Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Oense om köpa saker till dotter

jag o sambon väntar bort första barn och är oense om saker som ska köpas. Vreden när vi blev gravida märkte jag att jag var betydligt mer beredd att spendera pengar mot honom. Vad jag än föreslog så var det för dyrt o vi skulle ha det billigaste möjliga av allt. Jag o min mamma har köpt mycket fina kläder. sen vill jag absolut inte ha märkes kläder för det tycker jag är onödigt. Men vi har handlat på Kappahl men jag kommer även köpa det mesta ifrån gekås. Detta har jag o mamma betalat, mestadels gåva av min mamma. Iaf så är det en dotter vi väntar. Han tycker att vi gott o väl kan ärva kläder av hans syskon, som är väldigt pojkiga! Hade det vart en neutral färg hade jag absolut kunnat tänka mig det. Men vi pratar här om blåa kläder, overaller med dinosaurier på oxh man ser helt klart det är killar. Jag vill inte vill tjej ska gå med sådana kläder. Kan tillägga att vi båda tjänar bra o pengar är inget problem.  Jag har hittat en bra ny vagn för 4000 kr, både ligg och sittdel: men han tycker vi kan ärva en gammal o sliten turkos vagn. 

vem anser ni har rätt egentligen? Hur snål får man vara? Ja med eller tycker ni man ska låta sitt barn gå o vad som bara för att snåla? Är det jag sjölv då som får betala allt för att jag vill ha nytt? 

vill tillägga igen att jag inte alls vill köpa dyra märkes kläder, vill bar att vår dotter ändå ska ha fina kläder. 

• Svar på tråden Oense om köpa saker till dotter
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (detta) skrev 2023-01-24 13:05:42 följande:
    Detta kommer att gå igen i alla aspekter av ert föräldraskap ifall ni inte kommer till nåt slags samsyn snarast. Ert kommande barn är en bebis från början och bryr sig inte om kläder och annat, men snart nog så är hon en egen individ med egna tankar om kläder, leksaker, behov och önskemål. Klarar din man att se det, eller är hon bara en utgift som ska hållas så låg som möjligt för honom?

Och visst, såhär i början när bebisen är liten så kan det ju vara onödigt att lägga alltför mycket pengar på saker och kläder som används bara en kort period. Men du måste ta reda på hur han tänker kring det, ska minsta möjliga kosta gälla allt i barnets liv, eller främst bara bebissakerna? Om ni planerar fler barn finns det ju också möjlighet att saker ni köper nu används till fler barn och därmed mindre kostnad totalt. 

Risken om han ser hennes behov som mindre viktiga är att han för över det till allt möjligt som rör henne. Behöver man verkligen vabba, hon kan väl gå till förskolan trots hostan? Behöver hon gå på en aktivitet som kostar lite pengar, sandlådan eller fotbollsplanen vid huset duger gott. En rolig docka? Nja, hon har ju redan en docka, vad ska hon ha en till för?

Det är inte begagnat  jag är emot att köpa, vi har ärvt mycket som säng mm. Utan det som stör mig är just att det känns som att allt ska bli så billigt som möjligt. Visst är det en sak nhon är en bebis, men sen när gon som sagt blir en egen individ, ska hon då tvingas gå med killkkäder för att pappa är snål? Nej det kommer jag inte tillåta. O speciellt när han går o köper massa dyra saker till sig själv.
    jag hade som förslag att vi skulle göra över en viss summa pengar som skulle gå till gemensamma utgifter, hushåll men bla vårt barn. men han ansåg att barnsäker jämnar ut sig i slutändan ändå. Så nu betalar jag alla räkningar o sedan för han över till mig. Dock inte barnkläderna för det krävde jag inte. Men han måste faktiskt stå för endel sen. 

när jag kommer vara föräldraledig är jag orolig att det kommer delad hälften öndå. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Linn) skrev 2023-01-24 13:27:34 följande:
    Oj. Bor ni tillsammans? Om ni bor tillsammans bör ni båda föra över pengar för hyra och räkningar till ett gemensamt konto och därifrån dras sedan pengar.
    Varför ska du betala och sedan  komma och redovisa för honom och be om pengar? Kan han då säga nej, jag vill inte betala maten denna vecka eller vad det nu kan vara? 

Och ja det låter ju som att han inte kommer att ta upp att du ska betala mindre när du är föräldraledig... Så du måste ta upp det!

