• Cusoon

Oense om köpa saker till dotter

Jag tycker inte man ska dra ämnet till vem som har rätt. Det låter inte som att ni har gemensam ekonomi, eftersom att du skriver att du och din mor har köpt kläder. Eller menar du att du i efterhand begärt pengar av din sambo för en del av kostnaden på kläderna? Har ni delad ekonomi gör du ju som du vill, köp det du gillar, men vill du att din sambo ska vara med och betala eller om ni har gemensam ekonomi så måste ni ju komma överrens om budgeten. Din sambo har lika stor rätt att köpa kläder som han tycker är fina, oavsett om dom är begagnade eller för pojkaktiga för dig. Kläder är ju en smaksak och jag uppfattar att det spelar en större roll för dig än för honom. I ert fall kan väl du sköta inköpen av kläder så får du den looken du vill ha. Vad gäller just barnvagn tycker jag det är viktigare med vilka funktioner den har, hur liggdel/sittdel är utformad, hur lättkörd den är, hur tung den är, hur lång och hur bred den är, hur mycket vikt den tål osv osv, färgen har mindre betydelse, inte avgörande men det klart man vill ha en vagn man ändå kan rulla utan att tycka att den är skitful.

• Cusoon
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-24 19:59:09 följande:
    Jag har verkligen fått uppfattningen om att det bara handlar om att få allt så billigt som möjligt. Tex nu vad jag honom kolla märket på vagnen så kunde man därefter bestämma om vi vill ha den. Tex om det är ett bra märke eller ett skitnöjde. Han svarar då att en vagn ska köra ungen i, den har hjul så det kan den. alltså inget viktigt hur pass bra eller bekväm den ärZ när vi kollar på första bilbarnstolen vill han köpa den billigaste som finns utan att ens reflektera över säkerheten. Trots att jag hittat bra märken som inte kostar mer än 1000. 
    Alltså ursäkta men vad är det med din sambo?

Vad svarade du honom då när han så oengagerat snäste av dig? Ska det bara handla om att det är en vagn, att hjulen kan rulla, då kanske en lånad kundvagn också är en bra kompromiss? Lägg en filt i botten och favoritfilten ovanpå så har ni en fin färg också? Nej, men seriöst, gjorde du dig hörd? Sa du att det är helt förbluffande hur han resonerar? Hur anmärkningsvärt lite prioritet han ger det kommande barnet! En begagnad vagn kan absolut fungera utmärkt, jag har själv köpt begagnat och rekommenderar det också då kvalité kostar pengar, men är vagnen väl omhändertagen från början så kan den absolut användas av flera barn, men, en vagn är mer än bara ett utseende. Det handlar om säkerhet, komfort och så mycket mer. Jag provkörde en hel drös med vagnar innan första barnet kom och därefter visste jag vad jag ville ha och vad jag absolut inte kunde tänka mig. Är vagnen begagnad är det också viktigt att den behandlats bra, förvarats rätt och inte fått mögelangrepp. Ta ett seriöst snack med din sambo, förklara så du nästan dumförklarar, det tror jag är vad han behöver. Säkerhet är tydligen inte så viktigt för honom, vet han att du väntar barn? Ni ska liksom inte bli med kudde.
Svar på tråden Oense om köpa saker till dotter