräldraledig va?

• Cusoon
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-24 19:59:09 följande:
    Jag har verkligen fått uppfattningen om att det bara handlar om att få allt så billigt som möjligt. Tex nu vad jag honom kolla märket på vagnen så kunde man därefter bestämma om vi vill ha den. Tex om det är ett bra märke eller ett skitnöjde. Han svarar då att en vagn ska köra ungen i, den har hjul så det kan den. alltså inget viktigt hur pass bra eller bekväm den ärZ när vi kollar på första bilbarnstolen vill han köpa den billigaste som finns utan att ens reflektera över säkerheten. Trots att jag hittat bra märken som inte kostar mer än 1000. 
    Alltså ursäkta men vad är det med din sambo?

Vad svarade du honom då när han så oengagerat snäste av dig? Ska det bara handla om att det är en vagn, att hjulen kan rulla, då kanske en lånad kundvagn också är en bra kompromiss? Lägg en filt i botten och favoritfilten ovanpå så har ni en fin färg också? Nej, men seriöst, gjorde du dig hörd? Sa du att det är helt förbluffande hur han resonerar? Hur anmärkningsvärt lite prioritet han ger det kommande barnet! En begagnad vagn kan absolut fungera utmärkt, jag har själv köpt begagnat och rekommenderar det också då kvalité kostar pengar, men är vagnen väl omhändertagen från början så kan den absolut användas av flera barn, men, en vagn är mer än bara ett utseende. Det handlar om säkerhet, komfort och så mycket mer. Jag provkörde en hel drös med vagnar innan första barnet kom och därefter visste jag vad jag ville ha och vad jag absolut inte kunde tänka mig. Är vagnen begagnad är det också viktigt att den behandlats bra, förvarats rätt och inte fått mögelangrepp. Ta ett seriöst snack med din sambo, förklara så du nästan dumförklarar, det tror jag är vad han behöver. Säkerhet är tydligen inte så viktigt för honom, vet han att du väntar barn? Ni ska liksom inte bli med kudde.
  • Anonym (?)
    Förlåt, men hur länge har ni varit ihop? Det här måste väl ändå ha märkts på annat ni valt, billigaste soffa, gardiner, bil, semester, tapeter?? Han verkar allmänt snål? 
  • Anonym (Mamma)
    Cusoon skrev 2023-01-24 20:33:55 följande:
    Alltså ursäkta men vad är det med din sambo?

Vad svarade du honom då när han så oengagerat snäste av dig? Ska det bara handla om att det är en vagn, att hjulen kan rulla, då kanske en lånad kundvagn också är en bra kompromiss? Lägg en filt i botten och favoritfilten ovanpå så har ni en fin färg också? Nej, men seriöst, gjorde du dig hörd? Sa du att det är helt förbluffande hur han resonerar? Hur anmärkningsvärt lite prioritet han ger det kommande barnet! En begagnad vagn kan absolut fungera utmärkt, jag har själv köpt begagnat och rekommenderar det också då kvalité kostar pengar, men är vagnen väl omhändertagen från början så kan den absolut användas av flera barn, men, en vagn är mer än bara ett utseende. Det handlar om säkerhet, komfort och så mycket mer. Jag provkörde en hel drös med vagnar innan första barnet kom och därefter visste jag vad jag ville ha och vad jag absolut inte kunde tänka mig. Är vagnen begagnad är det också viktigt att den behandlats bra, förvarats rätt och inte fått mögelangrepp. Ta ett seriöst snack med din sambo, förklara så du nästan dumförklarar, det tror jag är vad han behöver. Säkerhet är tydligen inte så viktigt för honom, vet han att du väntar barn? Ni ska liksom inte bli med kudde.

