Anonym (Hmm) skrev 2023-01-09 14:31:14 följande:
Men tror du på det där själv?? Nej, han kommer inte sluta dricka bara för att man tycker att han ska "skärpa till sig", han är antagligen alkoholist och kommer inte sluta förrän han måste. Det är ingen som säger att barnen ska "hålla koll" på pappa som någon slags övervakning, märker de att han dricker så är det bara att åka hem, inget mer med det. Varför ska barn sitta med en onykter förälder? De själva inte trivs med det heller.
Ja det gör jag. Om man säger till han att skärpa till sig så kommer det inte funka, nej. Det lär bara bli värre. Nu beror det på hur samarbetsvillig han är. Hur mycket han själv har fått insikt i sitt alkoholmissbruk. Känner ju inte personen men ts vet nog hur mycket man kan hjälpa honom eller inte för vissa är ju inte ens mottagliga. Men om han är det så kan man komma långt på att prata inte anklagande. Folk dricker av en anledning. Tror många inte vet varför och bara då fortsätter men lyckas den komma på varför så tror jag man kan komma långt på det. Det är ju dock inte hennes ansvar. men det är ju pappan till hennes barn, så.
Jag tycker inte de ska behöva bli tillsagda att åka därifrån. Ska han ha barnen ska han sköta sig och vara nykter. Barnen kan inte sitta och hålla koll på om han är nykter eller onykter och ifall han börjar dricka 9 på kvällen få behöva åka därifrån. Det blir som sagt stress och oro.
Nä, säg ifrån. Ska han ha barnen så får han vara nykter. Barnen ska inte behöva bli inblandade i hans drickande.