Boka möte med banken och säg att nu har jag bokat möte, vi ska dit och diskutera ekonomi nu när vi väntar barn. 

Gå inte i denna fälla TS. 
    Ja vi bor tillsammans? det var min idé men det gillade han inte. Så jag får hålla koll på varje rökning som kommer så han kan betala halva. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Anna) skrev 2023-01-24 13:43:30 följande:

jag köpte mkt nytt när vår dotter kom. Sedan hade vi ärvda kläder från kusinen också. Allt annat köpte vi nytt, så som babygym, skötbord osv. Det finns så himla  mycket söta babykläder. Jag köpte mkt från pop, newbie och Lindex. Barn är ju bara bebisar en kort tid, då vill man ju klä dom fint. 

Nu är dottern 3 år och jag har sålt vissa plagg som jag köpte nya, i fb- grupper. Jag tycker ni kan kosta på
    flickan nya fina kläder. Så jag håller med dig

Jag anser att vill man absolut inte bekosta barnet något så ska man inte skaffa barn. lika väl när barnet blir stort, ska det behöva skämmas för sina kläder då? Nej absolut inte. Jag hade kunnat ärva massa om det nu var helt ok kläder. 

det kommer bli jag o min mamma som handlar allt till bebisen. Sen kommer jag givetvis kräva att han betalar för sådant som är nödvändigt. Men jag kände att dels vill han själv inte, men att hade vi handlat allt ihop så hade han haft kommentarer på exakt allt att det behövs inte o inte det heller 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Både och) skrev 2023-01-24 14:06:01 följande:

Jag har ägt oj 18 vagnar kanske till 3 barn. Många av dem helt nya. Kan säga det är som köpa bil. Köper du en ny och den går sönder får du en ny eller lagad gratis. Beg vagn kan gå sönder dagen efter, varit med om det.
    Denna gången valde jag köpa en begagnad då jag vet jag kommer köpa flera och slänger då inte pengar i sjön för värdet sjunker direkt. Men ny vagn för 4 tusen? Låter inget bra

Angående kläder så vill jag med ha nytt men på 4 barnet nu och ärligt talat så hinner de knappt använda kläderna innan de är för små.  Så väljer köpa lite nytt sen ärver vi i familjen då alla verkar föda barn nu 😆

Det är en vagn Som är på rea just nu av ett br märke som kostat 9000 kr. 

• Anonym (Mamma)
    Spucks skrev 2023-01-24 17:44:23 följande:
    Det är inget överdrift att kalla det för vad det är. Ts anser ju att hennes bebis genitalier bestämmer vilken färg och tryck det får vara på kläderna.

Absolut inte. Handlar mer om att jag tycker kläderna är skit fula och sletna. Jag har inte alls tänkt köpa massa rosa till min dotter om du trodde det. jag vill ha neutrala färger. Jag tror inte du sjölv hade satt på dig kläder du tyckte var fula, så varför ska jag sätta på mitt barn fula o slitna kläder bara för att hon sjölv inte har någon talan än? 

det är vårt första barn. Vi har pengarna och pengar till att köpa andra saker till oss sjölva. Varför ska man snåla in på saker till sitt barn då ? 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Stina) skrev 2023-01-24 18:30:43 följande:

Tycker ni behöver kompromissa. Det är varken du eller han som "har rätt". Att få barn innebär stora utgifter så det är rimligt att ta det lite lugnt med shoppandet. Det är kul att ha lite nya kläder, kostar inte så mycket i början. Men du kommer snart upptäcka att det är bra att ha en del ärvda kläder som du inte behöver vara rädd om. Ibland blir det ombyten flera gånger om dagen. Man behöver inte klä dem "fint" hela tiden. Det jag skulle investera i är en ny eller hyfsat ny vagn. Den kommer ni sannolikt använda mycket, man vill ha en säker vagn som inte går sönder direkt. I övrigt går det ju bra med begagnat av det mesta. Man använder det ändå så kort tid. Har ni syskonbarn finns det säkert annat än kläder att ärva. 

Jag bad honom nu att fråga va det var för märke på vagnen, o se ifall det är ett bra märke eller bara ett skit märke. Fixk som svar att en vagn ska köras med ungen i o det kan den då den har hjul,  spelar roll hur bra den är. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (detta) skrev 2023-01-24 13:05:42 följande:
    Detta kommer att gå igen i alla aspekter av ert föräldraskap ifall ni inte kommer till nåt slags samsyn snarast. Ert kommande barn är en bebis från början och bryr sig inte om kläder och annat, men snart nog så är hon en egen individ med egna tankar om kläder, leksaker, behov och önskemål. Klarar din man att se det, eller är hon bara en utgift som ska hållas så låg som möjligt för honom?

