• Anonym (Mamma)

Oense om köpa saker till dotter

jag o sambon väntar bort första barn och är oense om saker som ska köpas. Vreden när vi blev gravida märkte jag att jag var betydligt mer beredd att spendera pengar mot honom. Vad jag än föreslog så var det för dyrt o vi skulle ha det billigaste möjliga av allt. Jag o min mamma har köpt mycket fina kläder. sen vill jag absolut inte ha märkes kläder för det tycker jag är onödigt. Men vi har handlat på Kappahl men jag kommer även köpa det mesta ifrån gekås. Detta har jag o mamma betalat, mestadels gåva av min mamma. Iaf så är det en dotter vi väntar. Han tycker att vi gott o väl kan ärva kläder av hans syskon, som är väldigt pojkiga! Hade det vart en neutral färg hade jag absolut kunnat tänka mig det. Men vi pratar här om blåa kläder, overaller med dinosaurier på oxh man ser helt klart det är killar. Jag vill inte vill tjej ska gå med sådana kläder. Kan tillägga att vi båda tjänar bra o pengar är inget problem.  Jag har hittat en bra ny vagn för 4000 kr, både ligg och sittdel: men han tycker vi kan ärva en gammal o sliten turkos vagn. 

vem anser ni har rätt egentligen? Hur snål får man vara? Ja med eller tycker ni man ska låta sitt barn gå o vad som bara för att snåla? Är det jag sjölv då som får betala allt för att jag vill ha nytt? 

vill tillägga igen att jag inte alls vill köpa dyra märkes kläder, vill bar att vår dotter ändå ska ha fina kläder. 

• Svar på tråden Oense om köpa saker till dotter
  • Anonym (Linn)

Pratade ni någonting om detta när ni bestämde er för att försöka få barn/ alternativt när du blev gravid?

Ni måste prata igenom er ekonomi nu. Vad vill var och en köpa och vad får det kosta? Ska ni ha en mer gemensam ekonomi eller ska ni kräva in pengar i efterhand varje gång? 
    Hur gör ni med föräldraledighet? Vem är ledig och hur länge? Hur mycket betalar du och han hemma under föräldraledigheten?

Jag har väl tyvärr hört alltför dåliga historier men just nu låter det som att han vill snåla in på allt så att du ska betala. 
    Gå inte med på det. Gå inte heller med på att ta hela föräldraledigheten och att ni ska då betala 50/50 var hemma. 

Jag köpte och köper väldigt mycket begagnat till mina barn (kläder, ytterkläder, skor, möbler, barnvagn, skötbord etc), men som du beskriver det låter det väldigt tråkigt samt som en taktik från hans sida. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (detta) skrev 2023-01-24 13:05:42 följande:
    Detta kommer att gå igen i alla aspekter av ert föräldraskap ifall ni inte kommer till nåt slags samsyn snarast. Ert kommande barn är en bebis från början och bryr sig inte om kläder och annat, men snart nog så är hon en egen individ med egna tankar om kläder, leksaker, behov och önskemål. Klarar din man att se det, eller är hon bara en utgift som ska hållas så låg som möjligt för honom?

Och visst, såhär i början när bebisen är liten så kan det ju vara onödigt att lägga alltför mycket pengar på saker och kläder som används bara en kort period. Men du måste ta reda på hur han tänker kring det, ska minsta möjliga kosta gälla allt i barnets liv, eller främst bara bebissakerna? Om ni planerar fler barn finns det ju också möjlighet att saker ni köper nu används till fler barn och därmed mindre kostnad totalt. 

Risken om han ser hennes behov som mindre viktiga är att han för över det till allt möjligt som rör henne. Behöver man verkligen vabba, hon kan väl gå till förskolan trots hostan? Behöver hon gå på en aktivitet som kostar lite pengar, sandlådan eller fotbollsplanen vid huset duger gott. En rolig docka? Nja, hon har ju redan en docka, vad ska hon ha en till för?

