• Anonym (Ledsen)

Tycker inte om mitt barns namn

Vårt barn är ett år och jag tycker inte om barnets namn. Valde bort favoritnamnet på grund av att det finns i släkten och i vänskapskretsen. När vi berättade barnets namn för min mamma kom hon med taskiga kommentarer och det har satt sig rejält på mig. Har ångrat namnet sen barnet bara var en månad gammalt men vågade inte byta för det gör man ju bara inte när man har gått ut med barnets namn. Nu ångrar jag mig bittert, för en månad är ju ingen tid alls! Jag har under all denna tid försökt förtränga mina känslor och tänkt att det kommer att gå över och att jag kommer att vänja mig vid namnet men det blir inte bättre. Min sambo tycker att namnet är vackert, och det gör säkert många andra då namnet finns med på topp 10 listan. Men jag stör mig på namnet och tycker mestadels att det inte är ett fint namn. Jag stör mig på uttalet och att exakt alla i min familj (som har ett annat modersmål än svenska) uttalar namnet fel. Jag undviker helst att säga barnets namn och när jag hör någon säga namnet så vill jag bara gråta, har så mycket ångest för att jag känner så för mitt barns namn, trodde verkligen inte det skulle bli så här illa. Vissa dagar känns det bättre och min ångest är som bortblåst och jag kan komma på mig själv med att tycka att namnet ändå är fint men dem negativa känslorna är övervägande. Jag har sen barnet var ca 1 månad testat favoritnamnet som jag valde bort och det känns bättre, barnet lyssnar till det dessutom för jag har ?testat? så pass länge. Nu bryr jag mig inte ens om att det finns i släkten och vänskapskretsen och blir så irriterad när jag tänker att det var anledningen till varför jag valde bort det. Men ska jag verkligen byta nu när barnet är ett år? Gör man ens så? Orkar inte med familjens reaktion och åsikter och vad ska alla andra tycka. Vad ska jag göra? Det känns som att det är nu eller aldrig. Vill inte att det efter ett eventuellt byte ska kännas som att vi har bytt ut barnets identitet på något sätt. Barnet har ändå haft sitt namn i ett år och på något att vuxit in i det. Hjälp. 

• Svar på tråden Tycker inte om mitt barns namn
  • Cusoon

Byt namn på barnet, du kan inte säga att "för det gör man ju bara inte när man har gått ut med barnets namn.", det händer och det är helt okej! 

• Anonym (sök hjälp)

Jag tror att det bästa för dig vore att prata med någon professionell om din ångest, för ärligt talat så låter det inte riktigt sunt att må så dåligt över ett namn. Det är inte alls säkert att du kommer att må bättre i det långa loppet även om ni byter namn på barnet, det är möjligt att det kommer att kännas bättre ett tag, tills du får ångest över något annat i stället.

Det är inte bara dina känslor och önskningar som betyder något. Även din mans, och framför allt ert barns, är viktiga. Vad vill din man? Du skriver själv att ditt barn har vuxit in i sitt namn. Barnet är fortfarande så litet att ett namnbyte inte är hela världen, men är det verkligen det bästa för alla inblandade?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (sök hjälp) skrev 2023-01-17 11:39:13 följande:

Jag tror att det bästa för dig vore att prata med någon professionell om din ångest, för ärligt talat så låter det inte riktigt sunt att må så dåligt över ett namn. Det är inte alls säkert att du kommer att må bättre i det långa loppet även om ni byter namn på barnet, det är möjligt att det kommer att kännas bättre ett tag, tills du får ångest över något annat i stället.

Det är inte bara dina känslor och önskningar som betyder något. Även din mans, och framför allt ert barns, är viktiga. Vad vill din man? Du skriver själv att ditt barn har vuxit in i sitt namn. Barnet är fortfarande så litet att ett namnbyte inte är hela världen, men är det verkligen det bästa för alla inblandade?

Min man går med på ett byte för att det ska kännas bättre för mig, han tycker lika bra om det andra namnet. Han tycker dock att det är sent att byta nu men han kan tänka sig det som sagt. 

Varför tycker du att jag behöver söka hjälp? Tänker att det inte är ?onormalt? att hela situationen får mig att få ångest då jag stör mig på namnet och jag önskar att jag inte gjorde det då jag säger mitt barns namn flera gånger om dagen. Antingen fortsätter jag förtränga mina känslor och accepterar att barnet heter så nu eller så är jag ärlig mot mig själv och byter men jag vill inte göra något som kommer att påverka barnet/familjen negativt så klart. Är rädd att ångra mig oavsett beslut. 

