• Anonym (Orolig mamma)

Exmaken dricker

Vi skiljdes för några år sedan, han var deppig och drack men vägrade att söka hjälp. Nu säger barnen att pappa dricker varje dag och är full på helgen. Jag har en kontakt på Ifo genom samarbetssamtal men han hade semester idag. Vad kan jag göra mer än att anmäla honom. Vad kan jag bevisa? Ord mot ord? 

Vettiga svar tack. 

• Svar på tråden Exmaken dricker
  • Anonym (Olof Clarksson-Lindén)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-09 22:25:57 följande:

Nej, jag har ingen insyn i ekonomin. Jag bor kvar i huset och han köpte ett nytt. Han har ett välbetalt jobb men ville aldrig betala en krona mer än FKs uträkning på minimum underhåll. Nu slipper han ju det. 

Jag går förbi hans hus när jag går promenad, jag ser rakt in i köket och ölen han korkat upp när han lagar mat efter jobbet. Och hör hans tillstånd när han sitter i trädgården och grillar.

Klarar han av att sköta ett arbete samtidigt som han är alkoholist?
    Drack han när ni var tillsammans?
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Zxcv) skrev 2023-01-09 17:23:48 följande:
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-01-09 16:48:06 följande:

Vet själv hur det är med en onykter morsa Som tvunget skulle dricka varje helg och kastade glas i golvet och skrek åt stackars pappa om han inte gjorde som hon ville. En morbror som kört på fyllan. Osv. Jag vet hur det är att vara barn i sådana sammanhang. och jag håller fast vid att nej barnet ska inte behöva åka därifrån. Utan det är den förälderns ansvar att sluta dricka. Mamman får se till att han gör det. Annars inte lämna barnen där helt enkelt.

Du kan inte jämföra med dina föräldrar, om dina föräldrar levde ihop så kunde din pappa ju ha koll och säga ifrån men TS är skild och kan inte ha koll på om exmaken är nykter eller inte.

Nu vet ju ändå ta att han super så ofta som han gör och det räcker. Hon får väl åka dit och är han full då så har hon ännu en anledning att inte lämna barnet där. Hon kan ju hjälpa honom sluta också. Om han nu vill. Det är ju det som det hänger på. 
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-09 18:23:36 följande:
    Ena tonåringen säger att han kört henne när han druckit. Jag läser alla era svar och ni förstår ju själva probleme, det finns ju inget facit och inget är ?det rätta? agerandet. Jag kan inte påverka hans drickande, det kunde jag inte då heller. Jag kan inte förbjuda barnen att gå dit för än har ingen skadats mer än psykiskt. Jag kan soc anmäla men kommer det att leda till något? 
    Men gör något åt det? Hur svårt kan det vara. Du har ju redan inställningen att det inte går. 
  • Anonym (Nfnf)

Du svarar inte på hälften heller. Tråkigt att ge tips till någon som bara struntar i det.

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-09 22:43:39 följande:
    Han har dem en hel vecka så det finns ju många tillfällen när han använder bilen mer än till eller från mig.
    Men åk dit då !!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-01-10 07:08:49 följande:

Du svarar inte på hälften heller. Tråkigt att ge tips till någon som bara struntar i det.

Jag svarar på relevanta frågor och tips. 

Det är inte rimligt att jag tar hans bilnycklar, har ansvar för att han ska sluta dricka, inte lämna barnen utan en hotbild osv Det måste gå igenom Ifo och finnas en plan för barnens umgänge annars sätter jag mig själv i skiten.

• Anonym (FR)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-09 10:43:14 följande:
    Exmaken dricker

Vi skiljdes för några år sedan, han var deppig och drack men vägrade att söka hjälp. Nu säger barnen att pappa dricker varje dag och är full på helgen. Jag har en kontakt på Ifo genom samarbetssamtal men han hade semester idag. Vad kan jag göra mer än att anmäla honom. Vad kan jag bevisa? Ord mot ord? 

Vettiga svar tack. 

Du stämmer honom till tingsrätten på umgänget. Familjerätten kommer utreda samt prata med barnen. De äldra kan i praktiken kunna välja var de vill bo. Om barnen berättar om hans drickande kommer nog en dom landa i att hans umgänge minskar för de yngre.
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-10 10:01:15 följande:

Det är inte rimligt att jag tar hans bilnycklar, har ansvar för att han ska sluta dricka, inte lämna barnen utan en hotbild osv Det måste gå igenom Ifo och finnas en plan för barnens umgänge annars sätter jag mig själv i skiten.

Det är klart att du inte kan ta hans bilnycklar, det var bara ett svar till en som tyckte att du skulle hindra honom att köra bil på fyllan. Det finns ju liksom inget annat sätt.
    Det var inte menat som ett råd till dig!

Självklart är det inte ditt ansvar heller att han ska sluta att dricka, eller iaf hålla sig nykter när barnen är där.
    Dock skulle jag se det som en hotbild att sätta sina barn i bilen alkoholpåverkad och köra. Det är ett STORT hot mot deras säkerhet.
    Gissar dock att han förnekar det.

Har ni en dom på umgänget? Annars är det väl bara att skita i att köra dit ungarna?
    Allvarligt talat hade jag vägrat iallafall de två småbarnen att vara hos pappan. Ni verkar bo nära varandra, de tre äldre kan alltid gå hem om det barkar av totalt åt helvete. Men de små då? Får de äldre syskonen steppa upp som extraföräldrar när pappan är full?

Det äckliga beteendet med skita i ungarnas hygien, bryr sig verkligen inte soc om det? Be om någon annan handläggare!

Jag förstår inte hur du ska stå ut med detta i mer än tio år till, för det blir det ju om två barn är så små som under tio. Och tänk sen när de äldre är över 18... när de andra  inte har dessa som sin trygghet längre.

Nej, prata igen med soc. Så här kan ni inte ha det!
  • Anonym (Zxcv)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-10 10:01:15 följande:

Tycker också du ska stämma på umgänge som någon skrev med tanke på att de yngsta är så små. Även om ni redan har dom så har ju förutsättningarna ändrats, han drack väl inte när umgänget fastställdes, eller?
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Zxcv) skrev 2023-01-10 12:41:13 följande:
    Tycker också du ska stämma på umgänge som någon skrev med tanke på att de yngsta är så små. Även om ni redan har dom så har ju förutsättningarna ändrats, han drack väl inte när umgänget fastställdes, eller?
    Vi har inget beslut utan gjort som de flesta som skiljer sig, knåpat ihop ett schema själva. De första nästan 4 åren hade han själv valt att ta dem 1-2 dagar i veckan på vardagen och inget på helgen.

Hans drickande under vår tid höll sig till helgen. Det är först nu som barnen berättar det jag misstänkte att han även dricker på vardagarna.
Svar på tråden Exmaken dricker