Inlägg från: Anonym (Olof Clarksson-Lindén) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olof Clarksson-Lindén)

Exmaken dricker

Har du pratat med honom och sagt att du är orolig för hans situation?

Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-09 22:12:38 följande:

Självklart. Jag har pratat, förklarat, bönat, bett, hotat, gnällt, tjatat?. i många många år men som sagt så har det bara blivit värre ändå. 

Det plus att han inte sköter dem så som jag tycker att barn ska skötas. Han tycker inte att det är viktigt med regler, konsekvenser och sånt. Barnen får göra som de vill där. Det faller alltså på mig att uppfostra dem, sköta skolan, kontakt med vårdcentra/tandläkare, hygien osv. De yngre barnen kan komma hem i samma kläder som jag skickade de i och de har inte ens duschat. Klipper inte naglar. Behandlar inte löss. Listan kan göras lång. Vi är olika, jag fattar att vi gör på olika sätt men jag tycker att hans sätt är slappt, enkelt och äckligg.

Han ville ha vv för att slippa betala underhåll, han är iaf ärlig där.

Förstår att du känner förtvivlan. Verkar ju inte som han fixar det mest grunlägggande när det handlar om era gemensamma barn.

Han kan varken ta hand om sig själv eller barnen om jag förstått dig rätt. Betalar han räkningar?

Komplicerat, känner du ngn som känner honom väl?
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-09 22:25:57 följande:

Nej, jag har ingen insyn i ekonomin. Jag bor kvar i huset och han köpte ett nytt. Han har ett välbetalt jobb men ville aldrig betala en krona mer än FKs uträkning på minimum underhåll. Nu slipper han ju det. 

Jag går förbi hans hus när jag går promenad, jag ser rakt in i köket och ölen han korkat upp när han lagar mat efter jobbet. Och hör hans tillstånd när han sitter i trädgården och grillar.

Klarar han av att sköta ett arbete samtidigt som han är alkoholist?
    Drack han när ni var tillsammans?

En gång till.

Känner du någon som känner honom? Eller är det "spåret" redan uttömt?

Måste vara ohållbart att vara alkoholist och samtidigt ta hand om arbete + barn.

Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-10 20:39:43 följande:
    Ja. 

Hur menar du? Tror du att fasaden kommer att spricka förr eller senare?
    Ja, tänker att något sådant kan hända. Inte ovanligt att alkoholister slutligen tappar kontroll på tillvaron.

Sedan finns det ett fåtal som kan mörka sanningen livet ut.

Hur mycket tänker du på problemet? Hela tiden, delvis eller ibland?

Hur orolig är du för detta på en skala från 1 till 10?
    Drack han när ni var tillsammans?

Saknar han självinsikt om sitt drickande eller vet han att det är på väg åt fel håll?

Svar på tråden Exmaken dricker