Inlägg från: Anonym (Nfnf) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nfnf)

Exmaken dricker

Anonym (Hmm) skrev 2023-01-09 11:22:30 följande:
    Säg åt henne att hon inte behöver åka dit, det är upp till henne. Samtidigt måste du också säga åt henne att hon ska komma hem om han dricker. Ålder på syskon?

Fast att säga sådär är lite fel tycker jag. Förstår hur du menar. Men barnet vill troligtvis träffa sin pappa. det är han som ska skärpa till sig. 

Åk dit när han är full. Skaffa bevis på något vis. Vet du att det är om kvällarna eller helgerna så åk dit då. Gör vad som krävs. Säg ifrån också. Men säg ifrån på ett sätt där du kanske framför din oro. Inte skuld. 

Ifrågasätt  också varför han dricker. Om det är pga depression för något är det bättre att han fixar det än super varje gång . det är ändå bara en tillfällig lösning. Han måste hitta något annat sätt att fixa sina provlem med.

Nej det är inte ditt ansvar. Men jag tror du kan påverka rätt bra. 

• Anonym (Nfnf)

Men att lägga ansvaret på barnen är ju bara fel, hon ska få komma till sin pappa . Hon ska inte behöva åka hem om han är full. Han ska vara nykter. Punkt slut. Det skapar ju en jäkla oro om hon ska behöva hålla koll på honom ständigt. Då kommer han även säkert börja försöka dölja drickandet ännu mer.

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-09 14:31:14 följande:
    Men tror du på det där själv?? Nej, han kommer inte sluta dricka bara för att man tycker att han ska "skärpa till sig", han är antagligen alkoholist och kommer inte sluta förrän han måste. Det är ingen som säger att barnen ska "hålla koll" på pappa som någon slags övervakning, märker de att han dricker så är det bara att åka hem, inget mer med det. Varför ska barn sitta med en onykter förälder? De själva inte trivs med det heller.

Ja det gör jag. Om man säger till han att skärpa till sig så kommer det inte funka, nej. Det lär bara bli värre. Nu beror det på hur samarbetsvillig han är. Hur mycket han själv har fått insikt i sitt alkoholmissbruk. Känner ju inte personen men ts vet nog hur mycket man kan hjälpa honom eller inte för vissa är ju inte ens mottagliga. Men om han är det så kan man komma långt på att prata inte anklagande. Folk dricker av en anledning. Tror många inte vet varför och bara då fortsätter men lyckas den komma på varför så tror jag man kan komma långt på det. Det är ju dock inte hennes ansvar. men det är ju pappan till hennes barn, så.

Jag tycker inte de ska behöva bli tillsagda att åka därifrån. Ska han ha barnen ska han sköta sig och vara nykter. Barnen kan inte sitta och hålla koll på om han är nykter eller onykter och ifall han börjar dricka 9 på kvällen få behöva åka därifrån. Det blir som sagt stress och oro. 

Nä, säg ifrån. Ska han ha barnen så får han vara nykter. Barnen ska inte behöva bli inblandade i hans drickande.

• Anonym (Nfnf)

Vet själv hur det är med en onykter morsa Som tvunget skulle dricka varje helg och kastade glas i golvet och skrek åt stackars pappa om han inte gjorde som hon ville. En morbror som kört på fyllan. Osv. Jag vet hur det är att vara barn i sådana sammanhang. och jag håller fast vid att nej barnet ska inte behöva åka därifrån. Utan det är den förälderns ansvar att sluta dricka. Mamman får se till att han gör det. Annars inte lämna barnen där helt enkelt.

• Anonym (Nfnf)

Gör en anonym anmälan till soc om han inte gör något åt det och det inte går att prata med honom. 

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (Zxcv) skrev 2023-01-09 17:23:48 följande:
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-01-09 16:48:06 följande:

Vet själv hur det är med en onykter morsa Som tvunget skulle dricka varje helg och kastade glas i golvet och skrek åt stackars pappa om han inte gjorde som hon ville. En morbror som kört på fyllan. Osv. Jag vet hur det är att vara barn i sådana sammanhang. och jag håller fast vid att nej barnet ska inte behöva åka därifrån. Utan det är den förälderns ansvar att sluta dricka. Mamman får se till att han gör det. Annars inte lämna barnen där helt enkelt.

