• Anonym (Mamma)

Oense om köpa saker till dotter

jag o sambon väntar bort första barn och är oense om saker som ska köpas. Vreden när vi blev gravida märkte jag att jag var betydligt mer beredd att spendera pengar mot honom. Vad jag än föreslog så var det för dyrt o vi skulle ha det billigaste möjliga av allt. Jag o min mamma har köpt mycket fina kläder. sen vill jag absolut inte ha märkes kläder för det tycker jag är onödigt. Men vi har handlat på Kappahl men jag kommer även köpa det mesta ifrån gekås. Detta har jag o mamma betalat, mestadels gåva av min mamma. Iaf så är det en dotter vi väntar. Han tycker att vi gott o väl kan ärva kläder av hans syskon, som är väldigt pojkiga! Hade det vart en neutral färg hade jag absolut kunnat tänka mig det. Men vi pratar här om blåa kläder, overaller med dinosaurier på oxh man ser helt klart det är killar. Jag vill inte vill tjej ska gå med sådana kläder. Kan tillägga att vi båda tjänar bra o pengar är inget problem.  Jag har hittat en bra ny vagn för 4000 kr, både ligg och sittdel: men han tycker vi kan ärva en gammal o sliten turkos vagn. 

vem anser ni har rätt egentligen? Hur snål får man vara? Ja med eller tycker ni man ska låta sitt barn gå o vad som bara för att snåla? Är det jag sjölv då som får betala allt för att jag vill ha nytt? 

vill tillägga igen att jag inte alls vill köpa dyra märkes kläder, vill bar att vår dotter ändå ska ha fina kläder. 

• Svar på tråden Oense om köpa saker till dotter
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Både och) skrev 2023-01-24 14:06:01 följande:

Jag har ägt oj 18 vagnar kanske till 3 barn. Många av dem helt nya. Kan säga det är som köpa bil. Köper du en ny och den går sönder får du en ny eller lagad gratis. Beg vagn kan gå sönder dagen efter, varit med om det.
    Denna gången valde jag köpa en begagnad då jag vet jag kommer köpa flera och slänger då inte pengar i sjön för värdet sjunker direkt. Men ny vagn för 4 tusen? Låter inget bra

Angående kläder så vill jag med ha nytt men på 4 barnet nu och ärligt talat så hinner de knappt använda kläderna innan de är för små.  Så väljer köpa lite nytt sen ärver vi i familjen då alla verkar föda barn nu 😆

Det är en vagn Som är på rea just nu av ett br märke som kostat 9000 kr. 

• Anonym (detta)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-24 13:58:57 följande:
    Ja vi bor tillsammans? det var min idé men det gillade han inte. Så jag får hålla koll på varje rökning som kommer så han kan betala halva. 
    Jag skulle vägra ett sådan upplägg. Varför går du med på det? Är det bara han som får bestämma i ert liv tillsammans? Hur ser han på sitt kommande föräldraskap?
  • Anonym (Både och)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-24 14:13:01 följande:

Det är en vagn Som är på rea just nu av ett br märke som kostat 9000 kr. 

Då säger jag köpa! Eller säga vart så jag kan råka få hem en till 😁
  • Spucks

Stackars barn som pressas i könsroller redan som ofödd.

• Anonym (Ines)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-24 13:19:46 följande:

Det är inte begagnat  jag är emot att köpa, vi har ärvt mycket som säng mm. Utan det som stör mig är just att det känns som att allt ska bli så billigt som möjligt. Visst är det en sak nhon är en bebis, men sen när gon som sagt blir en egen individ, ska hon då tvingas gå med killkkäder för att pappa är snål? Nej det kommer jag inte tillåta. O speciellt när han går o köper massa dyra saker till sig själv.

jag hade som förslag att vi skulle göra över en viss summa pengar som skulle gå till gemensamma utgifter, hushåll men bla vårt barn. men han ansåg att barnsäker jämnar ut sig i slutändan ändå. Så nu betalar jag alla räkningar o sedan för han över till mig. Dock inte barnkläderna för det krävde jag inte. Men han måste faktiskt stå för endel sen. 

när jag kommer vara föräldraledig är jag orolig att det kommer delad hälften öndå. 