• Anonym (sök hjälp)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-01-17 12:38:33 följande:

Min man går med på ett byte för att det ska kännas bättre för mig, han tycker lika bra om det andra namnet. Han tycker dock att det är sent att byta nu men han kan tänka sig det som sagt. 

Varför tycker du att jag behöver söka hjälp? Tänker att det inte är ?onormalt? att hela situationen får mig att få ångest då jag stör mig på namnet och jag önskar att jag inte gjorde det då jag säger mitt barns namn flera gånger om dagen. Antingen fortsätter jag förtränga mina känslor och accepterar att barnet heter så nu eller så är jag ärlig mot mig själv och byter men jag vill inte göra något som kommer att påverka barnet/familjen negativt så klart. Är rädd att ångra mig oavsett beslut. 

Jo, att få sådan ångest över en enda kommentar från en släkting att man ett år senare fortfarande inte kan släppa det är inte direkt normalt.

Att ge efter för alla sina känslor, oavsett hur irrationella, är inte att vara ärlig mot sig själv. Speciellt inte som detta faktiskt inte bara handlar om dig, utan även om din man och allra främst ditt barn. Så, för allas skull är det nog bra om du ventilerar detta med någon professionell.

Ett alternativ är att inte byta namn, utan att lägga till det namn du vill ha, så att barnet heter båda. Om barnet heter William, och du vill att han ska heta Noah, kan ni lägga till Noah så att han heter Noah William Andersson (jag valde förnamnen för att de är de två vanligaste pojknamnen på nyfödda 2021). Då har ni inte bytt namn, och du kan kalla honom Noah och släkten kan säga William och själv kan han välja vilket han föredrar när han blir äldre (han kanske t.o.m. vill att ni ska säga Noah William?)
  • Cusoon
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-01-17 12:38:33 följande:

Min man går med på ett byte för att det ska kännas bättre för mig, han tycker lika bra om det andra namnet. 

Antingen fortsätter jag förtränga mina känslor och accepterar att barnet heter så nu eller så är jag ärlig mot mig själv och byter men jag vill inte göra något som kommer att påverka barnet/familjen negativt så klart. Är rädd att ångra mig oavsett beslut. 

Att du är rädd för att du ångrar dig har jag bara ett förslag till och det är att ni byter tilltalsnamn till det namn du gillar bäst och behåller namnet barnet har nu som mellannamn, på så sätt försvinner inte namnet ni har nu. Barnet kan fortfarande kallas för mellannamnet utan att det är konstigt, om ni vill.

Barnet är ändå så pass ungt ännu att det inte kommer påverkas nämnvärt av ett namnbyte. Jag känner personer som bytt namn på barnet i typ liknande ålder, t.o.m äldre, det kommer inte äns barnet ihåg. Tänk på att många kallar sina barn för väldigt många olika saker som sen upphör med stigande ålder, allt ifrån gullunge till skrutt, det är lite samma sak även fast barnet aldrig hette gullunge på papper.
    Vad gäller vad övriga familjen tycker så strunta i det, det är erat barn, ni bestämmer.
  • Anonym (Märkligt)

Efter ett år är det faktiskt jättekonstigt att byta namn. Jag hade inte gjort det. En släkting till mig fick faktiskt helt fel namn, för prästen sa fel, och släktingens föräldrar ville inte ge barnet ett annat namn än det prästen sagt eftersom barnet ju döpts i faderns, sonens och den helige andens namn med just det felaktiga namnet. Tänk att det blev Bert istället för Bengt. Idag är det bara en "rolig" historia och min släkting är definitivt en "Bert" snarare än en "Bengt".

Blir det fler barn så säger ni inte till en människa vad ni funderar på för namn förrän papprena är påskrivna och inskickade till skatteverket, och ber sedan alla i er omgivning att ge fan i att säga något negativt om ert namnval.

