Inlägg från: Anonym (Teddy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Teddy)

Oense om köpa saker till dotter

Anonym (Linn) skrev 2023-01-24 14:10:58 följande:
    Fråga honom varför han vill ha det så? Ser han sig som en inneboende hos dig? Att ni inte bor tillsammans "på riktigt"? Är det din lägenhet ni bor i?

Det blir ohållbart i längden att du ska hålla på och jaga efter honom och kräva in pengar. 

Som sagt, boka möte med banken och säg bara när tiden är. 

Jag skulle även fråga andra par, era föräldrar etc framför honom hur de löste sin ekonomi när de fick barn.
    De säger tex att de hade gemensam ekonomi, då svarar du: Jaha ja det är ju bra. Johan vill att jag betalar allt och så ska jag be honom om pengar i efterhand, men det känns lite kämpigt. Särskilt eftersom vi ju faktiskt bor tillsammans och nu dessutom ska ha barn..

Jag kan lova att allas ögon kommer vändas mot honom. 

Men som sagt, låt inte tiden gå utan lös detta innan barnet föds.
    Det hade jag inte alls varit så säker på. Beteenden ärvs, det är troligt att hans föräldrar eller åtminstone en av dom har samma syn på pengar. Och med tanke på sambons högfärdighet så tror jag att han bara kommer att vifta bort andras åsikter i ämnet som mindre värda och inget han kommer att ta i med tång. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Minna) skrev 2023-01-24 19:53:55 följande:

Jag lutar mer åt honom. Det går alldeles utmärkt att ärva eller använda bättre begagnade vagnar, även turkosa.

Varför lägga massa pengar på nya kläder från Kappahl, om ni kan ärva en del. Ett barn skäms inte det minsta dom första åren, det räcker med någorlunda bra kläder. Dessutom växer dom snabbt ur sina mindre storlekar.

Ni behöver vara överens om vad som ska inhandlas. Innan ni handlar.

När jag fick mitt första barn så var jag alldeles rusig av lycka och njöt av att ibland köpa lite dyrare newbie-plagg tex att blanda ut second-hand köpen med. Varför? För att vi hade råd och det gjorde mig glad. Min sambo lät mig hållas precis som att jag inte säger något när han byter ut sin mobil för ofta trots att jag tycker det är jätteonödigt. 
    Ts sambo verkar inte ha några problem att lägga pengar på sig själv, bara på andra tydligen. Finns inget klädsamt sparsamt i det.
Svar på tråden Oense om köpa saker till dotter