Just nu är jag bara så arg. Lätt att vara efterklok men har ju mörkt från första stund att han inte är engagerad men trott att det beror på att det inte är han som bär barnet. Han följer med på ultraljud mm men allt det andra praktisk är det jag som fått fixa. Försäkring mm. boken vi fick har han inte ens öppnat. 

jag blev så chockad att jag knappt svarade honom. Ja han anser att såvidare bebisen kan ligga i vagnen o den går att köra är det bra. 

set som stör mig ännu mer är att hans mamma lagt sig i o söger att det är bortkastade pengar när man kan få en gratis. Hon däremot röker ett paket om dagen. Är inte det bortkastade pengar? 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (?) skrev 2023-01-24 20:45:44 följande:
    Förlåt, men hur länge har ni varit ihop? Det här måste väl ändå ha märkts på annat ni valt, billigaste soffa, gardiner, bil, semester, tapeter?? Han verkar allmänt snål? 

Vi har vart ihop 3 år men han har flyttat in till mig o inte behövt lägga en enda  krona på inredning mm.  

däremot köper han ju det dyraste till sig själv. Dvs nya telefoner, nya play station mm 

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Minna) skrev 2023-01-24 19:53:55 följande:

När jag fick mitt första barn så var jag alldeles rusig av lycka och njöt av att ibland köpa lite dyrare newbie-plagg tex att blanda ut second-hand köpen med. Varför? För att vi hade råd och det gjorde mig glad. Min sambo lät mig hållas precis som att jag inte säger något när han byter ut sin mobil för ofta trots att jag tycker det är jätteonödigt. 
    Ts sambo verkar inte ha några problem att lägga pengar på sig själv, bara på andra tydligen. Finns inget klädsamt sparsamt i det.
  • Spucks
    Säkerheten är ingenting att leka med, speciellt inte i bilen! Bryr han sig inte om det, eller förutsätter han att alla bilbarnstolar som säljs har samma hög standard (vilket ju i och för sig är något som borde vara fallet)?
    Ang
    ående vagnen: det ju oftas så att män inte fattar varför många kvinnor är väldig speciella med saker som barnvagn. Och jag förstår honom faktist (jag är kvinna). För han har ju egentligen rätt. Vagnen är till för att köra barnet. Märket kvittar, det måste vara ändåmålsenlig. Vad hjälper det med ett bra märke om den tex. har små hjul och man gillar skogspromenader?
    Det är m
    ånga andra aspekter som borde vara relevant vid köp av ett barnvagn och många av de sakerna som är viktiga för en kommer man först fram till när man har haft en vagn (och vet vad man inte gillar med den). Så då är det rätt smidig att ha en begagnad vagn, ännu bättre med en som är gratis, för då gör du dina första erfarenheter med barnvagn och får bättre koll angående sakerna som är viktig för dig.
  • Anonym (MnM)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-24 14:13:01 följande:

Det är en vagn Som är på rea just nu av ett br märke som kostat 9000 kr. 

Jag synar detta. Länka gärna vilken vagn det är samt aktuell sida för erbjudandet ligger. Vagnar av bra kvalité har aldrig sådana rabatter. 
  • Studentpappa

Det är grymt att prata igenom sådana här saker innan man gör stora beslut som att skaffa barn. Det underlättar väldigt mycket om man är överens innan.

Att han är en snåljåp är väl antagligen ingen nyhet?

Ride it like you stole it
  • Anonym (S)

Det här är ingen rätt eller fel-fråga utan det handlar om att ni har olika syn på hur mycket pengar som är rimligt att lägga på saker till ert barn. En lösning som någon redan varit inne på tidigare i tråden är att kompromissa, om ni köper ett dyrare babyskydd så köper ni den billigare sängen. Ett dyrt plagg och något billigare plagg. 

Men babyskydd bör ni inte snåla in på. Hänvisa till information om säkerhet så kanske han förstår varför vissa saker behöver köpas nya

• Anonym (A 2)
    Anonym (S) skrev 2023-01-24 21:26:13 följande:
    Det här är ingen rätt eller fel-fråga utan det handlar om att ni har olika syn på hur mycket pengar som är rimligt att lägga på saker till ert barn. En lösning som någon redan varit inne på tidigare i tråden är att kompromissa, om ni köper ett dyrare babyskydd så köper ni den billigare sängen. Ett dyrt plagg och något billigare plagg. 

Men babyskydd bör ni inte snåla in på. Hänvisa till information om säkerhet så kanske han förstår varför vissa saker behöver köpas nya
    Håller med
Svar på tråden Oense om köpa saker till dotter