Du kan inte jämföra med dina föräldrar, om dina föräldrar levde ihop så kunde din pappa ju ha koll och säga ifrån men TS är skild och kan inte ha koll på om exmaken är nykter eller inte.

Nu vet ju ändå ta att han super så ofta som han gör och det räcker. Hon får väl åka dit och är han full då så har hon ännu en anledning att inte lämna barnet där. Hon kan ju hjälpa honom sluta också. Om han nu vill. Det är ju det som det hänger på. 
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-09 18:23:36 följande:
    Ena tonåringen säger att han kört henne när han druckit. Jag läser alla era svar och ni förstår ju själva probleme, det finns ju inget facit och inget är ?det rätta? agerandet. Jag kan inte påverka hans drickande, det kunde jag inte då heller. Jag kan inte förbjuda barnen att gå dit för än har ingen skadats mer än psykiskt. Jag kan soc anmäla men kommer det att leda till något? 
    Men gör något åt det? Hur svårt kan det vara. Du har ju redan inställningen att det inte går. 
  • Anonym (Nfnf)

Du svarar inte på hälften heller. Tråkigt att ge tips till någon som bara struntar i det.

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-09 22:43:39 följande:
    Han har dem en hel vecka så det finns ju många tillfällen när han använder bilen mer än till eller från mig.
    Men åk dit då !!
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-10 10:01:15 följande:

Jag svarar på relevanta frågor och tips. 

Det är inte rimligt att jag tar hans bilnycklar, har ansvar för att han ska sluta dricka, inte lämna barnen utan en hotbild osv Det måste gå igenom Ifo och finnas en plan för barnens umgänge annars sätter jag mig själv i skiten.

Inget av det har jag sagt .
  • Anonym (Nfnf)

Har du pratat med soc överhuvudtaget med tanke på din inställning till dem om att de ändå inte gör något åt det?

• Anonym (Nfnf)

Om du inte kontaktar soc, vad gör du åt situationen? Du får gärna läsa mitt långa meddelande där jag gav dig tips på hur du kan bemöta ditt ex med hans alkoholproblem. Har du gjort något av det? Går det att prata med honom och han vet om sina problem kan du som sagt komma långt men går det inte kan du inte göra så mycket självmant. 

Men vad har du gjort hittills? Har du pratat med honom? Går det? Är ni vänner? Vad säger han? Anser han ha ett provlem själv? Vad säger han om du berättar att barnen blir rädda av hans drickande? 

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (FR) skrev 2023-01-10 13:14:53 följande:
    Då är läget mycket mer flexibelt. Du kan sluta köra vv och behålla barnen hos dig. De äldra får välja och de yngre bestämmer du för, kanske varannna helg.. Vill han få till ett schema får han ta det till FR och TR.

Alternativt går du själv till TR.

Fundera ite så mycket kring hur du ska bevisa drickanden. Låt processen ha sin gång och anlita ett bra ombud.
    Hon kan bevisa det genom att råka åka dit när han är full en kväll. Det borde hon kunna utan provlem om de är vänner. Om han dricker på vardagarna kan hon komma dit på kvällen. Om han dricker på helgerna kan hon åka dit en kväll på helgen. Då är han ju säkert rätt så packad. Bra tillfälle alltså. Sedan kan hon filma eller ta kort på honom. Spara meddelanden som kanske är konstigt skrivna på fyllan. Det går att få bevis om man vill.
  • Anonym (Nfnf)

Nu lät jag lite väl på kanske men jag blir upprörd man låter barn vara hos en förälder med alkoholproblem och inte gör så mycket åt saken. Påstår att man inte kan för att hon isåfall får lida av det.

Kan man inte få skit om man vet om problemet men ändå lämnar barnen där?

Svar på tråden Exmaken dricker