Det är inte begagnat  jag är emot att köpa, vi har ärvt mycket som säng mm. Utan det som stör mig är just att det känns som att allt ska bli så billigt som möjligt. Visst är det en sak nhon är en bebis, men sen när gon som sagt blir en egen individ, ska hon då tvingas gå med killkkäder för att pappa är snål? Nej det kommer jag inte tillåta. O speciellt när han går o köper massa dyra saker till sig själv.
    jag hade som förslag att vi skulle göra över en viss summa pengar som skulle gå till gemensamma utgifter, hushåll men bla vårt barn. men han ansåg att barnsäker jämnar ut sig i slutändan ändå. Så nu betalar jag alla räkningar o sedan för han över till mig. Dock inte barnkläderna för det krävde jag inte. Men han måste faktiskt stå för endel sen. 

när jag kommer vara föräldraledig är jag orolig att det kommer delad hälften öndå. 

• Anonym (J)

Jag tycker det är viktigt att ett barn har en bra och säker vagn och bra kläder men om problemet är bara att vissa saker är blå , eller med dinosaurier på är det rimligt att du får betala själv för rosa kläder med kaniner . 

Jag har en äldre pojke och en yngre flicka , jag köper såklart inte nytt av allting bara för att flickan ska slippa ha blåa plagg. 

Hon har nya plagg också givetvis. Men blå plagg med bilar / dinosaurier också. 

• Anonym (Linn)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-24 13:19:46 följande:

Det är inte begagnat  jag är emot att köpa, vi har ärvt mycket som säng mm. Utan det som stör mig är just att det känns som att allt ska bli så billigt som möjligt. Visst är det en sak nhon är en bebis, men sen när gon som sagt blir en egen individ, ska hon då tvingas gå med killkkäder för att pappa är snål? Nej det kommer jag inte tillåta. O speciellt när han går o köper massa dyra saker till sig själv.
    jag hade som förslag att vi skulle göra över en viss summa pengar som skulle gå till gemensamma utgifter, hushåll men bla vårt barn. men han ansåg att barnsäker jämnar ut sig i slutändan ändå. Så nu betalar jag alla räkningar o sedan för han över till mig. Dock inte barnkläderna för det krävde jag inte. Men han måste faktiskt stå för endel sen. 

när jag kommer vara föräldraledig är jag orolig att det kommer delad hälften öndå. 

Oj. Bor ni tillsammans? Om ni bor tillsammans bör ni båda föra över pengar för hyra och räkningar till ett gemensamt konto och därifrån dras sedan pengar.
    Varför ska du betala och sedan  komma och redovisa för honom och be om pengar? Kan han då säga nej, jag vill inte betala maten denna vecka eller vad det nu kan vara? 

Och ja det låter ju som att han inte kommer att ta upp att du ska betala mindre när du är föräldraledig... Så du måste ta upp det!

Boka möte med banken och säg att nu har jag bokat möte, vi ska dit och diskutera ekonomi nu när vi väntar barn. 

Gå inte i denna fälla TS. 
  • Anonym (Anna)

jag köpte mkt nytt när vår dotter kom. Sedan hade vi ärvda kläder från kusinen också. Allt annat köpte vi nytt, så som babygym, skötbord osv. Det finns så himla  mycket söta babykläder. Jag köpte mkt från pop, newbie och Lindex. Barn är ju bara bebisar en kort tid, då vill man ju klä dom fint. 

Nu är dottern 3 år och jag har sålt vissa plagg som jag köpte nya, i fb- grupper. Jag tycker ni kan kosta på
    flickan nya fina kläder. Så jag håller med dig

• Anonym (detta)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-24 13:19:46 följande:

Ja, då låter det som att han är snål mot barnet och tänker att hon ska kosta honom så lite som möjligt. Samtidigt som han själv får unna sig det ena och det andra.

