Dumpen. Bra eller dåligt?
Vad tycker du om Dumpen? Sajten där man berättar om pedofiler.
Vad tycker du om Dumpen? Sajten där man berättar om pedofiler.
Dumpen är ett tydligt symptom på att människor som varit utsatta för sexualbrott faktiskt inte upplever att samhället gör tillräckligt. De jobbar ju på ett fullständigt rimligt sätt... Men är ju ingen samhällsinsats.
Jag tycker att det är bra. Inte den parallella rättsskipningen och uthängandet, utan det aktivt uppsökandet av pedofiler och folk som vill tagga på barn.
Sen finns det ju naturligtvis problem med sajten och metoden, men tyvärr tror jag att dumpen behövs just nu. Det är inte okej att pedofiler har fritt spelrum att grooma barn och unga på nätet i chattar.
Jag hittade en kille där som min bästis dejtade..
När hon fick reda på det och såg bild så insåg hon att många delar föll på plats: varför han ville ses på annan ort, varför uppbrottet med hans sambo skett så hastigt, varför han inte hade jobbet kvar. mycket som hänt just
den tiden då han uppmärksammades.
Min vän har barn. Han träffade dem aldrig och min vän hade oavsett inte blivit seriös med honom, men hon började kallsvettas av tanken. Tänk om hon hade släppt in en pedofil i familjen?
Bara den vetskapen har gjort att hon nu slutat vara på dejtingsidor. Hur ska man veta vilka lik i garderoben som finns hos de män man dejtar??
Jag kan inte rösta.
Jag är lite kluven i detta.
Generellt sett tycker jag det är bra att pedofiler avslöjas när de försöker att lura barn till sex och att de åker dit för de övergrepp de begår... men jag känner sådär inför tanken att detta ska drivas av privatpersoner eller privata organisationer istället för av rättsväsendet.
Vilka garantier finns det att Dumpen aldrig har fel och vad händer om de har fel? Jag tror inte de har ekonomi för att betala ut skadestånd.
Jag är normalt emot att man hänger ut personer på nätet men inte i detta fallet. Jag tror att Dumpen kan ha en effektiv avskräckande effekt. Varje barn som kan räddas från ett övergrepp är guld värd.
Det där med att de inte alltid skyddat offrets identitet skaver rejält. För vem är det då..
Pedofili och incest är de grövsta brotten och borde ha mycket större straffsatser än vad de har. Svenska rättssystemets absurt låga straff och låga utrednings och fällande domar är skrämmande låga och en skymf för hela samhället och de drabbade.
För mig får det gärna vara dödsstraff på giljotinbacken för sådana förövare och även män som utnyttjar traffickingoffer. Dumpen är toppen om det finns goda underlag och bevisning och inte görs till folkets domstol med fel syfte.
Pedofili och incest är de grövsta brotten och borde ha mycket större straffsatser än vad de har. Svenska rättssystemets absurt låga straff och låga utrednings och fällande domar är skrämmande låga och en skymf för hela samhället och de drabbade.
För mig får det gärna vara dödsstraff på giljotinbacken för sådana förövare och även män som utnyttjar traffickingoffer. Dumpen är toppen om det finns goda underlag och bevisning och inte görs till folkets domstol med fel syfte.
Som jag tidigare skrivit. Jag är inte odelat negativ till dumpen MEN det är nånting som inte känns helt hundra. Kan inte sätta fingret exakt på vad, men eftersmaken känns sådär trots allt.
Sajtens två frontfigurer känns lite väl oresonliga och rättshaveristiska.
Många frågor få svar..
Brottsprovokation som koncept är för det första inte helt okomplicerat.
Hur många brott förebygger dumpen? Får jag gissa på väldigt väldigt få?
Hur många riktiga brott mot riktiga brottsoffer klarar sajten upp? Noll va!
Hur många potentiella pedofiler lyckas sajten programmera om? Noll om jag får gissa här också..
Sen har vi det här med att straffen för pedofilbrott är för låga. Jaa.. vad ska man säga? Dels så är det ju en generell problematik i Sverige, vi har låga straff ja. Men jag kan inte riktigt förstå hur dumpen kommer till rätta med det? Dumpen är inte en lagstiftande församling eller en domstol.
Uppklarningsprocenten för sexbrott mot barn är alldeles alldeles för låg. Det är sant! Men på vilket sätt kommer dumpen till rätta med det?
Att så få brott klaras upp beror ju på att mörkertalet är stort. JAG STÖR MIG LITE PÅ SVEPANDE OCH OVETENSKAPLIGA OCH LITE LUDDIGA PÅSTÅENDEN av typen att samhället gör inte tillräckligt, och likande. Sexualbrott mot barn är en prioriterad sak som samhället faktiskt jobbar mot. Det sitter poliser mer eller mindre dygnet runt och försöker komma åt gärningsmän. Personer döms regelbundet!
Får polisen ett larm om en pedofil är det garanterat nåt man tittar på. Det är prioriterat.. Men de flesta brott anmäls aldrig och kommer aldrig till allmän kännedom. Hur ska man komma till rätta med det? Beskylla samhället lite sådär lagom luddigt?
Vad gör dumpen åt det?
Som jag tidigare skrivit. Jag är inte odelat negativ till dumpen MEN det är nånting som inte känns helt hundra. Kan inte sätta fingret exakt på vad, men eftersmaken känns sådär trots allt.
Sajtens två frontfigurer känns lite väl oresonliga och rättshaveristiska.