Inlägg från: Anonym (Gjorde jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gjorde jag)

Tycker inte om mitt barns namn

Anonym (Ledsen) skrev 2023-01-17 09:54:05 följande:
    Tycker inte om mitt barns namn

Vårt barn är ett år och jag tycker inte om barnets namn. Valde bort favoritnamnet på grund av att det finns i släkten och i vänskapskretsen. När vi berättade barnets namn för min mamma kom hon med taskiga kommentarer och det har satt sig rejält på mig. Har ångrat namnet sen barnet bara var en månad gammalt men vågade inte byta för det gör man ju bara inte när man har gått ut med barnets namn. Nu ångrar jag mig bittert, för en månad är ju ingen tid alls! Jag har under all denna tid försökt förtränga mina känslor och tänkt att det kommer att gå över och att jag kommer att vänja mig vid namnet men det blir inte bättre. Min sambo tycker att namnet är vackert, och det gör säkert många andra då namnet finns med på topp 10 listan. Men jag stör mig på namnet och tycker mestadels att det inte är ett fint namn. Jag stör mig på uttalet och att exakt alla i min familj (som har ett annat modersmål än svenska) uttalar namnet fel. Jag undviker helst att säga barnets namn och när jag hör någon säga namnet så vill jag bara gråta, har så mycket ångest för att jag känner så för mitt barns namn, trodde verkligen inte det skulle bli så här illa. Vissa dagar känns det bättre och min ångest är som bortblåst och jag kan komma på mig själv med att tycka att namnet ändå är fint men dem negativa känslorna är övervägande. Jag har sen barnet var ca 1 månad testat favoritnamnet som jag valde bort och det känns bättre, barnet lyssnar till det dessutom för jag har ?testat? så pass länge. Nu bryr jag mig inte ens om att det finns i släkten och vänskapskretsen och blir så irriterad när jag tänker att det var anledningen till varför jag valde bort det. Men ska jag verkligen byta nu när barnet är ett år? Gör man ens så? Orkar inte med familjens reaktion och åsikter och vad ska alla andra tycka. Vad ska jag göra? Det känns som att det är nu eller aldrig. Vill inte att det efter ett eventuellt byte ska kännas som att vi har bytt ut barnets identitet på något sätt. Barnet har ändå haft sitt namn i ett år och på något att vuxit in i det. Hjälp. 

Hej ts. Jag bytte namn på mitt barn efter ca 1 -2 månader. Idag är hen vuxen och ingen minns ens att det var ett annat namn från början. Namnet kändes inte rätt på bebisen och det växte fram vartefter. Ville inte känna så under barnets uppväxt. Har inte ångrat mig en minut och som sagt när ni bytt så kommer ingen minnas det gamla ens. Ännu så används ju inte namnet till barnet som när det börjar gå och springa och prata så man börjar kommunicera mer med det. Så byt nu och det kommer kännas mycket bättre när namnet stämmer med hen som individ. 
Svar på tråden Tycker inte om mitt barns namn