Inlägg från: Anonym (Linn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linn)

Oense om köpa saker till dotter

Pratade ni någonting om detta när ni bestämde er för att försöka få barn/ alternativt när du blev gravid?

Ni måste prata igenom er ekonomi nu. Vad vill var och en köpa och vad får det kosta? Ska ni ha en mer gemensam ekonomi eller ska ni kräva in pengar i efterhand varje gång? 
    Hur gör ni med föräldraledighet? Vem är ledig och hur länge? Hur mycket betalar du och han hemma under föräldraledigheten?

Jag har väl tyvärr hört alltför dåliga historier men just nu låter det som att han vill snåla in på allt så att du ska betala. 
    Gå inte med på det. Gå inte heller med på att ta hela föräldraledigheten och att ni ska då betala 50/50 var hemma. 

Jag köpte och köper väldigt mycket begagnat till mina barn (kläder, ytterkläder, skor, möbler, barnvagn, skötbord etc), men som du beskriver det låter det väldigt tråkigt samt som en taktik från hans sida. 

• Anonym (Linn)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-24 13:19:46 följande:

Det är inte begagnat  jag är emot att köpa, vi har ärvt mycket som säng mm. Utan det som stör mig är just att det känns som att allt ska bli så billigt som möjligt. Visst är det en sak nhon är en bebis, men sen när gon som sagt blir en egen individ, ska hon då tvingas gå med killkkäder för att pappa är snål? Nej det kommer jag inte tillåta. O speciellt när han går o köper massa dyra saker till sig själv.
    jag hade som förslag att vi skulle göra över en viss summa pengar som skulle gå till gemensamma utgifter, hushåll men bla vårt barn. men han ansåg att barnsäker jämnar ut sig i slutändan ändå. Så nu betalar jag alla räkningar o sedan för han över till mig. Dock inte barnkläderna för det krävde jag inte. Men han måste faktiskt stå för endel sen. 

när jag kommer vara föräldraledig är jag orolig att det kommer delad hälften öndå. 

Oj. Bor ni tillsammans? Om ni bor tillsammans bör ni båda föra över pengar för hyra och räkningar till ett gemensamt konto och därifrån dras sedan pengar.
    Varför ska du betala och sedan  komma och redovisa för honom och be om pengar? Kan han då säga nej, jag vill inte betala maten denna vecka eller vad det nu kan vara? 

Och ja det låter ju som att han inte kommer att ta upp att du ska betala mindre när du är föräldraledig... Så du måste ta upp det!

Boka möte med banken och säg att nu har jag bokat möte, vi ska dit och diskutera ekonomi nu när vi väntar barn. 

Gå inte i denna fälla TS. 
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-24 13:58:57 följande:
    Ja vi bor tillsammans? det var min idé men det gillade han inte. Så jag får hålla koll på varje rökning som kommer så han kan betala halva. 
    Fråga honom varför han vill ha det så? Ser han sig som en inneboende hos dig? Att ni inte bor tillsammans "på riktigt"? Är det din lägenhet ni bor i?

Det blir ohållbart i längden att du ska hålla på och jaga efter honom och kräva in pengar. 

Som sagt, boka möte med banken och säg bara när tiden är. 

Jag skulle även fråga andra par, era föräldrar etc framför honom hur de löste sin ekonomi när de fick barn.
    De säger tex att de hade gemensam ekonomi, då svarar du: Jaha ja det är ju bra. Johan vill att jag betalar allt och så ska jag be honom om pengar i efterhand, men det känns lite kämpigt. Särskilt eftersom vi ju faktiskt bor tillsammans och nu dessutom ska ha barn..

Jag kan lova att allas ögon kommer vändas mot honom. 

Men som sagt, låt inte tiden gå utan lös detta innan barnet föds.
Svar på tråden Oense om köpa saker till dotter