• Anonym (Gjorde jag)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-01-17 09:54:05 följande:
    Tycker inte om mitt barns namn

Vårt barn är ett år och jag tycker inte om barnets namn. Valde bort favoritnamnet på grund av att det finns i släkten och i vänskapskretsen. När vi berättade barnets namn för min mamma kom hon med taskiga kommentarer och det har satt sig rejält på mig. Har ångrat namnet sen barnet bara var en månad gammalt men vågade inte byta för det gör man ju bara inte när man har gått ut med barnets namn. Nu ångrar jag mig bittert, för en månad är ju ingen tid alls! Jag har under all denna tid försökt förtränga mina känslor och tänkt att det kommer att gå över och att jag kommer att vänja mig vid namnet men det blir inte bättre. Min sambo tycker att namnet är vackert, och det gör säkert många andra då namnet finns med på topp 10 listan. Men jag stör mig på namnet och tycker mestadels att det inte är ett fint namn. Jag stör mig på uttalet och att exakt alla i min familj (som har ett annat modersmål än svenska) uttalar namnet fel. Jag undviker helst att säga barnets namn och när jag hör någon säga namnet så vill jag bara gråta, har så mycket ångest för att jag känner så för mitt barns namn, trodde verkligen inte det skulle bli så här illa. Vissa dagar känns det bättre och min ångest är som bortblåst och jag kan komma på mig själv med att tycka att namnet ändå är fint men dem negativa känslorna är övervägande. Jag har sen barnet var ca 1 månad testat favoritnamnet som jag valde bort och det känns bättre, barnet lyssnar till det dessutom för jag har ?testat? så pass länge. Nu bryr jag mig inte ens om att det finns i släkten och vänskapskretsen och blir så irriterad när jag tänker att det var anledningen till varför jag valde bort det. Men ska jag verkligen byta nu när barnet är ett år? Gör man ens så? Orkar inte med familjens reaktion och åsikter och vad ska alla andra tycka. Vad ska jag göra? Det känns som att det är nu eller aldrig. Vill inte att det efter ett eventuellt byte ska kännas som att vi har bytt ut barnets identitet på något sätt. Barnet har ändå haft sitt namn i ett år och på något att vuxit in i det. Hjälp. 

Hej ts. Jag bytte namn på mitt barn efter ca 1 -2 månader. Idag är hen vuxen och ingen minns ens att det var ett annat namn från början. Namnet kändes inte rätt på bebisen och det växte fram vartefter. Ville inte känna så under barnets uppväxt. Har inte ångrat mig en minut och som sagt när ni bytt så kommer ingen minnas det gamla ens. Ännu så används ju inte namnet till barnet som när det börjar gå och springa och prata så man börjar kommunicera mer med det. Så byt nu och det kommer kännas mycket bättre när namnet stämmer med hen som individ. 
  • Anonym (Märkligt)
    Anonym (Gjorde jag) skrev 2023-01-17 13:36:11 följande:
    Hej ts. Jag bytte namn på mitt barn efter ca 1 -2 månader. Idag är hen vuxen och ingen minns ens att det var ett annat namn från början. Namnet kändes inte rätt på bebisen och det växte fram vartefter. Ville inte känna så under barnets uppväxt. Har inte ångrat mig en minut och som sagt när ni bytt så kommer ingen minnas det gamla ens. Ännu så används ju inte namnet till barnet som när det börjar gå och springa och prata så man börjar kommunicera mer med det. Så byt nu och det kommer kännas mycket bättre när namnet stämmer med hen som individ. 
    Fast barnet är ju ett år. Det finns ettåringar som går, säger enstaka ord, definitivt lystrar till sitt namn o.s.v.
  • Anonym (Olivia)

Jag tycker inte att det skulle vara hela världen om ni bytte namn, speciellt om ni nu redan kallar barnet för ett annat namn. Skit samma vad andra tycker liksom.

Men om jag var ni skulle jag bara lägga till namnet, istället för att ta bort det första. Då är ju båda namnen lika mycket barnets "riktiga" namn och det blir ju inte lika stor förändring. 

• Anonym (Olivia)
    Anonym (Märkligt) skrev 2023-01-17 13:48:47 följande:
    Fast barnet är ju ett år. Det finns ettåringar som går, säger enstaka ord, definitivt lystrar till sitt namn o.s.v.
    Fast TS säger ju att hon redan testat att kalla barnet för det andra namnet sen barnet var en månad och barnet lyssnar till det namnet. Det skulle ju inte komma som en blixt från klar himmel om de skulle byta namn just nu.
  • Anonym (Hej)

Om du är helt säker på att det kommer kännas bättre om ni byter namn på barnet så gör det, barnet kommer inte minnas och efter en tid kommer alla andra runt omkring er sluta tänka på det också. Jag tänker dock att man kanske får reaktioner från släkt och vänner eftersom barnet är ett år gammalt nu, och är du inte helt säker i beslutet så kanske det namnet börjar kännas fel också med tanke på att det du fick höra första gången påverkade dig väldigt negativt. Tycker också att det som tidigare nämnts, att lägga till namnet men behålla det gamla som mellannamn eller något, är en bra idé, så blir det inte sån stor grej.