Det är trist att leva under såna förhållanden, både att ha barn tillsammans med och vara barnet till. Synd att du inte märkte de här egenskaperna hos honom innan ni bestämde er för att få barn tillsammans. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Linn) skrev 2023-01-24 13:27:34 följande:
    Oj. Bor ni tillsammans? Om ni bor tillsammans bör ni båda föra över pengar för hyra och räkningar till ett gemensamt konto och därifrån dras sedan pengar.
    Varför ska du betala och sedan  komma och redovisa för honom och be om pengar? Kan han då säga nej, jag vill inte betala maten denna vecka eller vad det nu kan vara? 

Och ja det låter ju som att han inte kommer att ta upp att du ska betala mindre när du är föräldraledig... Så du måste ta upp det!

Boka möte med banken och säg att nu har jag bokat möte, vi ska dit och diskutera ekonomi nu när vi väntar barn. 

Gå inte i denna fälla TS. 
    Ja vi bor tillsammans? det var min idé men det gillade han inte. Så jag får hålla koll på varje rökning som kommer så han kan betala halva. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Anna) skrev 2023-01-24 13:43:30 följande:

jag köpte mkt nytt när vår dotter kom. Sedan hade vi ärvda kläder från kusinen också. Allt annat köpte vi nytt, så som babygym, skötbord osv. Det finns så himla  mycket söta babykläder. Jag köpte mkt från pop, newbie och Lindex. Barn är ju bara bebisar en kort tid, då vill man ju klä dom fint. 

Nu är dottern 3 år och jag har sålt vissa plagg som jag köpte nya, i fb- grupper. Jag tycker ni kan kosta på
    flickan nya fina kläder. Så jag håller med dig

Jag anser att vill man absolut inte bekosta barnet något så ska man inte skaffa barn. lika väl när barnet blir stort, ska det behöva skämmas för sina kläder då? Nej absolut inte. Jag hade kunnat ärva massa om det nu var helt ok kläder. 

det kommer bli jag o min mamma som handlar allt till bebisen. Sen kommer jag givetvis kräva att han betalar för sådant som är nödvändigt. Men jag kände att dels vill han själv inte, men att hade vi handlat allt ihop så hade han haft kommentarer på exakt allt att det behövs inte o inte det heller 

• Anonym (Både och)

Jag har ägt oj 18 vagnar kanske till 3 barn. Många av dem helt nya. Kan säga det är som köpa bil. Köper du en ny och den går sönder får du en ny eller lagad gratis. Beg vagn kan gå sönder dagen efter, varit med om det.
    Denna gången valde jag köpa en begagnad då jag vet jag kommer köpa flera och slänger då inte pengar i sjön för värdet sjunker direkt. Men ny vagn för 4 tusen? Låter inget bra

Angående kläder så vill jag med ha nytt men på 4 barnet nu och ärligt talat så hinner de knappt använda kläderna innan de är för små.  Så väljer köpa lite nytt sen ärver vi i familjen då alla verkar föda barn nu 😆

• Anonym (Linn)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-24 13:58:57 följande:
    Ja vi bor tillsammans? det var min idé men det gillade han inte. Så jag får hålla koll på varje rökning som kommer så han kan betala halva. 
    Fråga honom varför han vill ha det så? Ser han sig som en inneboende hos dig? Att ni inte bor tillsammans "på riktigt"? Är det din lägenhet ni bor i?

Det blir ohållbart i längden att du ska hålla på och jaga efter honom och kräva in pengar. 

Som sagt, boka möte med banken och säg bara när tiden är. 

Jag skulle även fråga andra par, era föräldrar etc framför honom hur de löste sin ekonomi när de fick barn.
    De säger tex att de hade gemensam ekonomi, då svarar du: Jaha ja det är ju bra. Johan vill att jag betalar allt och så ska jag be honom om pengar i efterhand, men det känns lite kämpigt. Särskilt eftersom vi ju faktiskt bor tillsammans och nu dessutom ska ha barn..

Jag kan lova att allas ögon kommer vändas mot honom. 

Men som sagt, låt inte tiden gå utan lös detta innan barnet föds.
Svar på tråden Oense om köpa saker till dotter