• Cusoon

Tycker inte om mitt barns namn

Byt namn på barnet, du kan inte säga att "för det gör man ju bara inte när man har gått ut med barnets namn.", det händer och det är helt okej! 

• Cusoon
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-01-17 12:38:33 följande:

Min man går med på ett byte för att det ska kännas bättre för mig, han tycker lika bra om det andra namnet. 

Antingen fortsätter jag förtränga mina känslor och accepterar att barnet heter så nu eller så är jag ärlig mot mig själv och byter men jag vill inte göra något som kommer att påverka barnet/familjen negativt så klart. Är rädd att ångra mig oavsett beslut. 

Att du är rädd för att du ångrar dig har jag bara ett förslag till och det är att ni byter tilltalsnamn till det namn du gillar bäst och behåller namnet barnet har nu som mellannamn, på så sätt försvinner inte namnet ni har nu. Barnet kan fortfarande kallas för mellannamnet utan att det är konstigt, om ni vill.

Barnet är ändå så pass ungt ännu att det inte kommer påverkas nämnvärt av ett namnbyte. Jag känner personer som bytt namn på barnet i typ liknande ålder, t.o.m äldre, det kommer inte äns barnet ihåg. Tänk på att många kallar sina barn för väldigt många olika saker som sen upphör med stigande ålder, allt ifrån gullunge till skrutt, det är lite samma sak även fast barnet aldrig hette gullunge på papper.
    Vad gäller vad övriga familjen tycker så strunta i det, det är erat barn, ni bestämmer.
Svar på tråden Tycker inte om mitt barns namn