Och visst, såhär i början när bebisen är liten så kan det ju vara onödigt att lägga alltför mycket pengar på saker och kläder som används bara en kort period. Men du måste ta reda på hur han tänker kring det, ska minsta möjliga kosta gälla allt i barnets liv, eller främst bara bebissakerna? Om ni planerar fler barn finns det ju också möjlighet att saker ni köper nu används till fler barn och därmed mindre kostnad totalt. 

Risken om han ser hennes behov som mindre viktiga är att han för över det till allt möjligt som rör henne. Behöver man verkligen vabba, hon kan väl gå till förskolan trots hostan? Behöver hon gå på en aktivitet som kostar lite pengar, sandlådan eller fotbollsplanen vid huset duger gott. En rolig docka? Nja, hon har ju redan en docka, vad ska hon ha en till för?
    Jag har verkligen fått uppfattningen om att det bara handlar om att få allt så billigt som möjligt. Tex nu vad jag honom kolla märket på vagnen så kunde man därefter bestämma om vi vill ha den. Tex om det är ett bra märke eller ett skitnöjde. Han svarar då att en vagn ska köra ungen i, den har hjul så det kan den. alltså inget viktigt hur pass bra eller bekväm den ärZ när vi kollar på första bilbarnstolen vill han köpa den billigaste som finns utan att ens reflektera över säkerheten. Trots att jag hittat bra märken som inte kostar mer än 1000. 
  • Anonym (Mamma)
    Cusoon skrev 2023-01-24 20:33:55 följande:
    Alltså ursäkta men vad är det med din sambo?

Vad svarade du honom då när han så oengagerat snäste av dig? Ska det bara handla om att det är en vagn, att hjulen kan rulla, då kanske en lånad kundvagn också är en bra kompromiss? Lägg en filt i botten och favoritfilten ovanpå så har ni en fin färg också? Nej, men seriöst, gjorde du dig hörd? Sa du att det är helt förbluffande hur han resonerar? Hur anmärkningsvärt lite prioritet han ger det kommande barnet! En begagnad vagn kan absolut fungera utmärkt, jag har själv köpt begagnat och rekommenderar det också då kvalité kostar pengar, men är vagnen väl omhändertagen från början så kan den absolut användas av flera barn, men, en vagn är mer än bara ett utseende. Det handlar om säkerhet, komfort och så mycket mer. Jag provkörde en hel drös med vagnar innan första barnet kom och därefter visste jag vad jag ville ha och vad jag absolut inte kunde tänka mig. Är vagnen begagnad är det också viktigt att den behandlats bra, förvarats rätt och inte fått mögelangrepp. Ta ett seriöst snack med din sambo, förklara så du nästan dumförklarar, det tror jag är vad han behöver. Säkerhet är tydligen inte så viktigt för honom, vet han att du väntar barn? Ni ska liksom inte bli med kudde.

Just nu är jag bara så arg. Lätt att vara efterklok men har ju mörkt från första stund att han inte är engagerad men trott att det beror på att det inte är han som bär barnet. Han följer med på ultraljud mm men allt det andra praktisk är det jag som fått fixa. Försäkring mm. boken vi fick har han inte ens öppnat. 

jag blev så chockad att jag knappt svarade honom. Ja han anser att såvidare bebisen kan ligga i vagnen o den går att köra är det bra. 

set som stör mig ännu mer är att hans mamma lagt sig i o söger att det är bortkastade pengar när man kan få en gratis. Hon däremot röker ett paket om dagen. Är inte det bortkastade pengar? 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (?) skrev 2023-01-24 20:45:44 följande:
    Förlåt, men hur länge har ni varit ihop? Det här måste väl ändå ha märkts på annat ni valt, billigaste soffa, gardiner, bil, semester, tapeter?? Han verkar allmänt snål? 

Vi har vart ihop 3 år men han har flyttat in till mig o inte behövt lägga en enda  krona på inredning mm.  

däremot köper han ju det dyraste till sig själv. Dvs nya telefoner, nya play station mm 

Svar på tråden Oense om köpa saker till dotter