Det här skulle jag ta upp redan nu. Du ska inte behöva oroa dig för hur din ekonomi kommer se ut när du är FL. Du måste ju kunna veta och vara trygg i din situation. 

Det kan var jättejobbigt att prata om pengar och om ekonomi, men det är jätteviktigt att ni gör det och kommer fram till ett gemensamt beslut som ni båda är nöjda med. 
  • Anonym (Violet)
    Spucks skrev 2023-01-24 16:54:00 följande:

Stackars barn som pressas i könsroller redan som ofödd.

Oj vad du överdriver.
  • Spucks
    Anonym (Violet) skrev 2023-01-24 17:39:47 följande:
    Oj vad du överdriver.
    Det är inget överdrift att kalla det för vad det är. Ts anser ju att hennes bebis genitalier bestämmer vilken färg och tryck det får vara på kläderna.
  • Anonym (Mamma)
    Spucks skrev 2023-01-24 17:44:23 följande:
    Det är inget överdrift att kalla det för vad det är. Ts anser ju att hennes bebis genitalier bestämmer vilken färg och tryck det får vara på kläderna.

Absolut inte. Handlar mer om att jag tycker kläderna är skit fula och sletna. Jag har inte alls tänkt köpa massa rosa till min dotter om du trodde det. jag vill ha neutrala färger. Jag tror inte du sjölv hade satt på dig kläder du tyckte var fula, så varför ska jag sätta på mitt barn fula o slitna kläder bara för att hon sjölv inte har någon talan än? 

det är vårt första barn. Vi har pengarna och pengar till att köpa andra saker till oss sjölva. Varför ska man snåla in på saker till sitt barn då ? 

• Spucks
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-24 17:59:40 följande:

Absolut inte. Handlar mer om att jag tycker kläderna är skit fula och sletna. Jag har inte alls tänkt köpa massa rosa till min dotter om du trodde det. jag vill ha neutrala färger. Jag tror inte du sjölv hade satt på dig kläder du tyckte var fula, så varför ska jag sätta på mitt barn fula o slitna kläder bara för att hon sjölv inte har någon talan än? 

det är vårt första barn. Vi har pengarna och pengar till att köpa andra saker till oss sjölva. Varför ska man snåla in på saker till sitt barn då ? 

Jasså, är de nu plötslig slitna? Hittills var ditt enda argument mot kläderna att det är "pojkiga". För tydligen anser du att den individ din bebis är, är hon enbart så länge som hon har kläder på sig som hennes mamma anser en flicka borde ha.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Linn) skrev 2023-01-24 14:10:58 följande:
    Fråga honom varför han vill ha det så? Ser han sig som en inneboende hos dig? Att ni inte bor tillsammans "på riktigt"? Är det din lägenhet ni bor i?

Det blir ohållbart i längden att du ska hålla på och jaga efter honom och kräva in pengar. 

Som sagt, boka möte med banken och säg bara när tiden är. 

Jag skulle även fråga andra par, era föräldrar etc framför honom hur de löste sin ekonomi när de fick barn.
    De säger tex att de hade gemensam ekonomi, då svarar du: Jaha ja det är ju bra. Johan vill att jag betalar allt och så ska jag be honom om pengar i efterhand, men det känns lite kämpigt. Särskilt eftersom vi ju faktiskt bor tillsammans och nu dessutom ska ha barn..

Jag kan lova att allas ögon kommer vändas mot honom. 

Men som sagt, låt inte tiden gå utan lös detta innan barnet föds.
    Det hade jag inte alls varit så säker på. Beteenden ärvs, det är troligt att hans föräldrar eller åtminstone en av dom har samma syn på pengar. Och med tanke på sambons högfärdighet så tror jag att han bara kommer att vifta bort andras åsikter i ämnet som mindre värda och inget han kommer att ta i med tång. 
Svar på tråden Oense om köpa saker till dotter