• Anonym (Liv)

Att hänga upp sig så på namnet är ju inte helt normalt om du tom börjar gråta när någon säger det. Ni valde trots allt ett namn som ni båda tyckte var ok. Är det inte så att det bara blivit en riktig hang up? Ni är ju dessutom två föräldrar. Hade haft jättesvårt att börja säga ett annat namn till min dotter när hon var ett år. Så ta dig en rejäl funderare. Är det verkligen verkligen så att det är namnet som är problemet? Jag hade också ett favoritnamn till min dotter som jag tänkt sedan jag var ung att jag skulle välja om jag fick en dotter. Min man gillade inte alls det namnet. Så nej jag kunde inte välja det. Mitt andra favoritnamn döpte min syster sitt barn till. Så nej det blev inte det heller. Vi valde ett kompromiss namn som vi båda tyckte ganska bra om. Jag tycker nu om namnet väldigt mycket eftersom min dotter heter det! Alltså vad jag vill ha sagt är att såhär är det i livet, det blir inte alltid som man tänkt och då måste man försöka förhålla sig till det. Det blir bra ändå liksom. Men om det nu verkligen är så att du är olycklig nu men om ni byter namn så blir allt bra då tycker jag ni ska byta nu, om ni är överens. 

• Anonym (Ledsen)

Citera-funktionen verkar inte funka?ska försöka svara på alla. 

Det är inte enbart kommentaren som jag fått som fått mig att känna så här och det är inte så att jag nu helt plötsligt efter ett år börjat känns så. Jag ångrade mig redan när barnet var två veckor och tog upp diskussionen med min sambo när barnet var en månad. Då kom vi överens om att jag skulle känna på det lite och om jag fortfarande ångrade mig så skulle vi byta. Men när tiden började gå så blev jag feg för att byta och tänkte mycket på vad familj och vänner skulle tycka. Med facit i hand så är ju en månad ingenting och vi borde ha bytt då. Jag har sen dess inte gillat hur folk uttalar namnet samtidigt som att det inte känns rätt. Det tar emot att säga. 

Om vi byter nu så kommer vi att behålla det nuvarande namnet då det är en del av barnet och en del av det första året. Namnet finns på alla dop presenter mm. Och det namnet som vi i så fall byter till är inget nytt namn för familjen/barnet då jag som sagt har använt det också i snart ett år och barnet lyssnar till det. 

• Anonym (Leds)

Hej ts!
    Hur blev det för er, hur gjorde ni med namnet? Sitter i samma sits nämligen.

• mammabitch

Går det inte att lägga till namnet som du gillar som ett andra namn?

Ett av mina barn skulle från början heta namnet som pappan valt, men i dagsläget kallar alla utom pappan och hans släkt barnet för andranamnet som jag och syskonen föredrog. Barnet själv har inga problem med vilket namns dom används, svarar på båda.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (1234)
    Anonym (Märkligt) skrev 2023-01-17 13:29:05 följande:

Efter ett år är det faktiskt jättekonstigt att byta namn. Jag hade inte gjort det. En släkting till mig fick faktiskt helt fel namn, för prästen sa fel, och släktingens föräldrar ville inte ge barnet ett annat namn än det prästen sagt eftersom barnet ju döpts i faderns, sonens och den helige andens namn med just det felaktiga namnet. Tänk att det blev Bert istället för Bengt. Idag är det bara en "rolig" historia och min släkting är definitivt en "Bert" snarare än en "Bengt".

Blir det fler barn så säger ni inte till en människa vad ni funderar på för namn förrän papprena är påskrivna och inskickade till skatteverket, och ber sedan alla i er omgivning att ge fan i att säga något negativt om ert namnval.

Nej, det är inte alls jättemärkligt att byta namn efter ett år. 
Svar på tråden Tycker inte om mitt barns namn