• erikaABC

Dumpen. Bra eller dåligt?

Vad tycker du om Dumpen? Sajten där man berättar om pedofiler.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dumpen. Bra eller dåligt?
  • Mandel
    Anonym (X) skrev 2023-04-11 10:02:49 följande:
    Och vad är det i så fall som gör att man inte kan hänga ut alla möjliga människor som gör olagliga saker eller sånt man bara ogillar? Jag irriterar mig på folk som kör i bussfilen men har aldrig tänkt tanken på att hänga ut någon. Man kan absolut resonera att utnyttjande av barn är värre men vad utför gränsen att det ena är ok och inte det andra? 

Även om man kan baxna över vissa saker i vårt rättssystem så är vi nog lite hemmablinda. Enligt freedom house är vi ratade 100 av 100 tillsammans med Norge och Finland. I det ingår att vi har ett extremt bra rättssystem om vi jämför med resten av världen. Bara att det blir så mycket diskussioner runt snippadomen kan ses som något positivt. Jag är säker på att konstigheter finns i alla rättssystem. Peka gärna ut ett som du tycker är ett föredöme och jag är rätt säker på att något konstigt går att hitta.

När det gäller att skydda försvarslösa så ser jag mer att ändamålen helgar medlen så att säga.
    Köra i bussfilen som privatperson drabbar oftast ingen annan personligt och ger trauman för resten av livet.
    Önskar att fler människor hade lite civilkurage och brydde sig om sin omgivning och sa ifrån när de ser saker som inte är okej. 
    Då skulle kanske både barnmisshandel, hustrumisshandel, sexuellt utnyttjande av både minderåriga och myndiga osv minska.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (X)

Civilkurage i all ära. Jag har själv hoppat in och försvaret en pensionär som blev överfallen av ett ungdomsgäng men lät polisen ta över istället för att lägga upp foton på nätet. 

Jag ser inte kopplingen till att hänga ut folk. Ett vettigare förslag är att driva kravet på förändringar politiskt. Många av dom som gör sånt här är sannolikt själva i behov av vård. En kanske mindre säljig lösning hade vart att just skippa själva uthängningen och göra det bästa för att få en rättssäker lösning.

• Anonym (Inte slumpen)
    Anonym (Ekfofot) skrev 2023-04-11 09:11:32 följande:
    Varför ska pedofilers barn hängas ut?
    Det har jag inte skrivit. De ska hängas ut är lika med pedofilerna.
  • Anonym (X)
    MysigaSara97 skrev 2023-04-11 12:49:14 följande:
    Det ena utesluter självklart inte det andra.. Men du verkar ha svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt? 

OnT: dumpen.se behövs. De belyser ett stort samhällsproblem där vi idag inte har tillräckligt repressiv lagstiftning för att komma åt de monster som väljer att leva ut sin sexuella parafili.
    Problemet är inte att jag inte kan hålla två tankar i huvet. Problemet är att jag med typ alla jurister som yttrat sig inte anser att uthängning är en principiellt bra ide'. Sättet du formulerar dig på känns rätt nedlåtande. Detta samtidigt som det du skriver är ett påstående avslutat med ett frågetecken. 

Vad menar du att vi ska ha för lagstiftning som kommer till rätta med problemet? 

• Meddelande borttaget
  • Silverjenny
    Anonym (nej tack) skrev 2023-01-13 11:38:37 följande:

Sedan tillkommer frågan om sluttande plan.. Hur långt ska man sträcka den här typen av privata hämndpatruller? Varför inte börja hänga ut folk som vill köpa droger? Prostituerade? Skattefiffel? Stöld/häleri? Fortkörare?

Om du får klassa de här brotten du nämner plus pedofili på en skala, vilket tycker du är det vidrigaste brottet som får alldeles för låga straff i relation till skadan det orsakar för offret? Vad tycker folk i allmänhet?
  • Anonym (Snuskgubbedump!)

För att utveckla min idé om snuskgubbedumpen hade jag anställt ett team av kanske kanske 3 snygga brudar på låt oss säga 18, 23 och 26 år gamla. Eller äldre som utger sig för det men ser ut att vara det. Därefter registrerat dem på olika dejtingsiter, Tinder, HP osv. Riktat in mig på män som är 30+ stämt träff, konfronterat och hängt ut dem med namn och bild som gubbsjuka med texter som grottar sig i hur medelålders mannen är.

Hade inte det här kunnat provocera män (och även ett antal kvinnor som sympatiserar med män) något oerhört mycket mer än Dumpen gör? Skapa debatt osv. Jag menar alla blir ju sura på en pedofil det är ju självklart, men det här blir en slags vattendelare på ett helt annat sätt.  

• Anonym (X)
    Silverjenny skrev 2023-04-11 16:01:07 följande:

Pedofiler kommer alldeles för enkelt undan, svårt att ens komma till åtal, brotten hinner preskriberas innan offren är gamla nog att ens våga berätta eller kunna anmäla och straffen är löjligt låga! Rättsväsendet speglar inte över huvudtaget hur allmänheten skulle vilja att pedofili straffas, då blir det medborgargarden och då får man väl ändå säga att Dumpen är ganska snälla och laglydiga - de trycker en mobil i ansiktet på pedofiläcklet och outar dem på nätet, men ett riktigt medborgargarde skulle bränna dem levande och våldta dem med en trasig glasflaska. Och helt ärligt skulle jag tycka de fick exakt vad de förtjänade även då!!!

Jag får intrycket av att du närmast förespråkar ett rättssystemet dom har i typ Uzbekistan, dvs lite som vi hade för 500 år sedan. Håller du med om den beskrivningen? Jag är osäker på om du är uppriktig och samtidigt inte låter impulserna styra.
  • Anonym (X)
    Silverjenny skrev 2023-04-11 16:14:39 följande:
    Om du får klassa de här brotten du nämner plus pedofili på en skala, vilket tycker du är det vidrigaste brottet som får alldeles för låga straff i relation till skadan det orsakar för offret? Vad tycker folk i allmänhet?
    Vilken brott syftar du på med pedofili? Från naken fotografering till grov våldtäkt är det ett ganska stort spann. Grov våldtäkt på barn vill jag minnas det finns mer än 20 års fängelse på. Jättemycket mer går det inte att ha utan att man höjer lägsta straffet på mord. Tidigare i tråden var det en referens till en artikel där någon fått 8 månader, men det var inte någon våldtäkt.
    Även skattebrott finns det en stor skillnad, från typ villkorligt med böter upp till typ 8 år där då ofta andra brott hänger med naturligt.
Svar på tråden Dumpen. Bra eller dåligt?