Inlägg från: Anonym (Märkligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Märkligt)

Tycker inte om mitt barns namn

Efter ett år är det faktiskt jättekonstigt att byta namn. Jag hade inte gjort det. En släkting till mig fick faktiskt helt fel namn, för prästen sa fel, och släktingens föräldrar ville inte ge barnet ett annat namn än det prästen sagt eftersom barnet ju döpts i faderns, sonens och den helige andens namn med just det felaktiga namnet. Tänk att det blev Bert istället för Bengt. Idag är det bara en "rolig" historia och min släkting är definitivt en "Bert" snarare än en "Bengt".

Blir det fler barn så säger ni inte till en människa vad ni funderar på för namn förrän papprena är påskrivna och inskickade till skatteverket, och ber sedan alla i er omgivning att ge fan i att säga något negativt om ert namnval.

• Anonym (Märkligt)
    Anonym (Gjorde jag) skrev 2023-01-17 13:36:11 följande:
    Hej ts. Jag bytte namn på mitt barn efter ca 1 -2 månader. Idag är hen vuxen och ingen minns ens att det var ett annat namn från början. Namnet kändes inte rätt på bebisen och det växte fram vartefter. Ville inte känna så under barnets uppväxt. Har inte ångrat mig en minut och som sagt när ni bytt så kommer ingen minnas det gamla ens. Ännu så används ju inte namnet till barnet som när det börjar gå och springa och prata så man börjar kommunicera mer med det. Så byt nu och det kommer kännas mycket bättre när namnet stämmer med hen som individ. 
    Fast barnet är ju ett år. Det finns ettåringar som går, säger enstaka ord, definitivt lystrar till sitt namn o.s.v.
Svar på tråden Tycker inte om mitt barns namn